McLaren si v nové motorové dohodě s Mercedesem vymohl i „větší vliv“ na vývoj
Současná motorová dohoda McLarenu a Mercedesu měla vypršet po sezóně 2025, a tak Zak Brown již celý rok zkoumal své možnosti. Navštívil dokonce i novou motorárnu Red Bullu, ale nakonec ho přesvědčil jeho současný dodavatel. Podle nové smlouvy totiž bude mít větší moc nad tím, co a jak se v Brixworthu bude vyvíjet.
Tovární týmy mají ve Formuli 1 obrovskou výhodu. Na rozdíl od zákazníků mohou propojit svá motorová a aerodynamická oddělení a postavit svůj monopost co nejefektivněji. Zákazníci vždy musejí pracovat s tím, co jim dodá výrobce, a svou aerodynamiku tomu přizpůsobovat.
Z tohoto pohledu může McLaren v budoucnosti táhnout za kratší konec. Skutečných továrních týmů totiž přibývá; kromě těch současných se do tohoto žádaného stavu dostanou i Aston Martin a Audi. McLaren se proto pokusil vyjednat si alespoň co nejlepší pozici zákazníka.
„Já jsem toho názoru, že titul mistra světa můžete vyhrát i se zákaznickým motorem,“ uvedl Zak Brown během víkendu v Abú Dhabí. „Bez toho, abych příliš zacházel do detailů, v našem novém kontraktu jsme vyřešili oblasti, ve kterých máte jako zákaznický tým oproti továrnímu nevýhodu. Nyní máme s HPP (motorové oddělení Mercedesu, pozn. red.) skvělou dohodu.“
Samozřejmě, Mercedes nebude vyvíjet dvě samostatné pohonné jednotky a jednu z nich dodávat McLarenu. Šéf papájových avizuje, že namísto toho bude moci zasahovat do samotného vývoje motorů. „Nyní máme hlas, který jsme předtím neměli. Ve skutečnosti to znamená, že už ve velmi brzké fázi budeme mít větší vliv na vývoj a celkově budeme o něm lépe informováni.“
„Nedostaneme tedy konečný produkt bez toho, aniž bychom neměli žádný dosah na to, jak konečný produkt bude vypadat. Zároveň budeme mít dříve informace o tom, kterým směrem se ubírají. Takže ve věcech, které potřebujeme vyvinout kolem pohonné jednotky, nebudeme ve srovnání s továrním týmem tak zaostávat,“ vysvětluje výhody nové dohody Brown.
Mít rezervované křeslo za kulatým stolem inženýrů bylo pro McLaren klíčové. Brown přiznal, že jednal i s Red Bullem, ale červení býci by pravděpodobně na takové něco nepřistoupili. Nuže a „mít v McLarenu motor Ferrari by bylo docela těžké“.
„S Andreasem (Seidlem, pozn. red.) jsme probrali některé oblasti, ve kterých chtěla technická oddělení vidět nějaký posun v našem vztahu. Na těch jsme se dokázali shodnout. Myslím si také, že Mercedes se těší z konkurenceschopného McLarenu, protože naše úroveň konkurenceschopnosti pozvedne i je,“ rozjímá nahlas 52letý rodák z Los Angeles.
Necelé dva roky zpátky se přitom zdálo, že zákazníci Mercedesu nejsou velmi spokojeni s výkonností a ani spolehlivostí německých agregátů. To se změnilo. „Tento rok jsme měli skvělý výkon, spolehlivost byla velmi dobrá a náš vztah je opravdu pevný. Nová struktura a nová dohoda nás k nim dostane mnohem blíže v oblastech, ve kterých byste měli jako zákazník deficit.“