Brownovi nedá spát spolupráce Red Bullu a RB. Pomáhá to soutěži, odkazuje Mekies
Výkonnému řediteli McLarenu Zakovi Brownovi překáží intenzivnější spolupráce mezi Red Bullem a RB, a skutečnost, že tyto dvě stáje mají společného majitele. Rakouský a italský celek si podle Američana nepočínají v duchu fair play a Formule 1 proto vyzývá, aby zakročila. Šéf týmu z Faenzy Laurent Mekies má ale na věc úplně jiný názor. Partnerství hájí tím, že je startovní pole díky němu vyrovnanější.
Brownovi vadí spolupráce Red Bullu a RB hned z více důvodů. Za prvé tím, že celek z Faenzy nasazuje některé komponenty mateřského týmu, ušetří finanční prostředky, které by jinak vynaložil na jejich vývoj.
„Formule 1 se neustále vyvíjí. V současnosti máme zaveden rozpočtový strop, jehož primárním úkolem je zajistit rovné podmínky, a to nejen z finančního hlediska,“ vyslovil se Brown, jehož slova cituje RacingNews365.com.
Druhá věc, na kterou Brown poukazuje, je skutečnost, že Red Bull a RB mají společného vlastníka. „Žádný jiný velký sport – pokud mi je známo -, neumožňuje spoluvlastnictví týmů, které mezi sebou soutěží. Domnívám se, že podstatou soutěže v současnosti je mít na roštu deset nezávislých týmů jak ze sportovního, tak i politického a technického hlediska.“
„Red Bull a RB hrají sice podle pravidel, jenže já mám problém s tím, jak jsou pravidla v současnosti nastavena. Kromě toho Helmut Marko uvedl, že z užší spolupráce se pokusí vytěžit co nejvíce, co je pochopitelné, protože mají dva týmy a předpisy jim to dovolují.“
Brown naznačuje, že situace se změní jedině tehdy, pokud zakročí FIA. „Zámerem všech sportů je mít stejné podmínky – což je však v rozporu se současnými pravidly. Na roštu bychom mohli mít hned několik týmů, které by měly své „béčko“, což by ale nebylo v duchu fair play. Myslím si proto, že je třeba se věcí zabývat a FIA musí provést změny v pravidlech.“
Mekies se brání
Laurent Mekies s Brownem nesouhlasí a vysvětluje, proč není spolupráce Red Bullu a RB pro sport škodlivá, ale naopak prospěšná. „Pravidla umožňují sdílet některé komponenty z dvou hlavních důvodů: Prvním je, že chceme, aby bylo startovní pole vyrovnanější a náskok závodníka v čele před zbytkem pole nebyl tak markantní. Napomáhá tomu sdílení některých komponentů.“
„Když se podíváte na výsledky šampionátu v loňském roce, tak zjistíte, že poslední čtyři týmy se bodově nevyrovnaly šestému Alpinu. V šampionátu tedy panují stále dost velké rozdíly, což má za následek, že auta vzadu bodují jen sporadicky.“
„Druhým důvodem, proč je sdílení komponent povoleno, je nabídnout tomu, kdo má o to zájem, udržitelnější obchodní model. Formule 1 je na tom z pohledu výdělků a příjmů týmů sice velmi dobře, avšak vděčí za ně především akcionářům,“ dodal Mekies.