logo F1zpravy.czF1online.sk

Hamilton žádá od FIA změny: Stačí, když vás nekontrolují…

Archive number: M399758
© 2023 United States Grand Prix, Friday – Steve Etherington
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 10. 2023

Na GP USA nastala výjimečná situace za výjimečných okolností. Pravidla však musí platit pro všechny stejně. FIA si po závodě vybrala k prověření čtyři auta a dvě z nich nebyly v souladu s pravidly. Slova jako “podvádění” však přesto nejsou v tomto případě vůbec namístě. Samotní jezdci se shodli, že kdyby bylo možné zkontrolovat všechny, výsledková listina by vypadala zcela odlišně.

Nejprve se dotkněme povrchu trati v Austinu. Asfalt se zde mění prakticky každý rok kvůli nestabilnímu podkladu. Zvlněný povrch na okruhu COTA má spíše geologické než motoristické důvody. Pak zde máme sprintový formát, který má nadále slabiny. Nedostatečný čas na trénink a pravidlo parc fermé způsobují, že pravděpodobnost podobné chyby se exponenciálně zvyšuje, natož když místo 300-kilometrového závodu se jezdí 400-kilometrový, jelikož se musí připočítat i sprint.

Kontroloři FIA si po závodě vybírají několik aut ke kontrole. Čas je velmi omezený a proto se obvykle vybírá po jednom monopostu z okruhu nejrychlejších týmů. Ferrari Charlese Leclerca a Mercedes Lewise Hamiltona byly nakonec kvůli nadměrnému opotřebení desky pod podlahou označeny za nelegální a diskvalifikovány z výsledků GP USA.

“Z více různých zdrojů jsem slyšel, že mnoho dalších aut nebylo v souladu s pravidly, ale neskontrolovali je, takže jim to prošlo,” řekl novinářům v Mexiku Lewis Hamilton. “Ve Formuli 1 závodím šestnáct let a za tu dobu se několikrát stalo, že některým prošly určité věci, zatímco jiní měli smůlu, že je zrovna zkontrolovali.”

“Proto si myslím, že potřebujeme lepší strukturu a musíme se ujistit, že vše je férové napříč celým startovním roštem,” řekl sedminásobný šampion, na což ale už odpověděla sama FIA ve čtvrtek před GP Mexika, kdy vydala tiskové prohlášení, v němž vše vysvětlila.

Mezinárodní automobilová federace prostě nemá čas a prostor, aby zkontrolovala všechny. Kdyby to udělala, na oficiální výsledky by se muselo čekat hodiny a hodiny. Nikdo z nás to rozhodně nechce vidět, proto se musíme smířit s tím, že kontroly jsou náhodné, i když je velmi pravděpodobné, že kromě Hamiltonova a Leclercova vozu byly nelegální minimálně i vozy jejich týmových kolegů, kteří si body nechali.

“V Austinu jsme nikdy předtím neměli problém. Bylo to ale i kvůli tomu, že ten víkend se jezdil sprint. Existuje tedy jednoduché řešení, například umožnit výměnu podlahy po… prostě přistoupit k víkendu jinak a nenastavovat auta v pátek ráno,” navrhuje Hamilton úpravu pravidla parc fermé pro sprinty, což už dříve vyslovil například i Max Verstappen.

“Dvojnásob to platí na nejhrbolatejším okruhu v kalendáři, protože to je jediný důvod, proč k tomu došlo; je za tím prostě vlnitý asfalt a kvalita jízdy. Podívejte se na Ferrari, podívejte se na hlavu Charlese a mou z palubních záběrů. Naše hlavy hodně narážejí a není to způsobeno příliš nízkou světlou výškou,” dodal Hamilton.

Sedminásobný mistr světa tak odmítá rozšířené tvrzení mnoha laiků, podle nichž nastavili Mercedes a Ferrari svá auta níže, riskovali, a byli za to potrestáni, zatímco forma Red Bullu byla horší i díky vyšší světlý výšce. Prostě to tak není. Výhoda, kterou tím tyto týmy získaly, je minimální, ba dokonce nulová.

“Ne, stačí se podívat na minulý rok. Naše auto jezdilo perfektně, když bylo nastaveno strašně nízko. Potřebovali jsme nízkou světou výšku a tuhé nastavení. Teď naše auto pracuje lépe s vyšší světou výškou. Není to tak, že bychom ho tlačili příliš nízko,” řekl Hamilton.

“Bylo to prostě nešťastné. Na zadní straně desky to bylo o 0,05 milimetru, což rozhodně není rozdíl mezi vítězstvím a porážkou. Tato chyba nebyla důvodem, proč jsme byli tak rychlí. Proto to tak bolí. Podívejte se, stačilo vyměnit zadní odpružení a možná by se zlepšila kvalita jízdy,” dodal Lewis, který v závěru vyjádřil naději, že tým naváže na zlepšenou formu z Austinu a zažije další úspěšný víkend.

Související zprávy

Diskuze