logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA konečně zasáhla. Už žádné stání na výjezdu z boxové uličky

Monoposty zoradené na konci boxov
© XPB Images/Sauber Media Hub
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 11. 2023

Už žádné vytváření si prostoru na trati stáním v boxové uličce. Po zkušenostech ze Singapuru a z Mexika se FIA rozhodla, že potvrdí na papíře to, co mnozí z nás dodnes považovali za jednání proti pravidlům. No, jak se zdá, proti pravidlům to bude až od brazilského víkendu.

Jednou z méně nápadných letošních novinek je stanovení minimálního času v přípravném kole v kvalifikaci. Toto řešení mělo hlavně na tratích jako Monza zabránit potenciálně nebezpečným situacím při čekání na zákryt za jedním ze soupeřů. Novinka se ale ujala a FIA začala tuto praxi využívat na každém okruhu.

Tím ale vznikl problém. Při hromadném výjezdu na trať, například po restartu kvalifikace, může být problematické nechat si odstup na soupeře před sebou a zároveň dodržet stanovený maximální čas. V Singapuru a v Mexiku jsme tedy viděli, že piloti zůstávají stát na konci boxové uličky a neštítí se nesportovně blokovat soupeře za sebou, kterým hrozí, že se na startovní čáru nedostanou včas. Max Verstappen byl z tohoto důvodu vyšetřován v Singapuru i v Mexiku, ale komisaři zřejmě rozhodli, že něco takového není proti pravidlům.

Mnoho lidí to překvapilo. I takový ostřílený borec jako Jenson Button poznamenal: „Netušil jsem, že něco takového se smí. Opravdu jsem netušil, že můžete zastavit v boxové uličce bez jakéhokoli důvodu.“ No, od Velké ceny Brazílie se to definitivně nesmí.

„V instrukcích před startem víkendu, které ředitel závodů Niels Wittich zaslal všem týmům před GP Brazílie, se uvádí, že od jezdců se očekávají nové standardy chování jak v páteční kvalifikaci, tak v té sobotní,“ píše portál Motorsport.com. „Uvedl, že jezdci mají nyní zakázáno zdržovat soupeře ve rychlém pruhu v boxech během kvalifikace, přičemž stanovil přísné pokyny, ve kterých místech si piloti mohou vytvářet mezery.“

Instrukce ředitele závodů říkají: „Podle článku 33.4 sportovních pravidel není jezdcům dovoleno pohybovat se pomalu, což zahrnuje i zastavení, v boxové uličce bez řádného důvodu. Během kvalifikace si mohou jezdci vytvořit mezeru mezi světly na konci boxové uličky a druhou safety car čárou.“

„Každý jezdec, který tak chce učinit, se musí držet co nejvíce vlevo a umožnit soupeři za sebou ho předjet po pravé straně na výjezdu z boxů,“ nařizuje pilotům Wittich. Při pohledu na tyto instrukce jsme ale velmi zvědaví, jestli se na výjezdu z boxové uličky vůbec vejdou dva monoposty vedle sebe. Jestli v Brazílii ano, tak to rozhodně neplatí o všech okruzích v kalendáři.

Související zprávy

Diskuze