logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA v roce 2026 nebude vyjednávat o hmotnostním limitu, chce ho nastavit velmi nízko

Po štarte VC Belgicka 2023
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 1. 2024

Od roku 2022 probíhá ve Formuli 1 velká diskuse o hmotnostním limitu. Stížnosti na příliš těžká auta tu byly i předtím, ale až nyní se kilogramy staly důležitým determinantem v boji o titul. Před startem nové éry si týmy na poslední chvíli vydupaly zvýšení minimální hmotnosti, která se od té doby nezměnila. V roce 2026 chce FIA auta co nejvíce odlehčit a podle Nikolase Tombazise bude při schvalování pravidel nekompromisní.

Na rok 2022 byl hmotnostní limit stanoven na 795 kilogramů. Jak se však ukázalo, splnit ho dokázala jen Alfa Romeo. Tento tým však neměl dostatečnou politickou moc a proto když začalo devět týmů tlačit na FIA, aby limit zvýšila, federace se nedokázala ubránit. V té době byli někteří výrazně nad hranicí 795 kilogramů a její zvýšení jim pomohlo.

Před startem uplynulé sezóny se diskutovalo o opětovném snížení limitu, ale bezúspěšně. Zůstali jsme na čísle 798, které je skutečně vysoké. Nové monoposty však mají být v roce 2026 výrazně lehčí – prý až o 40 až 50 kilogramů – a FIA plánuje nasadit při shazování hmotnosti přísný tón. „Nebudou to mít lehké. Je zřejmé, že pro týmy bude stále náročné dosáhnout tak nízké hmotnosti,“ prohlásil šéf FIA pro záležitosti monopostů Nikolas Tombazis.

„Stanoveného hmotnostního limitu se však budeme držet a nebudeme ho opět zvyšovat. Pokud se jim ho nepodaří dosáhnout, prostě budou muset více tlačit na vývoj v této oblasti,“ dodal.

To zní jako jednoznačné stanovisko a zdá se, že FIA už nyní tuší, co nás čeká v roce 2026. Očekává se, že dosáhnout hmotnostního limitu bude za dva roky téměř nemožné a monoposty budou trpět výraznou nadváhou. Bude to však zároveň způsob, jak zrychlit, protože kilogram navíc podle výpočtů znamená asi 35 setin sekundy na kolo. Vývoj tedy bude horečně probíhat nejen po aerodynamické a motorové stránce.

Kromě toho se objevil návrh, zda by nebylo moudřejší minimální hmotnost úplně zrušit. Pokud dokážete postavit lehké auto, budete z toho těžit. Toto v průběhu minulého roku navrhovali zástupci Mercedesu. Zdá se však, že FIA bude stačit velmi ambiciózní minimální hmotnost a nesáhne po takovém opatření.

„Několikrát se o tom diskutovalo,“ řekl Tombazis. „Jsme však přesvědčeni, že kdybychom se ho úplně zbavili, znamenalo by to nekonečný boj o snižování hmotnosti. To by mohlo mít některé nepředvídatelné důsledky.“

„Na rok 2026 tedy zavedeme neměnný hmotnostní limit. Nebudeme podléhat neustálému handrkování o pár kilogramů, když týmy řeknou: ‚Máme více elektrických součástí, tak přidejme dvě kila.‘ Nebo: ‚Pneumatiky jsou o něco těžší, tak přidejme dalších pár kilogramů.‘ To neuděláme. Týmy budou muset pracovat a vyrovnat se s tímto limitem. Myslím si, že v roce 2026 budou mít některé týmy trochu nadváhu,“ prorokuje Tombazis.

Související zprávy

Diskuze