logo F1zpravy.czF1online.sk

Norris rýpl do Aston Martinu: S každým vylepšením zpomalují

Fernando Alonso
© Twitter/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 10. 2023

Bylo jen otázkou času, než McLaren v celkovém hodnocení Poháru konstruktérů předběhne Aston Martin. Definitivně se tak stalo na americké GP v Austinu. Stáj ze Silverstone klesla na páté místo a tam zřejmě do konce sezóny také zůstane. Na oslavu postupu svého týmu mezi čtveřici nejlepších si pilot McLarenu Lando Norris trochu rýpl do svého soupeře.

Tato změna v celkovém pořadí byla mnohými považována pouze za formalitu. Forma stáje z Wokingu v posledních týdnech stoupala takovým způsobem, že se více mluvilo o souboji McLarenu s Ferrari, které má čtyři velké ceny před koncem náskok 80 bodů.

Naopak, Aston Martin byl na začátku sezóny nejen před McLarenem, ale dokonce i před Ferrari, což při pohledu na současný výkon monopostu AMR23 vypadá jako dávno zapomenutá historie. Od té doby se objevilo mnoho vysvětlení propadu tohoto týmu. Mluvilo se o zásazích FIA, o nových pneumatikách i o nefunkčních vylepšeních, které stále zůstávají oficiální verzí příběhu o propadu stáje ze Silverstone.

“Zdá se, že jsme našli dobrý rytmus. Naopak Aston Martin, nevím, vypadá to, jako by s každým novým vylepšením auto ve skutečnosti zpomalovali,” vystřelil torpédo na AMR23 Lando Norris. “Chci tím říct, že na začátku sezóny bojovali s Red Bullem a i když nevím, jak skončili v nedělním závodě, v páteční kvalifikaci oba jejich vozy vypadly už v Q1.”

“Nevím, jaké mají problémy, ale byli velmi silní. V první polovině sezóny nasbírali spoustu bodů, ale v té druhé se trápí. V našem případě to bylo přesně naopak,” dodal Norris.

Krack nelituje nasazení vylepšení během sprintového víkendu

GP v Austinu byla dobrým příkladem trápení Aston Martinu. Tým do USA přivezl vylepšení, což je v sprintovém formátu vždy riskantní, ale nijak neobvyklé. V jediném volném tréninku však nastaly problémy s brzdami a Fernando Alonso s Lancem Strollem toho moc nenajeli. Do kvalifikace tak nastoupili s nesprávným nastavením a oba vypadli už v Q1.

V Aston Martinu se proto rozhodli, že start z posledního nebo předposledního řadu je vlastně totéž jako z boxů, a tak raději kompletně změnili nastavení. Vyplatilo se, i když nakonec se po odstoupení Fernanda Alonsa museli spokojit se sedmým místem Lance Strolla. Přesto hodnotil šéf týmu Mike Krack pro Autosport víkend v podání Aston Martinu pozitivně.

“Přišli jsme o páteční trénink a nebyli jsme dostatečně připraveni. Když jsme sem přijížděli, říkali jsme si, že tu hodinu musíme využít na sto procent, ale došlo k tomuto rušivému vlivu a neposbírali jsme potřebná data. Podle mého názoru je možné na sprint přivést vylepšení, ale zároveň se potřebujete vyvarovat problémům,” řekl Krack.

Vzhledem ke komplikacím hodnotí Lucemburčan víkend pozitivně. “Po třech dnech tvrdé práce najdete v garáži několik usměvavých tváří, které jsou namístě. Ale pro nás je to také promarněná příležitost. Taková je realita. V pátek jsme si měli udělat domácí úkol, ale to se nám nepovedlo. Následky jsme nesli celý víkend.”

Nebylo by tedy lepší držet se pravidla, podle kterého není přinášení vylepšení na sprintový víkend rozumné? Ano, ne vždy se dodržuje, stačí se podívat například na Haas, ale ani americkému týmu se to moc nevyplatilo. Na druhou stranu, do Mexika můžou obě stáje jet s cennými daty a řešeními. Krátce před koncem sezóny už stejně není na co čekat.

“Platí pravidlo, že na sprintový víkend byste neměli přinášet vylepšení. Když se rozhodnete to udělat, musíte si být vědomi rizika a potom se nesmíte stěžovat, že to nevyšlo. Je to další lekce,” řekl Krack.

„Víte, že po startu z boxů bude velmi těžké bodovat, zvláště s naším sobotním tempem. Teď už víme, že jsme se rozhodli správně. Myslím si, že nám trochu pomohly i okolnosti, protože když jsme se ocitli za některým ze soupeřů, ten okamžitě zajel do boxů. Takto jsme se vyhnuli soubojům se třemi nebo čtyřmi piloty a nemuseli jsme s nimi bojovat na trati. Byli jsme překvapení, jak brzy někteří z nich jeli do boxů,“ řekl Krack.

Související zprávy

Diskuze