logo F1zpravy.czF1online.sk

Massa vzpomíná na to, jak mu Alonso přebral tým: On je prostě takový

F1 German Grand Prix – Race
© HOCKENHEIM, GERMANY – JULY 25: Race winner Fernando Alonso (C) of Spain and Ferrari celebrates on the podium with second placed Felipe Massa (L) of Brazil and Ferrari and third placed Sebastian Vettel (R) of Germany and Red Bull Racing following the German Grand Prix at Hockenheimring on July 25, 2010 in Hockenheim, Germany. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) *** Local Caption *** Fernando Alonso; Sebastian Vettel; Felipe Massa // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI201412045036 // Usage for editorial use only //
Milan Kubala
Milan Kubala10. 11. 2023

Felipe Massa a Fernando Alonso si už toho hodně proskákali nejen jako soupeři, ale i jako týmoví kolegové. Ve Ferrari působili bok po boku v letech 2010 až 2013, ale na toto období Brazilec vzpomíná ne jako na svou zlatou éru, ale spíše na těžké roky, které mu připravil sám Alonso svou interní politikou rozvratu.

Je to příjemné osvěžení, když se rozhovor s Felipem Massou netočí jen kolem jeho soudního sporu s Formulí 1. Nejnověji se téměř mistr světa z roku 2008 vrátil ke svému vztahu k Fernandu Alonsovi, který mu prý v letech 2010 až 2013 – nadsazeně řečeno – ukradl celý tým.

Toto prý rodákovi ze Sao Paula podlomilo nohy a vedlo k nelichotivé bilanci. Ze 77 závodních víkendů v pozici týmových kolegů Felipe Massa tahal za kratší konec v 59 kvalifikacích a v 65 závodech. Opravdu hrozné čísla na jezdce, který v roce 2008 téměř získal titul a měl být ve Ferrari tím “domácím”. Massa byl pilotem Scuderie od roku 2006, Alonso se jím stal až v sezóně 2010.

“Já jsem chtěl skončit před ním, on chtěl skončit přede mnou,” říká v podcastu Track Limits Felipe Massa, který popsal, jak psychicky vyčerpávající bylo působit v jedné stáji s Fernandem Alonsem. “S Fernandem jsem mimo auto nikdy neměl problém, kromě naší hádky v roce 2007. S ním jako s člověkem jsem vždy dobře vycházel. On však nebyl tím, co mi tvrdil. Nebyl ani tím, co tvrdil týmu.”

Fernando Alonso se před médii vždy prezentoval v nejlepším možném světle a neměl problém hodit přes palubu ani svůj tým, o týmovém kolegovi ani nemluvě. “On má svůj zvláštní styl práce, využívá svou moc. Má velkou moc a snažil se ji využít na to, aby všechno stáhl na svoji stranu (garáže).”

“Myslím si, že takhle rozštěpil celý tým na dvě části. Nebyl to zrovna dobrý styl práce, ale on je prostě takový. Jediný problém byl v tom, že rozštěpil tým přímo v jeho srdci, což nakonec nebylo dobré,” reflektuje hlavně na rok 2010 a začátek tohoto rozštěpení Massa.

Na rok 2010 si vzpomínáme jako na sezónu, kdy se stala legendární hláška “Fernando is faster than you”, kterou si musel vyslechnout Felipe Massa na závodě v Německu. Od tohoto momentu se to s ním vezlo. Massa vzpomíná na to, že nedostával rány jen od Alonsa, ale v podstatě už i od vlastní stáje.

“Aby jste ho porazili, museli jste mít svůj den. Já jsem měl svůj den na mnoha závodech, ale dělo se tu něco, co mě dostávalo do těžké psychické nepohody. Vedlo to k tomu, že jsem dělal chyby, a k pocitům, že se možná děje něco špatného,” popisuje své tehdejší myšlenky. “Nebylo to moc – nemůžu říct, že nefér. Tým neudělal nic špatného. Šlo jen o jeho styl práce a jak ho brala stáj, nebylo to moc příjemné.”

Skvělým příkladem Massových slov má být Velká cena Singapuru 2010, kterou Ferrari vyhrálo. Fernandovi Alonsovi tyto závody výrazně pomohly dostat se do pozice kandidáta na titul, vždyť po nehodě v Belgii ztrácel na lídra Lewise Hamiltona 41 bodů a v šampionátu byl až pátý. Nakonec mu na titul chyběly čtyři body.

Massa hned pokračoval: “Vzpomínám si například na to, jak jsme začínali s vývojem simulátoru, protože Red Bull měl mnohem lepší simulátor, ve srovnání s Ferrari (měl lepší simulátor) vlastně i McLaren. Spolu s Fernandem jsme tedy velmi tvrdě pracovali na simulátoru.”

“Uprostřed sezóny se však najednou objevil a řekl: Já už nebudu chodit na simulátor, protože to nemá žádný efekt, tento simulátor ničemu nepomáhá. Rozhodl se s ním skončit. Já jsem však na něm nadále pracoval. I proto, že jsem v té sezóně neměl dobrou formu, a že jsme neměli ani dobré auto. Tak jsem na něm nadále tvrdě makal,” vzpomíná 42letý Brazilec.

A ačkoliv to byl Massa, kdo “od svítání do soumraku” pracoval v továrně, všechnu smetanu si slízl Fernando Alonso. Děkoval za to své agresivní politice, která stáhla vedení stáje na jeho stranu.

“Najednou jsme jeli do Singapuru, kde jsme vyhráli závod. Po závodě se náš prezident di Montezemolo postavil před média a začal mluvit, jaké je neuvěřitelné vidět Fernanda, jak intenzivně pracuje s týmem, každý týden je v továrně na simulátoru, na schůzkách, přitom tam ani nechodil,” pokroutil hlavou Felipe Massa.

Nebylo to tedy jen o výsledcích, dodává na závěr. “Toto je věc, která vás psychicky úplně položí. Nebylo to jen o tom, co se dělo na trati. On je úžasný jezdec a má neuvěřitelný talent, ale šlo i o všechny ty detaily kolem, které potřebujete, abyste byli v pohodě.”

Související zprávy

Diskuze