logo F1zpravy.czF1online.sk

Kamera prý nebyla na správném místě. FIA přiznala chybu při hlídání šesté zatáčky

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 10. 2023

Když si myslíte, že s traťovými limity to už nemůže být horší. Pohled na Sergia Péreze, který si v šesté zatáčce v Austinu v podstatě nakreslil vlastní trať, je další ranou pro Mezinárodní automobilovou federaci. Jak se ukázalo, limity tratě jsou hlídány velmi přísně, ale jen někde a někdy.

Max Verstappen v pátek doplatil na porušení traťových limitů v předposlední zatáčce. To je v pořádku, řeknete si, vždyť taková jsou pravidla. Co však takový Sergio Pérez a další, kteří si v šesté zatáčce bez trestu zkracovali trať a překračovali bílou čáru o desítky centimetrů? Co se tam vlastně stalo?

No, pravděpodobně byly špatně nastavené kamery. Jak uvedla FIA při vyšetřování porušení traťových limitů ze strany Alexa Albona: „dostupné důkazy nejsou dostatečné pro přesné a konzistentní prokázání porušení traťových limitů“. Jak se tedy ukázalo, některé zatáčky jsou hlídány striktně, v jiných vám projde i překročení o třicet centimetrů.

„Podle informací portálu The Race je příčinou kamera sledující šestou zatáčku. Zvlnění okruhu způsobilo, že v tomto místě má čistý výhled jen na výjezd,“ informují britské zdroje. Jinými slovy šlo o pořádný průšvih. Jelikož palubní záběry dostupné prostřednictvím služby F1 TV celému světu jsou jasnými důkazy, FIA neměla jinou možnost a přiznala chybu. Federace zároveň slíbila, že v příštím roce zlepší hlídání traťových limitů, což pravděpodobně znamená instalaci dodatečné kamery.

„Při pozávodní analýze GP USA bylo zjištěno, že několik jezdců mohlo překročit traťové limity na vnitřní straně šesté zatáčky,“ řekl mluvčí FIA, kterého cituje portál The Race. „V souladu s rozhodnutím komisařů ohledně údajného porušení předpisů v této zatáčce, ve kterém se uvádí, že ‚dostupné důkazy nejsou dostatečné pro přesné a konzistentní prokázání porušení traťových limitů‘, FIA aktualizuje svá monitorovací zařízení, aby se zajistilo, že v budoucnosti bude možné spolehlivě identifikovat jakékoli potenciální porušení.“

Tak a máte to. Kruh se uzavřel a můžeme jít dál. Jen nás napadá, proč to přišlo až ve chvíli, kdy na celou situaci upozornila motoristická média? Auto Motor und Sport o tom informoval až ve čtvrtek, takže Mezinárodní automobilová federace měla celé tři dny, aby tuto situaci objasnila a vysvětlila, ale to se nestalo.

Je třeba ještě dodat, že palubní záběry nemohou sloužit FIA jako důkaz, protože není vidět zadní kola a nelze stoprocentně potvrdit porušení traťových limitů. Alespoň šestá zatáčka tak byla „černým místem“, kde jezdce nebylo možné usvědčit.

Související zprávy

Diskuze