Brownovi a McLarenu dělá „velké starosti“ spojení Red Bullu a AlphaTauri
Když mají dva týmy ve Formuli 1 jednoho vlastníka, páchne to konfliktem zájmů. Zvláště teď, když se z toho stává výnosný byznys a o koupi stáje je velký zájem. Můžeme očekávat, že v nové sezóně vznikne velký tlak na Scuderii AlphaTauri – ať už do nového roku vstoupí pod jakýmkoliv názvem –, zejména v případě, že se tomuto týmu bude dařit. Už teď vidíme, jak se konkurenčním týmům nelíbí synergie mezi Red Bullem a AlphaTauri.
Když se příliš daří zákazníkovi, který je úzce propojený se svým dodavatelem, vždy z toho je velký politický boj. Vzpomeňte si na Haas a Ferrari začátkem roku 2022. Když se americkému týmu v této sezóně přestalo dařit a jeho dodavateli s ním, nikdo jejich úzké spojení neřešil. AlphaTauri však v poslední třetině roku nabylo nevídané formy a vše nasvědčuje tomu, že do nového ročníku vstoupí stáj z Faenzy ještě silnější.
I když Red Bull prostřednictvím svých šéfů odmítá, že by se svým zákazníkem dělal něco více než Ferrari a Haas, soupeři zdvihají varovný prst. „Otázka za milion, na kterou ani jeden z nás nemá v tuto chvíli odpověď, zní, jak brzy přestal Red Bull vyvíjet letošní auto?“ ptá se šéf McLarenu Zak Brown pro Motorsport.com.
„Víme, že v závodě ve vývoji jsme ostatní porazili a uzavřeli jsme mezeru na Red Bull, ale nikdo z nás neví, zda zastavili a umožnili nám se dotáhnout, nebo pokračovali ve vývoji,“ řekl Brown, který následně vyjádřil i své obavy ze spojení mezi Milton Keynes a Faenzou. Nezapomínejme, že AlphaTauri díky závěrečným vylepšením pořádně zrychlilo v pomalých zatáčkách, což byla už tradičně velká slabina Red Bullu RB19.
„Máme velké obavy z aliance mezi Red Bullem a AlphaTauri. Myslím si, že toto téma bychom měli směrem do budoucnosti řešit. Podle mě má tento sport před sebou stále dlouhou cestu, když se chceme ujistit, že všechny týmy jsou skutečně nezávislé,“ prohlásil Brown.
Je třeba říci, že dva týmy s jedním vlastníkem jsou ve světě špičkových sportovních lig celého světa skutečným unikátem. Nezapomínejme přitom, že něco takového bylo ve Formuli 1 poměrně normální. I Toto Wolff měl v určitém okamžiku vlastnický podíl ve třech týmech. Brown naznačuje, že něco takového by se směrem do budoucnosti mělo změnit.
„Dva týmy s jedním vlastníkem v ostatních sportech neuvidíte,“ prohlásil americký byznysmen. „Red Bullu to prospívá v mnoha ohledech. Existují pádné důvody, proč přesouvají své lidi z Itálie do Anglie.“
„Jak řekl Helmut Marko, v Red Bullu udělají maximum, aby vytěžili co nejvíce ze skutečnosti, že vlastní dva týmy. Chápu to, protože pravidla to umožňují. Myslím si však, že bychom se měli podívat na aliance týmů v technické oblasti,“ prohlásil Brown.
Možná to bude první velké téma nové sezóny, zejména v případě, že AlphaTauri bude mít fantastickou formu.