AlphaTauri sledujeme pozorněji než ostatní zákaznické týmy, přiznal Tombazis
Výrazné zlepšení formy Scuderie AlphaTauri vyvolalo v paddocku Formule 1 sérii podezření. Jak to už v našem sportu bývá, kvalitní výsledky zákaznického týmu s úzkým propojením na továrnu vždy vyvolávají nemalou pozornost. V minulosti směřovala kritika a obvinění spíše na tým Haas, v podzimní fázi této sezóny pak zaujalo AlphaTauri.
Některé zdroje z paddocku uvedly, že konkurenční týmy požádaly FIA, aby se podrobněji podívala na spolupráci Red Bullu a AlphaTauri. První jmenovaný postavil v posledních dvou letech dominantní monoposty, ale jeho nejbližší zákazník byl dlouhé měsíce na samém chvostu. V Milton Keynes a v Salzburgu proto rozhodli, že stáj z Faenzy se znovu přiblíží k Red Bullu.
Zlepšení trápícího se AlphaTauri v podzimní části sezóny bylo skutečně dramatické. Christian Horner a Helmut Marko přitom potvrdili, že v roce 2024 bude zákaznický tým využívat mnohem více dílů svého dodavatele, což vyvolalo podezření, že oba by z prohlubující se spolupráce mohly získat výhodu. FIA si je toho prý dobře vědoma.
„Úzce spojené týmy kontrolujeme mnohem důkladněji než zcela nezávislé stáje právě proto, abychom se ujistili, že se tyto obavy nenaplní,“ přiznal šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis, který však jedním dechem zametl pochybnosti, že by Red Bull a AlphaTauri v současnosti dělali něco nepoctivého. „Tato obava neexistovala jen mezi dvěma zmíněnými týmy, ale i mezi dalšími páry stájí.“
„Myslíme si, že AlphaTauri má opravdu odlišná aerodynamická řešení. Nemyslíme si, že existuje nějaký náznak přímé spolupráce. Je zřejmé, že tvrdě pracují a udělali krok vpřed. Podle mě se ale nedá říci, že se jim to podařilo díky spolupráci,“ odmítá obvinění Tombazis.
Dobře ale víme, a přiznali to i samotní zástupci FIA, že zkontrolovat něco takového je mimořádně náročné. Federace nemůže mít oči a uši všude. Kromě toho nesmíme zapomínat, že díky pokročilým technologiím je dnes kopírování mnohem jednodušší. „Spolupráce nebo bránění podobným přestupkům patří k složitým částem kontroly týmů,“ říká jeden z nejmocnějších lidí Mezinárodní automobilové federace, která plánuje provést změny v této oblasti.
„Musíme provést kontrolu a ujistit se, že všechny tyto týmy jsou důkladně odděleny. Již brzy vydáme další pokyny, abychom týmům poskytli informace o tom, jak nás mohou přesvědčit, že se nic nepoctivého neděje,“ řekl Tombazis.
Zvláště v éře rozpočtových stropů se množí teorie, že tovární týmy si prostřednictvím svých zákazníků zkoušejí různá vylepšení. Tím dokážou ušetřit nemalé prostředky a poslat na trať jen koncepty a řešení, které již byly vyzkoušeny v praxi. Něco takového je však v prudkém rozporu s pravidly a tyto týmy by si v případě odhalení nadělaly nemalé problémy.
„Samozřejmě, že něco takového je v prudkém rozporu s pravidly. V minulosti se nám stalo, že jsme provedli kontrolu podobných komponentů dvou různých týmů a také jsme zkoumali, jak je vyvinuli. Nemyslím si, že by se něco takového dělo v současnosti. Prověřovali jsme to a máme na to zavedené kontrolní mechanismy. Je to snadné? Ne, to netvrdím. Vždy je to výzva,“ říká Tombazis.
I on však přiznává, že FIA nemá oči všude a nemůže zkontrolovat vše. Výměna informací je přitom stejně jednoduchá i v případě nezávislých týmů. „Hlavní motivací pro spolupráci dvou stájí není výměna komponentů či dokonce sdílení větrného tunelu. I kdyby jeden tým sídlil v Británii a druhý v Argentině, dokáží dost dobře komunikovat proti pravidlům, organizovat hovory přes Zoom mezi inženýry atd. Nesledujeme každodenní pohyb lidí a ani to není naším záměrem,“ přiznává šéf FIA pro monoposty.
„Tyto dvojice týmů jsou častěji kritizovány za spolupráci jen proto, že mají společného majitele nebo podobný vztah. Není to však jediná dvojice, která by mohla takto spolupracovat. Mohli byste mít dva nezávislé týmy, které se rozhodnou vzájemně profitovat z toho, že si budou pomáhat. Nemyslím si, že by se to dělo, jen říkám, že naše nástroje, které tomu mají zabránit, se nemusí týkat jen fyzických komponentů,“ dodal Tombazis.
- Štítky
- FIA
- Nikolas Tombazis