logo F1zpravy.czF1online.sk

Kolik peněz dostaly týmy za rok 2024? McLaren je navzdory titulu až čtvrtý

Charles Leclerc a Carlos Sainz po štarte VC Talianska 2024
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala13. 3. 2025

McLarenu se v minulé sezóně podařilo získat konstruktérský titul poprvé od roku 1998, díky čemuž si také výrazně finančně přilepšil. Z pohledu příjmů však přesto skončil až na čtvrtém místě za Ferrari, Mercedesem a Red Bullem. Zmiňovaná trojice se totiž těší i ze štědrých bonusů.

Formule 1 každý rok vygeneruje na svých komerčních aktivitách a televizních právech balík peněz, z nichž část si ponechají majitelé z Liberty Media a část jde týmům. Mezi stáje je následně přerozdělen tento balík, který v roce 2024 dosáhl výše 1,266 miliardy dolarů, prozradil držitel komerčních práv ve své výroční zprávě. Meziročně tak jde o čtyřprocentní nárůst.

Přesný klíč, podle kterého se tyto finance rozdělí mezi týmy na roštu, je součástí Concordské dohody a veřejnost k němu nemá přístup. Na základě insiderských informací však máme přibližnou představu, jak toto schéma vypadá.

1. fáze

První je vždy vypláceno Ferrari. Jako nejstarší a nejúspěšnější tým má několik výsad, včetně známého věta na technické změny, ale také nárok na extra platbu za svou věrnost a význam pro celý sport.

Tato platba má na základní úrovni činit pět procent z celkového balíku určeného týmům, přestože podle některých zdrojů může být i vyšší za předpokladu, že se Liberty Media podaří zinkasovat více peněz. Při celkovém prize money ve výši alespoň 1,6 miliardy dolarů by mělo na účet Ferrari putovat maximálně 10 procent balíku.

Momentálně není možné přesně určit, kolik z intervalu 5-10 procent Ferrari získá, ale můžeme konstatovat, že v nejhorším případě si připíše 63,3 milionu dolarů bez ohledu na to, jakou příčku obsadí v šampionátu.

2. fáze

Po Ferrari následují týmy, které v posledních letech dosáhly větších úspěchů. Pro ně je určeno až 20 procent z koláče, což spolu činí 253,2 milionu dolarů. Peníze se rozdělí na základě výsledků z posledního desetiletí — každý dostane za první příčku v šampionátu tři body, za druhé místo dva body a za bronzovou pozici jeden bod.

Takto získané body za roky 2015 až 2024 se sčítají a úměrně k nim se vypočítají bonusové platby — za každý získaný bod se tým může těšit ze 4,22 milionu dolarů.

  1. Mercedes — 22 bodů — 92,84 milionu dolarů
  2. Red Bull — 17 bodů — 71 milionů dolarů
  3. Ferrari — 16 bodů — 67,52 milionu dolarů
  4. McLaren — 4 body — 16,88 milionu dolarů
  5. Williams — 1 bod — 4,22 milionu dolarů

3. fáze

Z částky 1,266 miliardy zůstalo už „jen“ 949,5 milionu, z nichž se odměňují týmy čistě za umístění v loňském šampionátu. Přesný klíč ani v tomto případě není oficiálně znám, ale podle nejpřesnějších informací pokles o jednu pozici v konstruktérském šampionátu činí ztrátu 0,9 procenta z balíku.

Na základě tohoto předpokladu umíme vypočítat, kolik McLaren získal za svůj mistrovský titul, Sauber za poslední místo v šampionátu, a kolik všichni mezi nimi:

  1. McLaren — 132,9 milionu dolarů
  2. Ferrari — 124,4 milionu dolarů
  3. Red Bull — 115,8 milionu dolarů
  4. Mercedes — 107,3 milionu dolarů
  5. Aston Martin — 98,8 milionu dolarů
  6. Alpine — 90,2 milionu dolarů
  7. Haas — 82,6 milionu dolarů
  8. Racing Bulls — 74,1 milionu dolarů
  9. Williams — 65,5 milionu dolarů
  10. Sauber — 57,9 milionu dolarů

Celkem

Výdělky ze všech tří fází přerozdělování prize money se sčítají a dostaneme konečné pořadí, které se v některých případech výrazně liší od loňských výsledků konstruktérského šampionátu. Ferrari je díky tomu suverénně nejlépe vydělávající stájí, zatímco obhájci titulu z McLarenu obsadili jen čtvrtou příčku.

Nad 100 milionů dolarů se dostaly čtyři top týmy.

# Tým Výdělky týmů (mil. dolarů)
1. fáze 2. fáze 3. fáze SPOLU
1. Ferrari 63,3 67,5 124,4 255,2
2. Mercedes 92,8 107,3 200,1
3. Red Bull 71,8 115,8 187,6
4. McLaren 16,9 132,9 149,8
5. Aston Martin 98,8 98,8
6. Alpine 90,2 90,2
7. Haas 82,6 82,6
8. Racing Bulls 74,1 74,1
9. Williams 4,2 65,5 69,7
10. Sauber 57,9 57,9

Související zprávy

Diskuze