logo F1zpravy.czF1online.sk

Jordan kritizuje moderní Formuli 1. Stýská se mu po hluku, který vystřídaly „traktory“

Po štarte VC Mexika 2024 – Verstappen, Sainz, Cunoda
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala18. 11. 2024

Světový šampionát rallye WRC v pátek oznámil zajímavé novinky: Od roku 2025 zcela ruší hybridní část pohonných jednotek a bude pokračovat čistě se spalovacím motorem. Podobný krok by jistě s otevřenou náručí přivítali i mnozí fanoušci Formule 1. Eddie Jordan se tím rozhodně netají.

Světová motoristická rada FIA v pátek odsouhlasila zrušení 100kilowattového hybridního systému, který v autech nejvyšší kategorie WRC přežil tři sezóny. Toto rozhodnutí nevychází z názorového obratu šampionátu, ale z problémů s dodavatelem, který výrazně zpřísnil bezpečnostní standardy, čímž prodražil šampionát a ohrozil přežití soukromých týmů. Tato změna však ukazuje, že světové šampionáty mohou jezdit i se spalovacími motory a udržitelnými palivy.

„Těší nás, že použití stoprocentně udržitelných paliv zůstává základním kamenem závazků šampionátu snížit svou environmentální stopu,“ uvedl Xavier Mestelan-Pinon, hlavní komisař FIA pro techniku a bezpečnost, přičemž poznamenal, že nasazování jednotek od dodavatele Compact Dynamic „již není v nejlepším zájmu WRC“.

Tyto novinky zaujaly i fanoušky Formule 1, protože mnozí sní o tom, že se jednou naplní slova Stefana Domenicaliho. Generální ředitel Formule 1 tvrdí, že královna motorsportu by svou ekologii skutečně mohla založit na vývoji udržitelných paliv a spolu s nimi navrátit alespoň osmiválcové motory.

Bývalý šéf týmu a formulový pamětník Eddie Jordan by byl snad jedním z nejšťastnějších lidí v padoku. V nejnovějším podcastu Formula For Success totiž velmi ostře zkritizoval vedení Formule 1 za to, co udělalo z jeho milovaného sportu.

„Ach bože, když jste byli na závodech, například v Silverstonu, nemuseli jste být ani na roštu. Stačilo, abyste byli venku na tribuně. Když se na startu závodu rozezněly ty desetiválce, ujišťuji vás, že země se třásla,“ zavzpomínal si na časy, kdy ještě vedl svůj tým, Eddie Jordan. „Země se pod vámi chvěla.“

„Taková energie se přenášela hlukem, zvukem, přes povrch a procházela celým vaším tělem. Byl to sex na kolech. O tomhle byl motorsport, a proto jsem si ho tak užíval,“ prozradil 76letý Ir.

Formule 1 však musela jít s dobou. Aby naplnila požadavky automobilek a jejich ekologické ambice, v roce 2014 zavedla hybridní turbomotory. Rok 2026 však představoval příležitost provést radikální změnu, ale sport ji nevyužil. „V těchto časech jsme příliš zbabělí z pohledu pravidel i různých jiných věcí. Vrátíme se někdy k desetiválcům? Pravděpodobně ne.“

Namísto toho se bude výkon elektrické části pohonné jednotky ještě zvyšovat, což si vyžádá i zvětšení baterií, přičemž těžké hybridní systémy zůstávají – s výjimkou MGU-H, kterou již neuvidíme pro její náročný a nákladný vývoj.

„A spojuje se s tím ještě další věc, která dělá velký rozdíl. Abychom byli féroví k Lewisovi, Maxovi či Landovi, oni s těmito auty odvádějí neskutečnou práci, ale jsou to traktory. Jsou to traktory. Váží tisíc kilogramů a jsou strašně obézní,“ prohlásil Jordan na margo monopostů, které dnes ve skutečnosti váží 800 kilo. Před 20 lety to však bylo o 200 kilogramů méně.

„Hanba těmto pravidlům, ostuda organizátorům a ostuda lidem, kteří tak hluboce zakopali duši Formule 1. Dovolili, aby se tento sport dostal do stavu, ze kterého se už nikdy nemusíme vrátit. Já je za to nenávidím,“ vzkázal.

Související zprávy

Diskuze