logo F1zpravy.czF1online.sk

AMuS odhalil podobu nové generace F1: Menší, lehčí a efektivnější (+FOTOGALERIE)

Po štarte VC Talianska 2023
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 11. 2023

Formule 1 ve spolupráci s FIA intenzivně pracuje na podobě nových technických pravidel. V roce 2026 čeká náš sport vstup do nové éry. Nejenže se dočkáme úplně nových pohonných jednotek, ale změní se i aerodynamika a vzhled Formule 1. Německý magazín Auto Motor und Sport přišel s exkluzivním článkem, který nabízí pohled na nová technická pravidla. AMuS dokonce ukázal i kresby, z kterých získáte dobrý nápad, jak budou nová auta vypadat.

Jistě, nic z toho není oficiální a my stále čekáme na definitivní podobu technických pravidel pro rok 2026 a následující. Myslíme si však, že Němci mají velmi dobrý přístup k zákulisním informacím. Ty se vznášejí na veřejnosti už pár měsíců a o některých změnách mluvili zasvěcení poměrně otevřeně i veřejně. Samotný AMuS shrnul změny, kterých se dočkáme, do tří slov: menší, lehčí a efektivnější.

Už i Pirelli prostřednictvím svého šéfa pro motorsport Maria Isoly avizuje, že v roce 2026 se F1 vrátí k menším, užším a lehčím pneumatikám. To je jasný důkaz toho, jakým směrem se má náš sport vydat. Při pohledu na nové pohonné jednotky máme všechny důvody ke skepticismu. Jak mohou být auta s těmito motory a těmito bateriemi lehčí a menší?

„Zeptali jsme se po paddocku a shromáždili informace o plánovaných změnách. Z těch jsme vytvořili 3D model monopostu, který je odrazem současného stavu jednání a plánů,“ napsal Auto Motor und Sport, který k článku připojil bohatou galerii kreseb nového monopostu v barvách Audi.

Mnohým z vás určitě odlehne, když vám řekneme, že zmenšování aut a snižování hmotnosti se stane skutečností. Podle informací německého magazínu představila FIA před Velkou cenou Mexika technickým ředitelům jednotlivých týmů nejnovější podobu plánů. Je nezbytné co nejvíce snížit odpor vzduchu na rovinkách i hmotnost, aby baterie zvládla dodávat výkon kolem 475 koní a rekuperační systémy ji dokázaly dobíjet.

„Šířka monopostu se zkrátí z 200 na 190 centimetrů, osmnáctipalcové ráfky nahradí šestnáctipalcové, čímž se průměr a šířka pneumatik zmenší o deset procent,“ oznamuje AMuS světu první zásadní změny. To však není to nejdůležitější, protože tím snaha o snížení odporu teprve začíná.

Auto Motor und Sport avizuje snížení difuzoru, zúžení struktur kokpitu a dokonce i svatozáře, což zmenší odpor vzduchu. Změní se i „blatníky“, jak běžně familiárně označujeme deflektory na předních kolech, které se mnohým fanouškům nelíbí. Jejich úlohou je však redukovat množství turbulentního vzduchu od pneumatik, a tak se v roce 2026 zvětší, aby usnadnily pronásledování.

Vítejte novou generaci aktivní aerodynamiky

Nebudeme se tvářit, že aktivní aerodynamika bude od roku 2026 novinkou. I když jsou takovéto prvky v současné Formule 1 zakázané, DRS představuje výjimku. Jde však o jednoduchý způsob, jak snížit odpor vzduchu na rovinkách.

„O další snížení odporu vzduchu na rovinkách se postará aktivní aerodynamika,“ píše Auto Motor und Sport. „Minimálně DRS by se nemělo týkat jen zadního křídla, ale po novém i předního. Zadní křídlo bude mít čtyři prvky místo dvou – hlavní lištu a tři klapky. Na stole jsou také plány, že se budou pohybovat i prvky příčného křídla nebo difuzoru.“

Zní to zajímavě? Nuže, posuďte sami. Na první pohled je zřejmé, že nový koncept vychází z toho starého, i když projde zásadními změnami. Snaha odlehčit monoposty zřejmě přinesla jen omezené úspěchy, protože podle německého magazínu se má minimální hmotnost snížit asi o dvacet kilogramů. Nejeden by si přál spíše dvě stě, ale na to můžeme za daných okolností zapomenout. „V současnosti se mluví i o snížení až o 25 nebo i 30 kilogramů,“ vlévá AMuS naději do žil fanouškům. Pomoci by mělo zkrácení rozvoru z 360 na 340 centimetrů. Kratší a užší auto automaticky znamená úsporu váhy.

„Ke snížení hmotnosti může přispět i jednodušší uspořádání zavěšení. Diskutovalo se o návratu k pneumatickému odpružení, ale FIA takovému zjednodušení není nakloněna. Obává se totiž, že tím připraví půdu pro novou vývojovou válku v této oblasti,“ uvedl AMuS.

Nová aerodynamika auta nespomalí

Aerodynamika projde zásadními změnami. Nová generace vozů pomohla usnadnit pronásledování. I když auta generují stále více a více turbulentního vzduchu, faktem je, že ve srovnání s rokem 2021 jde stále o posun k lepšímu. FIA se znovu pokouší tlačit týmy k “inwash” konceptu. Pohled na nové přední křídlo je dobrým důkazem toho, kam federace směřuje.

„Koncové lišty předního křídla jsou zalomeny tak, aby vedly vzduch dovnitř za pneumatiky. Před bočnicemi a před zadními koly budou umístěny vertikální deflektory, které mají nasměrovat vzduch dovnitř. Ty by měly pomoci lépe utěsnit kritickou mezeru mezi zadními pneumatikami a difuzorem,“ uvedl německý magazín.

Když se na tyto úpravy dívá někdo jako Adrian Newey, v hlavě mu už vyskakují čísla. Kolik přítlaku takto ztratíme? Odpověď je hodně. I snížení výšky difuzoru, o kterém jsme psali výše, nepochybně připraví týmy o nemálo přítlaku. To by však mohly kompenzovat vyšší Venturiho kanály na vstupu pod podlahou. Tyto opatření mají, samozřejmě, usnadnit následování vozů.

FIA však odmítá, že by došlo k výraznému zpomalení aut. I AMuS považuje za “předčasné” obavy Red Bullu, že vozy budou na konci dlouhých rovinek ztrácet výkon. „Nejnovější simulace ukazují jen mírné zpomalení na jedno kolo. Záležet bude od okruhu, ale v průměru by to nemělo být více než jedna sekunda,“ uvedl Auto Motor und Sport.

Předchozí fotografieAktuální fotografieNásledující fotografie
AMUS 1/19
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS
AMUS

Související zprávy

Diskuze