logo F1zpravy.czF1online.sk

Věděli jsme, že nás soupeři okopírují, říká Newey. Podle Marka mají ztrátu 0,3 sekundy

Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala22. 2. 2024

Red Bull se ve středu postaral o to, aby celý paddock zjistil, co je to kruté vytržení ze sna. Po suverénní jízdě se činovníci z Milton Keynes usmívali od ucha k uchu, jako by soupeřům říkali: Ale jsme vás dostali! Helmut Marko srší spokojeností a z konkurence si trochu utahuje.

V táboře červených býků už o monopostu RB20 hrdě mluví jako o revolučním. Osvojili si totiž několik prvků zatracovaného konceptu Mercedesu, ke kterému se prý ještě více přiblíží od dubnovýho závodu v Japonsku.

I bez toho však Red Bull navozuje dojem, že si jde za dalším mistrovským titulem. Max Verstappen byl totiž velmi rychlý za každých podmínek; ráno, v poledne v největším horku, i večer po poklesu teplot. Dlouhé jízdy byly v podání monopostu RB20 ještě suverénnější.

“Pro konkurenci to byla facka,” komentuje dění v paddocku německý AMuS. “Mistrovské auto kopírovala nejlépe, jak jen mohla, a přidala k němu své vlastní myšlenky, ale Red Bull jednoduše znovuobjevil přísavný efekt a okamžitě s ním uspěl.”

Představení staronové koncepce soupeřů překvapilo, ale technický mág Adrian Newey měl na tento odvážný krok jasný důvod. “Věděli jsme, že všichni okopírují naše loňské auto. Kdybychom se zaměřili jen na další vylepšení, byli bychom zranitelní.”

Red Bull hledal přítlak i nad podlahou

Ve současné Formuli 1 se o většinu přítlaku stará podlaha díky svému přísavnému efektu. Týmy však u ní nesmí zacházet do extrémů. Pokud se pokusí z podlahy vytěžit příliš mnoho přítlaku, začne se objevovat negativní poskakování, které nepříznivě ovlivňuje stabilitu auta.

Právě na poskakování se popálilo více týmů v paddocku. Ne však Red Bull, jehož technický ředitel Adrian Newey volí při stavbě monopostů vlastní filozofii. Namísto toho, aby si dal za cíl optimalizovat auto na maximální teoretický přítlak, optimalizuje auto na maximum skutečně využitelného přítlaku.

S tou samou filozofií šel Red Bull i do přestavby monopostu RB19 na RB20. Jelikož v oblasti podlahy jsou možnosti do velké míry vyčerpané, rozhodl se přeorientovat vývoj nad podlahu.

“Bočnice fungují jako samostatná křídla,” vysvětluje koncepci Red Bullu a nový zdroj přítlaku Michael Schmidt z AMuSu. “Na to potřeboval vyšší položenou nárazovou strukturu a podřezání po celé délce bočnic, jakýsi profil křídla tvořený bočnicemi. K tomu i úplně nový chladící systém.”

V centrální části auta si dal Red Bull za cíl uklidnit proudění vzduchu, a proto sáhl po “bazukách”, které loni představil Mercedes. Ve středu jsme navíc zbadali, že za pilotem jsou otvory do “bazuk”. Podle německého magazínu se Red Bull snaží vtáhnout turbulentní vzduch za kokpitem právě do těchto kanálů, které ústí nad difuzorem spolu s horkým vzduchem z bočnic.

Díky tomuto “uklidnění” proudění kolem krytů motoru dokáže zadní křídlo pracovat efektivněji, a tedy s menším aerodynamickým odporem. Asi ani nepřekvapí, že Red Bull byl opět na čele statistik maximálních rychlostí o 4 km/h.

Getty Images/RB Content Pool

Všechno funguje, raduje se Marko

Soupeři mohli věřit aspoň v to, že možný pád Christiana Hornera by oslabil červené býky. Po prvním dni testů už vyprchá i tato naděje. I kdyby po zbytek sezóny v Red Bullu šéfoval Günther Steiner, auto by to nijak nezpomalilo. Technické oddělení na to funguje až příliš dobře.

Úsměv na tváři Helmuta Marka nevěstí nic dobrého. “Je to velmi, velmi, velmi působivé. Odjeli jsme 142 kol bez jakýchkoliv problémů. A naše koncepce funguje. Auto reaguje a my vyvíjíme. Ano, vypadá to dobře,” chválil tým doktor práv.

Jak hodnotí nové auto hvězda Red Bullu Max Verstappen? „Pozitivně. Ať už jsme udělali jakékoli změny, ať jsme zkusili cokoli, auto na to reagovalo. Více-méně jsme jen doladili nastavení. Široce se usmíváme.“

Red Bull šel neohroženě do osvojení si nové koncepce a zdá se, že se to vyplatilo. Počítali však s tím, že úspěch není zaručený. „Vždy je to riziko. Podívejte se na Mercedes, měli s tím problémy. Naše auto však fungovalo už od prvního kola. Jsme velmi hrdí a zároveň jsme rádi. Navíc i spolehlivost je neuvěřitelná,“ pokračoval Marko.

„A z toho, co jsem viděl po stránce výkonu pneumatik, Ferrari má opět více problémů než my. I McLaren se zdá být o něco nervóznější. Co dělal Mercedes, netuším. Určitě jsou rychlejší než to, co předvedli,“ analyzuje rychlost soupeřů. „My však můžeme být sebevědomí.“

Čekali v Red Bullu, že soupeři se výrazněji dotáhnou kopírováním monopostu RB20? Marko odpověděl opět s úsměvem: „Myslím si, že oni nečekali to, co jsme udělali my. Co bych na to mohl říct? Všechna auta vypadají jako to naše loňské.“

Další vlny kopírování se v Milton Keynes nebojí. „Chce to čas, než budete moci nasadit takovýto koncept.“

Red Bull je vpředu, za ním se očekává bitva

Max Verstappen nakonec ovládl středu s časem 1:31,344. Lando Norris na něj ztratil více než jednu celou sekundu. Máme se začít bát ještě dominantnějšího ročníku, než jaký byl ten předchozí?

„Náš náskok není až tak velký, jak se zdá,“ uklidňuje Marko. „My jsme jako jediní vyrazili na trať s čerstvými mediumkami v chladných večerních hodinách. To vysvětluje velký skok, který jsme udělali odpoledne. Odhadujeme, že náš skutečný náskok je na hranici tří desetin.“

Šéf inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin k aktuálnímu rozložení sil ještě poznamenal: „Mezi Ferrari, McLarenem, Aston Martinem a námi není skoro žádný rozdíl. Jedna věc je však jasná: Red Bull má nos vpředu.“

Související zprávy

Diskuze