logo F1zpravy.czF1online.sk

Neweymu aktivní aerodynamika nevadí: Vždyť už je součástí silničních automobilů

Martin Trenkler
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 12. 2023

Rok 2026 nebude jen revolucí v oblasti pohonných jednotek, ale také v té aerodynamické. Ačkoliv nová technická pravidla budou vycházet z těch současných a největší změna se bude týkat motorů, oblast aerodynamiky a šasi nesmí inženýři zanedbávat. Dojde totiž k několika podstatným změnám, o kterých už dnes přemýšlí i Adrian Newey.

Týmy mají zakázáno vyvíjet nové monoposty ve větrném tunelu a na CFD před 1. lednem 2025. Ačkoliv pravidla ještě nejsou finalizována, jejich značnou část už inženýři znají a mohou o nich přemýšlet. Vše nasvědčuje tomu, že se rozšíří použití pohyblivé aerodynamiky. Jednak aby se zlepšilo závodění, ale také pro případ nedostatečného výkonu pohonné jednotky.

Byl to právě Red Bull, který v tomto roce vyjádřil obavy z možného nedostatku výkonu. Ačkoliv aktivní aerodynamika motoristických puristů nenadchne, hlavnímu technickému řediteli Red Bullu Adrianu Neweyovi její nasazení nevadí. „Nedělá mi to vrásky,“ řekl v rozhovoru pro Motorsport.com.

„Více aktivní aerodynamiky je snahou kompenzovat nedostatek energie pohonné jednotky. Aktivní aerodynamické systémy se stávají nevyhnutelnými pro to, aby kompenzovaly pohonnou jednotku. Podle mě na tom však není nic špatného,“ řekl Newey.

Použití aktivní aerodynamiky však nemá jen kompenzovat případné problémy s nedostatkem výkonu a snižovat odpor vzduchu na rovinkách. FIA má v plánu využít široké možnosti, které se v tomto poli otevírají, aby umožnila těsnější závodění a vyrovnanější souboje. Použití DRS často vede k objíždění a fanoušci jsou ochuzeni o souboje na trati, ale pohyblivá aerodynamika se nedá využít jen na rovinkách, ale i v zatáčkách. Podle šéfa FIA pro záležitosti monopostů Nikolase Tombazise je cílem najít model, který umožní jezdcům dostat se k sobě co nejblíže v brzdné zóně.

Velký milovník aerodynamiky Newey je fanouškem čistých tvarů a bezchybné aerodynamické efektivity. Když se k tomu použijí pohyblivé součásti monopostů, on za to prý zvedne ruku. „Snaha o dosažení vyšší aerodynamické efektivity je jednoznačně dobrým cílem. Proč by aktivní aerodynamika neměla být její součástí? Koneckonců, vždyť se stala součástí silničních automobilů,“ prohlásil geniální inženýr.

„Vidíte mnoho aut se spoilery, které se sklápějí na víku zavazadlového prostoru a podobně. Proč bychom tedy něco podobného nemohli využít i u závodních aut? Aktivní aerodynamika získala špatnou pověst, když z monopostů odpadala křídla v 60. letech. Teď jsme to však už dávno překonali,“ říká Newey.

„F1 byla obvykle dobrým způsobem, jak zpopularizovat věci pro automobilový průmysl. Podívejte se dále do minulosti na takové kotoučové brzdy, z nedávné historie jsou to zase supersporty z uhlíkových vláken. Kupující z vyšší třídy chtějí takovou asociaci s Formuli 1 a výrobci jim ji poskytují. Aktivní aerodynamické prvky musí být budoucností silničních automobilů, takže si myslím, že je vhodné, aby je Formula 1 ukazovala a prezentovala výhody,“ dodal technický ředitel Red Bullu.

Související zprávy

Diskuze