logo F1zpravy.czF1online.sk

Zasedání komise F1: Sprinty budou mít nový harmonogram a Ferrari si může vydechnout

Po štarte VC Rakúska 2023 – šprint, monoposty
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala5. 2. 2024

Začátek února je na události ve světě F1 překvapivě bohatý. Kromě toho, že v uplynulých dnech se k nám dostalo mnoho zajímavých, ba přímo šokujících informací, nám zasedání Komise F1 připravilo další dávku čerstvých zpráv, které potěší fanoušky i Scuderii Ferrari.

Sprintový formát

Komise F1 během dnešního jednání schválila změny ve formátu sprintového víkendu, který čelil kritice za to, že je velmi chaotický. Proto padl návrh na přeuspořádání jednotlivých segmentů, který nakonec prošel. Od nové sezóny tak budou sprintové víkendy vypadat následovně:

  • Pátek: První trénink a sprintová kvalifikace
  • Sobota: Sprintové závody a kvalifikace na nedělní velkou cenu
  • Neděle: Velká cena

Touto změnou chce Formula 1 vnést do harmonogramu větší pořádek; jednotlivé segmenty totiž na sebe přímo navazují.

Pohonné jednotky

Na zasedání se kromě sprintového formátu probírala i letošní technická pravidla. Týmy se nakonec shodly na jedné zásadní změně, která má — minimálně podle italských médií — pomoci Scuderii Ferrari.

Formula 1 si před ročníkem 2024 dala za cíl snížit alokaci pohonných jednotek na tři kusy na sezónu tak, jak to bylo původně zamýšleno v pravidlech. Italská média po tomto kroku avizovala, že Scuderia Ferrari by na tuto změnu mohla doplatit.

Maranello má mít v porovnání se soupeři jeden handicap. Zatímco pohonné jednotky Hondy a Mercedesu mají životnost až na hranici 7000 kilometrů, agregáty Ferrari vydrží jen 5500 km. Tento rozdíl by měl za následek to, že Scuderia by musela sáhnout po minimálně dvou pohonných jednotkách mimo předepsané alokace.

Ani v sezóně 2024 a nakonec ani v roce 2025 však k ničemu takovému nedojde. Formula 1 v pravidlech přepisuje, co přepisovala, a počet agregátů opětovně stanovuje na čtyři.

DRS

FIA ve své zprávě ze zasedání nakonec píše, že systém DRS čeká menší novinka. Dosud bylo zakázáno používat ho v úvodních dvou kolech závodu, resp. v prvních dvou kolech po restartu. Od nové sezóny však bude možné využít systém DRS už po prvním kole.

Poznamenejme, že všechny změny v pravidlech bude muset ještě schválit Světová motoristická rada FIA dne 28. února. Avšak, tento akt by měl být už jen formalitou.

Související zprávy

Diskuze