logo F1zpravy.czF1online.sk

Eddie Jordan: Na začátku roku jsme si mysleli, že Russell je světová třída

F_3Eq9EXAAAR5CA
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala27. 11. 2023

Start kariéry George Russella ve Formuli 1 byl pomalý, ale už ve Williamsu ukazoval, že tady nebude jen do počtu. Když se loni ocitl tváří v tvář Lewisu Hamiltonovi, dařilo se mu tyto dojmy potvrzovat. Co však sezóna 2023? Eddie Jordan naznačuje, že on už na mladého Brita změnil názor.

Poslední závod sezóny vyšel více Georgovi Russellovi než Lewisovi Hamiltonovi. Jelikož ve Formuli 1 je pilot vždy jen tak dobrý, jak dobrý byl jeho poslední závod, Russell možná unikne podobně kritickým hodnocením, jaké si připravil Eddie Jordan ještě před startem víkendu v Abú Dhabí.

V podcastu Formula For Success s bývalým závodníkem Martinem Donnellym, jehož formulovou kariéru ukončila v roce 1990 vážná nehoda, rozebírali piloty v současném startovním poli. Mezi řečí se přistavili i u jezdců Mercedesu.

Bývalý pilot Lotusu Martin Donnelly smekl klobouk před Lewisem Hamiltonem za to, že to ve Formuli 1 stále táhne a takto úspěšně. „Lewis Hamilton toto dělá už od roku 2007, celé to cestování a létání. I když létáte v soukromém tryskáči, stejně potřebujete najít vnitřní motivaci, abyste to dělali rok co rok. Podává skvělé výkony proti Landovi, Leclercovi, dokonce i Max se stále ohlíží přes rameno.“

„Předvádí to i teď a pokud mám být upřímný, George vedle něj vypadá trochu jako ze druhé ligy,“ zapojil se Eddie Jordan, bývalý šéf vlastního týmu. „Přitom na začátku roku jsme si o Georgovi mysleli, že to je kalibr, že on je světová třída.“

Russell vysvětluje svou bodovou ztrátu

George Russell na tato slova nevědomky zareagoval po kvalifikaci v Abú Dhabí, když si ho odchytili reportéři Sky Sports. Na jedné straně uznal, že v této sezóně příliš neoslňoval, ale jedním dechem nabídl i důvod, proč se to stalo.

„Toto je výsledkově asi moje nejhorší sezóna, byla nanic,“ připustil George Russell. „Nebylo to způsobené nedostatkem rychlosti. Na mnoha závodech jsme měli dobré tempo, ale v neděli jsme se nikdy nedopracovali k výsledku.“

„Na každém závodu jsme na to měli důvod. Buď nás nacpali do bariéry, nebo v Zandvoortu začalo pršet v nesprávném kole, nebo v Melbourne se pokazil motor…,“ vyjmenoval několik „zásahů shora“, které scvrkly jeho bodový účet. „Jsou to pak drobné věci, o kterých si řeknete, že je snadné napravit. Když se to stane jednou nebo dvakrát, můžete to připsat smůle, ale když se to stane devět nebo desetkrát za rok, už to není smůla.“

„Celkově naše auto není dostatečně rychlé,“ zhodnotil Russell. „Nadále pracujeme naplno, konkurence je velká. Stačí jedna drobná chyba a ztratíte celou řadu pozic.“

George Russell se svými mechaniky (Twitter/Mercedes)

Lewis Hamilton měl také párkrát smůlu, v Austinu dokonce přišel o druhé místo poté, co ho komisaři diskvalifikovali. Tak či onak, interní souboj vyhrál na body v poměru 234:175.

George Russell vysvětlil, že v současné Formuli 1 vás může i drobný rozdíl v nastaveních katapultovat nahoru nebo úplně srazit na kolena. Z toho pramení rozdíly mezi kolegy. „Zvládnout práci s pneumatikami je těžké. A podle mě bychom to měli připsat sebedůvěře. Touto cestou můžete snadno najít desetiny sekundy.“

V jiných sériích to takto nefungovalo. „Když jsem jezdil na motokárách, ve Formuli 4, Formuli 3, tak byste tam jezdili jedno kolo za druhým a časy by se lišily o půl desetiny, možná jednu desetinu. Když ale ve Formuli 1 najdete ten ideální bod pro pneumatiky, získáte i sekundu na kolo. Je to šílené, ale najednou se dostanete na koně a váš kolega se začíná trochu trápit.“

Alespoň v kvalifikaci to bylo mezi jezdci Mercedesu mimořádně vyrovnané. Jen Hamilton s Russellem tahali vyrovnanou partii 11:11. „Nikdy jsme ale neměli stejnou rychlost. Buď skončil on o čtyři-pět desetin vpředu, nebo já. Těžko se to chápe, protože on nikdy nemá čistou ztrátu čtyř nebo pěti desetin. Je jasné, že dostat tento monopost do optimálního okna je fuška.“

Související zprávy

Diskuze