logo F1zpravy.czF1online.sk

Hamilton: Aston Martin ukazuje, v čem spočívá riziko kopírování Red Bullu

Fernando Alonso pred Lewisom Hamiltonom
© LAT Images/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 12. 2023

Uvidíme v roce 2024 úplnou konvergenci konceptů monopostů Formule 1? Ani v této sezóně jsme se jí nedočkali, ale absolutní dominance Red Bullu naznačuje, kam se budou týmy se svými řešeními ubírat. Faktem však je, že ne všechny dobré nápady v posledních dvou letech vzešly od Red Bullu. Uvědomují si to i v Mercedesu.

Dnes můžeme s jistotou říci asi jen to, že nový Mercedes nebude mít úzké bočnice. Tato cesta se definitivně ukázala jako nesprávná, ale ukázalo se kopírování Red Bullu jako nejlepší možná alternativa? Stará pravda říká, že s napodobováním soupeře se dokážete maximálně přiblížit, ale nikdy ho nedokážete předstihnout.

I šéf Ferrari Frédéric Vasseur nedávno odmítl kopírování. Není to prý cesta, která vám umožní předběhnout toho nejlepšího. Přidává se i Lewis Hamilton, jehož tým strávil většinu sezóny 2023 snahou pochopit, jakým směrem se má vlastně vydat. Sedminásobný šampión při otázce, zda Mercedes někdy zvažoval, že zahodí svůj současný koncept a začne znovu s klonem Red Bullu, odpověděl: „S omezeným časem a zdroji se nedá prostě všechno zahodit a zkoušet to od nuly. Nemůžete něco okopírovat a tím začít,“ prohlásil Hamilton.

„Podívejte se na Aston Martin. Pokusili se přijít s kopií monopostu a nebylo to stejné. Není to tak jednoduché. Musíte se pokusit vzít dobré části a metodou pokusů a omylů se jen snažit přidat další součástky. Představte si však, že i oni jsou nervózní, když se pokusí o velkou změnu,“ říká Hamilton.

„My potřebujeme neustále týden co týden zlepšovat naši výkonnost. Před námi jsou ještě vyšší cíle než kdykoliv předtím, protože máme obrovskou ztrátu, kterou musíme dohnat. Proto je to opravdu složité,“ dodal sedminásobný šampión.

Pilot Mercedesu se dostal k Red Bullu nejblíže asi v Austinu, kdy ho od vítězství dělilo jen pár sekund. Samozřejmě, všechno následně zmařila diskvalifikace, ale pro jeho tým to byl velmi pozitivní víkend. Nesmíme však zapomenout, že Max Verstappen tehdy dokázal vyhrát, i když jeho monopost nebyl ani zdaleka v nejlepší formě.

„V Austinu jsme se k nim dostali nejblíže, ale myslím si, že i tam měli na nás minimálně desetinu nebo dvě navíc. Můžete se podívat na časy na kolo a některá další Maxova data, která naznačují, že většinou jel vepředu úplně uvolněně. Nemyslím si, že ho v průběhu roku zaléval pot,“ říká Hamilton.

„Dokonce ani když jsme ho doháněli v Austinu, se podle mě nepotil. Navzdory všemu byl podle mě schopen situaci kontrolovat. Když jste v takové pozici, tak můžete zpomalit a auto nadále získává náskok, pneumatiky vydrží déle a vy jste v ideálním bodě. Je to úžasný pocit dostat se tam. Nakonec odvedli úžasnou práci a zaslouží si to, zatímco my jsme je jen pronásledovali a pronásledovali,“ řekl sedminásobný šampión.

Související zprávy

Diskuze