logo F1zpravy.czF1online.sk

Alonso měl kdysi kvalifikaci nejraději, dnes ho štve. FIA ji prý pokazila

GP2322_135102_U1A5700
© Portrait, Yas Marina Circuit, GP2322a, F1, GP, UAE Fernando Alonso, Aston Martin F1 Team
Milan Kubala
Milan Kubala25. 11. 2023

Současný kvalifikační formát známe už od roku 2006 a Fernando Alonso ho doposud miloval. Mezinárodní automobilová federace však do kvalifikace začala tak vrtat, že ji Španělovi úplně znechutila. Namísto toho, aby se na ni těšil jako kdysi, se prý nemůže dočkat jejího konce.

Fernando Alonso není velkým fanouškem toho, jak Formule 1 upravila kvalifikační bitvu o pole position. Před časem dokonce volal po návratu jednokolového formátu z minulosti, ale ani proti současnému by neměl výhrady, kdyby se zbytečně nekomplikoval.

„Kvalifikace bývala nejlepší částí víkendu. Auta tehdy ožívala a vy jste velmi rychle jeli v těchto monopostech,“ vzpomíná na staré dobré časy Fernando Alonso. To se však změnilo, když se začaly zavádět nejrůznější regulace, bez kterých se F1 v minulosti obešla. „Teď je z kvalifikace nejhorší segment víkendu, a to pro nás, jezdce.“

Posledním přírůstkem v soupisu pokynů, zákazů a příkazů je zákaz předjíždění na výjezdu z boxů. Podle Alonsa to všechno zbytečně zvyšuje „stres“ na jezdce, ale i množství dalších věcí: „Management provozu, traťové limity, návštěvy komisařů, nerespektování časové delty, blokování lidí a mazání kol. Všichni jsme rádi, když je kvalifikace za námi.“

„Pokud se nedržíte pod maximálním časem průjezdu, okamžitě musíte jít za komisaři. Pak vás zdrží, smažou vám čas. Všichni jsme rádi, když je po všem. Takto by to nemělo být,“ říká rodák z Ovieda. „Dokazuje to, že současný kvalifikační formát je zastaralý.“

Ke kvalifikačnímu stresu přispívá i fakt, že kvalifikace ještě nikdy nebyly vyrovnanější. V Q1 dělilo prvního a patnáctého jezdce pouze 0,440 sekundy, což je neuvěřitelně nízká hodnota. Místo toho, aby se tedy jezdci koncentrovali na hledání setinek, musí řešit, zda někoho na výjezdu mohou předjet, nebo zda se budou držet předepsaného času průjezdu.

„Bohužel teď riskujete více. Určitě nemůžete být ani v jedné zatáčce klidnější, protože ztratíte desetinu. Nemůžete si to už dovolit, protože jinak vypadnete. Pro všechny je to velmi stresující,“ vysvětloval Alonso. „A dalším bolestným tématem, kterému se věnujeme v každém kole, jsou traťové limity. Ale všichni mají stejné podmínky, takže se pokusíme to zvládnout lépe.“

Alonso čekal od soboty méně

I když s kvalifikací jako takovou možná Alonso není spokojený, zisk sedmého místa na startovním roštu ho těší. Čistě teoreticky mohl ještě pomýšlet na Júkiho Cunodu, ale i AlphaTauri je po představení nové podlahy ve skvělé formě.

„Ve skutečnosti jsem měl menší očekávání,“ přiznal Alonso. „Po tréninku jsme byli na čtrnáctém a patnáctém místě. Rychlost auta a nastavení nám dělaly starosti, a tak jsme uvažovali, co uděláme v kvalifikaci.“

„V Q1 jsem postoupil jen z třináctého místa. Myslel jsem si, že to bude těžká sobota, ale pak se začala trať zrychlovat, my jsme našli více důvěry v auto a získali sedmé místo, což je nejlepší výsledek, v jaký jsme mohli doufat,“ shrnul své dojmy dvojnásobný šampión.

V neděli ho však čeká těžká, ba možná přímo neřešitelná úloha. Aston Martin potřebuje najít aspoň o dvanáct bodů více, aby porazil jezdce McLarenu. „Bohužel pro nás a naše vyhlídky v konstruktérském šampionátu, oba budou startovat před námi. Ale uvidíme. Samozřejmě, že se musí stát něco, abychom je porazili, ale toto je Formule 1 a ne exaktní matematika. Možná se zítra dočkáme malého zázraku. Půjdeme naplno až do posledního kola.“

Související zprávy

Diskuze