logo F1zpravy.czF1online.sk

Williams se rozloučil se svým excelem s 20 tisíci řádky: Už žádné tabulky!

Williams v boxoch
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala17. 2. 2025

Když se James Vowles po dvanácti letech práce v Mercedesu stal šéfem Williamsu, v některých momentech se musel cítit jako ve formulové době kamenné. Stáj, technologie a procesy se mu však postupně daří modernizovat, čehož důkazem je i smazání gigantické excelovské tabulky.

Dlouhá léta bez investic ve Williamsu vedla k nárůstu technologického dluhu, který se negativně projevoval i na dlouhodobých výsledcích týmu. James Vowles se rozhodl to změnit. S bohatými zkušenostmi z Mercedesu, kde byl dlouholetým šéfem stratégů a kde vše fungovalo s německou precizností, se rozhodl pustit do bolestivé, ale nezbytné modernizace.

„Už nepoužíváme excelovské tabulky!“ pochlubil se James Vowles jednou z nejdůležitějších novinek ve výrobním procesu monopostů. O známém excelu s 20 tisíci různými součástkami, jejichž detaily zaznamenávali do společných tabulek zaměstnanci jednotlivých oddělení, jsme se dozvěděli před startem minulé sezóny.

„Došlo k velké změně, používáme moderní nástroje, které jsou standardem k tomu, s čím potřebujeme pracovat. V podstatě jde o to, co nazýváme ERP (Plánování podnikových zdrojů), MRP (Plánování materiálových potřeb) a PLM (Řízení životního cyklu produktu) — systémy vědí, které součástky máme, kde se nacházejí, jaké materiály máme [pro ně] k dispozici a podobně,“ vysvětloval, co všechno se kdysi muselo vejít do společných tabulek, nebo to v nich chybělo.

„Nyní používáme standardní systémy. Ještě nás čeká práce, protože když něco zavedete do praxe, tak vás to zpočátku potrápí. Zatím proto nejdeme na plný výkon, ale v průběhu roku 2025 se k tomu dostaneme,“ avizuje Vowles.

Nasazení nových systémů se skutečně neobešlo bez problémů. Všichni zaměstnanci si museli zvyknout na moderní technologie, což zpočátku vedlo k chybám a v úvodu sezóny se přičinilo o to, že Williams neměl dostatek náhradních dílů a mnohé z těch, které měl k dispozici, nebyly vyrobeny z uhlíkových vláken, ale z těžších slitin. Monopost jen v důsledku nadváhy ztrácel 0,45 vteřiny na kolo.

Výhodnější však bylo vytrpět si to v sezóně 2024, než kdyby se Williams držel starých postupů i po startu nové éry v roce 2026. „Abych zodpověděl vaši otázku: Jednoduše to nemůžete dělat [jako dříve], že takříkajíc používáte lidi na to, aby měli přehled v tom, kde je každá jedna součástka, z nichž máte skládat monopost. Nyní spoléháme na procesy a strukturu. Když modernizujete systémy, vždy vás to trochu bolí, ale auto ve vedlejší místnosti je důkazem toho, jakým směrem se ubíráme.“

Williams tentokrát neměl s díly žádné problémy. Carlos Sainz prozradil, že inženýři mu říkali o tom, jak vypadala výroba součástek před rokem a teď, a že rozdíl byl jako „noc a den“.

Skutečné výhody se však projeví během sezóny. Těžkopádný excel totiž nahradil hierarchický systém vytvořený pro každou součástku, prozradil v rozhovoru pro Autosport jeden z inženýrů Williamsu. „Nyní je možné každou individuální komponentu monopostu FW47 vizualizovat, přičemž každou potřebnou součástku a potřebný materiál pro jeho výrobu lze seřadit a kategorizovat podle hloubky.“

Pokud inženýři potřebují vyrobit nové levé přední zavěšení, přesně vědí, které součástky z této „hierarchie“ mají k dispozici, či které je třeba vyrobit jako první, aby mohla efektivně proběhnout celá jeho produkce.

Inženýři zároveň vědí, kolik kilometrů má za sebou každá součástka a kdy se blíží ke konci svého životního cyklu. Díky tomu lze efektivněji využívat jednotlivé komponenty, což šetří peníze v rámci rozpočtového stropu a snižuje pravděpodobnost technických poruch.

Nový systém ještě není využíván naplno, a i proto bylo představení auta velmi odvážné, jak to konstatoval Carlos Sainz. „Připravili jsme živý výstup, při kterém jsme monopost vyslali na trať přesně v té minutě, ve které jsme plánovali. Auto jsme přitom dali dohromady ve čtyři ráno. Všechny komponenty dorazily a my jsme o pár hodin později vyslali auto na trať,“ řekl spokojený šéf týmu.

„Většina organizací by vás nepustila do svého světa, aby vám ukázala tyto špičkové postupy, ale pro nás je to demonstrace toho, kde jsme byli, že to myslíme vážně a kam směřujeme,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze