logo F1zpravy.czF1online.sk

Alternativní historie: Co by musela udělat FIA, aby Massa v roce 2008 získal titul?

Felipe Massa – Brazília 2008
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala14. 3. 2024

Felipe Massa pokračuje ve své křížové výpravě, pro kterou je svatý mistrovský titul Formule 1 ze sezóny 2008. Brazilský jezdec pohnal celou věc až před soud, na kterém kromě tučného odškodnění žádá potvrzení toho, že v roce 2008 měl být titul jeho. Není to však žádný výstřel do prázdna; pokud by FIA věc prošetřila, Massa skutečně mohl být mistrem světa.

V pondělí odpoledne nám připomenul Felipe Massa se svou žalobou na F1, FIA a Bernieho Ecclestona. Jak jsme již informovali, od kompetentních požaduje odškodnění ve výši přibližně 75 milionů eur, ale kromě něj také jakési poklepání po rameni, že titul měl v roce 2008 skutečně získat on, pokud by si FIA splnila své povinnosti.

Massův tým ve svém podání na soud uvádí, že FIA měla smluvní povinnost prošetřit jakékoli podezření z manipulace. O těchto podezřeních se přitom vědělo již před finále v Brazílii. Vyšetřování nehody se mělo začít v té chvíli a pokud by to bylo nezbytné, koncoroční předávání cen FIA Gala mělo být odloženo.

Zrušit VC Singapuru nebylo možné

Felipe Massa ve více rozhovorech zmínil, že výsledky VC Singapuru měly být podle něj anulovány. I když byl průběh tohoto závodu zmanipulovaný, jen tak vymazat výsledky jedné velké ceny ze šampionátu není možné.

Přesně na toto téma se debatovalo i po památné Velké ceně Abú Zabí 2021 a už tehdy se jako jeden z hlavních argumentů proti protestu Mercedesu uváděl chybějící mechanismus, který by umožňoval zrušit výsledky velké ceny.

Pokud se nad tím hlouběji zamyslíme, je správné, že nic takového se v pravidlech nenachází. V opačném případě bychom čistě teoreticky mohli mít na stole následující scénář.

Představme si, že FIA v roce 2008 zrušila výsledky VC Singapuru z důvodu manipulace průběhu závodu. Co by — v čistě teoretické rovině — mohl Red Bull udělat před rozhodující VC Abú Zabí 2021? No přece zmanipulovat její průběh. Pokud by mu na to nikdo nepřišel a získal by titul, vše by bylo v nejlepším pořádku. V opačném případě by FIA zrušila výsledky dané velké ceny, což by mu také hrálo do karet; Max Verstappen byl totiž před posledními závody v čele průběžného pořadí šampionátu. Pro takový tým by bylo, paradoxně, v nejlepším zájmu podvádět.

Nemusíme se však opírat jen o to, jaký nebezpečný precedens by FIA takovým krokem stanovila, když máme k dispozici i rozhodnutí Mezinárodního odvolacího soudu FIA ve velmi podobné věci.

Odvolací soud zasedal v lednu, kdy rozhodoval o zrušení závodu série GT Open, na kterém velmi podobně jako v Abú Zabí 2021 pochybil ředitel závodu. Tým Motopark podal protest, protože závod byl restartován podle nesprávného pořadí aut, a u komisařů neuspěl.

Tým se následně obrátil na Španělský národní odvolací soud, který závod přece jen zrušil, což následně napadla stáj Optimum Motorsport na Mezinárodním odvolacím soudu FIA. Nejvyšší soudní orgán FIA tak musel přijmout definitivní rozhodnutí. Verdikt? Výsledky závodu musí zůstat v platnosti.

„Soud rozhodl, že komisaři ani Národní odvolací soud nemají pravomoc zrušit závod,“ stojí ve verdiktu, ve kterém ICA uvádí jediné dva důvody, které by byly přípustné při odložení nebo zrušení závodu. Jsou jimi „force majeure“ a bezpečnost, pokud není v pravidlech šampionátu uvedeno jinak.

Diskvalifikace by Massovi pomohla jen v jednom případě

Jednou z (nereálných) možností, jak by se Felipe Massa dostal k titulu, je zrušení výsledků VC Singapuru. Lewis Hamilton by přišel o šest bodů za třetí místo, což by Brazilci bohatě stačilo na udržení si první příčky po skončení sezóny.

FIA však takový krok nemohla udělat. Jak poznamenal Mezinárodní odvolací soud ve výše uvedeném případě, zrušením výsledků by „napravil nespravedlivou situaci tím, že by vytvořil další nespravedlivou situaci“. Massovi by anulování VC Singapuru pomohlo, ale výsledky by mohly mít dopad na pořadí jiných týmů v konstruktérském šampionátu — i těch, které s manipulací závodu neměly nic společné. Proč by měli ostatní doplácet na podvod Renaultu?

Komisaři by proto museli sáhnout po jiném řešení. Snad jediným vhodným nástrojem, jak zajistit spravedlnost, byla diskvalifikace Renaultu z VC Singapuru, případně z celého šampionátu. Na diskvalifikace z celého ročníku už máme precedensy; vzpomeňme si na rok 1997 či 2007.

0. Diskvalifikace Renaultu z VC Singapuru

Felipemu Massovi by vyloučení Renaultu z VC Singapuru nijak nedopřálo chybějící bod k titulu. Lewis Hamilton by se posunul z třetího místa na druhé, zatímco Felipe Massa z třináctého na nebodované dvanácté, za což „děkuje“ odtržené tankovací hadici. Hamilton by tím pádem získal titul s náskokem tří bodů.

Další možností je diskvalifikace Renaultu z celého šampionátu. V tomto případě přicházejí do úvahy tři eventuality.

  1. Diskvalifikace Renaultu z konstruktérského šampionátu

V tomto případě by se FIA rozhodla postupovat stejně jako v roce 2007 po odhalení kauzy Spygate: Renault by byl vyloučený jen z konstruktérského šampionátu. Tím pádem by přišel o své čtvrté místo a o jednu příčku by si polepšili všichni s výjimkou Ferrari, McLarenu a BMW.

Felipemu Massovi by tato možnost nijak nepomohla k titulu.

  1. Diskvalifikace Renaultu z obou šampionátů a přepočítání výsledků

Tato možnost je o něco méně pravděpodobná, protože Fernando Alonso popíral, že by měl co i jen tušení o plánech svého týmu. V konečném důsledku ho od jakékoli viny očistila i FIA během výslechu na půdě Světové motoristické rady. Na druhou stranu však sám profitoval z nesportovního rozhodnutí stáje.

Abychom tedy vyčerpali i tuto možnost, podívejme se na rok 2008 bez Renaultu, Fernanda Alonsa a Nelsona Piqueta.

V následující tabulce uvádíme výsledky Fernanda Alonsa, Nelsona Piqueta, Lewise Hamiltona a Felipeho Massy. V případě ostatních dvou jezdců i pozice před a po teoretické diskvalifikaci Fernanda Alonsa a Nelsona Piqueta ze šampionátu.

Ve žlutých polích jsou zaznamenány změny ve výsledcích, které by teoreticky vyústily v bodové zisky. Vidíme, že Lewis Hamilton by si bodově polepšil na pěti podnicích, což by mu na konto přineslo dalších šest bodů. Felipe Massa by se podobně dostal k extra pěti bodům.

V boji o titul by tedy táhl za delší konec Lewis Hamilton s dvoubodovým náskokem před Felipem Massou.

Alonso Piquet Hamilton Massa
Pred DSQ Po DSQ Pred DSQ Po DSQ
AUS 4. 1.
MAL 8. 11. 5.
BAH 10. 13. 12. 1.
ŠPA 3. 2.
TUR 6. 15. 2. 1.
MON 10. 1. 3.
KAN 5.
FRA 8. 7. 10. 8. 1.
VBR 6. 1. 13. 12.
NEM 11. 2. 1. 3. 2.
MAĎ 4. 6. 5. 4. 17. 15.
EUR 11. 2. 1.
BEL 4. 3. 1.
TAL 4. 10. 7. 6. 6. 5.
SIN 1. 3. 2. 13. 12.
JAP 1. 4. 12. 10. 7. 5.
ČÍN 4. 8. 1. 2.
BRA 2. 5. 4. 1.
BODY 98 + 6 = 104 97 + 5 = 102
  1. Diskvalifikace Renaultu z konstruktérského šampionátu a Nelsona Piqueta z Poháru jezdců

Aby Felipe Massa v roce 2008 získal mistrovský titul, FIA by musela přijmout o něco specifičtější, ale snad spravedlivější verdikt. Jeho součástí by byla diskvalifikace Nelsona Piqueta z ročníku, ale ne Fernanda Alonsa.

V tomto případě by se extra body připisovaly jen na Massův účet. Po přepočítání by měl 100 bodů, tedy o dva více než Lewis Hamilton. Tím pádem by si mohl dovolit ještě jednu eventualitu ve svůj neprospěch: FIA by mohla diskvalifikovat Fernanda Alonsa z VC Singapuru.

Alonsova diskvalifikace by Hamiltonovi přinesla dva body a o titulu by rozhodoval počet vítězství. Massových šest triumfů by převážilo nad Hamiltonovými pěti.

Nelson Piquet Lewis Hamilton Felipe Massa
Pred DSQ Po DSQ Pred DSQ Po DSQ
AUS 1.
MAL 11. 5.
BAH 13. 1.
ŠPA 3. 2.
TUR 15. 2. 1.
MON 1. 3.
KAN 5.
FRA 7. 10. 9. 1.
VBR 1. 13.
NEM 2. 1. 3. 2.
MAĎ 6. 5. 17. 16.
EUR 11. 2. 1.
BEL 3. 1.
TAL 10. 7. 6.
SIN 3. 13.
JAP 4. 12. 11. 7. 6.
ČÍN 8. 1. 2.
BRA 5. 1.
BODY 98 + 0 = 98 97 + 3 = 100

Vidíme tedy, že pokud by FIA jednala podle svých vlastních pravidel a případ by vyšetřovala, Felipe Massa by měl reálnou šanci získat mistrovský titul.

Ano, můžeme polemizovat, že Brazilčan si bitvu o titul prohrál sám například výletem do malajského štěrku či piruetami v Silverstone, ale to mu nijak neodpírá právo na férový přístup ze strany FIA, F1 a Bernieho Ecclestonea, kterého nezajímala spravedlnost. Mnohem více mu leželo na srdci image královny motorismu.

Nezbývá nám než věřit, že se na soudu v Londýně ukáže pravda.

Související zprávy

Diskuze