Williams po kvalifikaci čekal odpověď od FIA: Udělali jsme to nesprávně, přiznali komisaři

Pokud vás jako pilota a závodní tým něco rozzuří do nepříčetnosti, jsou to takové chyby vedení závodu. Nico Hülkenberg porušil traťové limity v jedenácté zatáčce, která není místem, kde se obvykle hlídá dodržování bílých čar. Pilot Sauberu tak doslova pronikl pod radar FIA a neprávem, byť neúmyslně, postoupil do Q2. Když pravda konečně vyšla najevo, Williamsu zůstaly jen oči pro pláč.
Nejhůře na tom však je, tedy alespoň pro FIA, že k této chybě došlo v době další vlny stupňujícího se tlaku. Carlos Sainz dostal v Japonsku pokutu 10 tisíc eur za několikasekundové zpoždění na hymnu. Mnozí považovali za pochybnou i pokutu 7500 eur pro Alexe Albona za blokování Lukea Browninga v prvním tréninku.
V kvalifikaci si to Williams odskákal znovu. Nico Hülkenberg původně porazil Alexe Albona v Q1 o méně než desetinu vteřiny. Až na začátku Q2 se přišlo na to, že pilot Sauberu tam nemá co dělat, protože ve svém nejrychlejším pokusu v první části porušil traťové limity v jedenácté zatáčce. Tento čas mu smazali a sesunuli ho na šestnácté místo, ale Alex Albon se už nemohl vrátit do kvalifikace. Komisaři a FIA tedy měli co vysvětlovat a ke cti jim slouží alespoň to, že se situaci po skončení kvalifikace pokusili vysvětlit.
„Překročení traťových limitů bylo komisařům hlášeno až po začátku Q2,“ stojí ve stanovisku FIA. „Když komisaři obdrželi informaci, že monopost č. 27 porušil pokyny ředitele závodu a že jeho čas měl být smazán, už se nacházel na trati v Q2.“
Není to tak dávno, co se naposledy stalo něco podobného. Na Velké ceně Rakouska v roce 2022 neprávem proklouzl do Q3 Sergio Pérez a s dlouhým nosem zůstal Pierre Gasly. FIA v této chvíli nezbývá než se omluvit, ačkoli pro úplnost je třeba dodat, že se neomluvili explicitně, „jen“ si přiznali chybu.
„Při sledování limitů trati existuje několik problematických míst, která jsou neustále monitorována živě,“ pokračuje vysvětlení komisařů. „Těmto problematickým místům se při hlídání limitů trati dává přednost. Vzhledem k předchozím jízdám nebyla jedenáctá zatáčka vyhodnocena jako úsek, na který se při kontrole limitů tratě je třeba soustředit. Při zpětném pohledu uznáváme, že měla být výše na našem seznamu priorit.“
„Kontroly v částech okruhu, k nimž patří i jedenáctá zatáčka, trvají o něco déle než u upřednostňovaných míst. Bohužel, v tomto případě nebylo možné provést kontrolu před začátkem Q2. Když jsme se o incidentu dozvěděli, okamžitě jsme zareagovali,“ uvádí FIA jakoby ve snaze o zlepšení vlastní image.
Závěr není v podstatě žádný. Přestože federace na konec uvedla, že své procesy zlepšuje a modernizuje, zjevně se taková situace na méně exponovaných místech okruhů může zopakovat. „Pokračujeme v rozšiřování zdrojů a zlepšování systémů a procesů. V tomto případě jsme to udělali nesprávně,“ stojí v závěru stanoviska FIA.
Vowles po kvalifikaci toužil po odpovědích
Jamesi Vowlesovi a jeho týmu to už není nic platné. Šéf Williamsu po kvalifikaci těžko hledal slova. Televizi Sky řekl, že čeká na zprávu FIA. Myslíme si, že nedostane více než to, co jsme uvedli výše. Federace se k tomu vyjádřila, přiznala si chybu a tím je celá záležitost uzavřena, byť ne vyřešena, protože se zjevně může zopakovat.
„Nemám z toho dobrý pocit. Je to frustrující,“ přiznal Vowles. „Traťové limity jsou analyzovány živě, ale rozhodnutí o Hülkenbergovi přišlo dávno poté, co jsme měli šanci zapojit se do Q2.“
„Alex měl tempo na postup až do Q3. V Q1 jsme neměli ideální přípravné kolo a dost výrazně jsme zůstali zaseknuti, ale potřebujeme pochopit – a čekám na zprávu od FIA –, proč přišla analýza traťových limitů takto pozdě. Získali jsme jednu pozici, ale mohli jsme jich získat mnoho. Rád bych pochopil, proč se to stalo, ale to nám už nevrátí šanci na zisk těch pozic na startu,“ dodal zklamaně Vowles.
Alex Albon byl po kvalifikaci dost nešťastný. Jeho Williams měl na víc, což potvrdil i Carlos Sainz. Britsko-thajský závodník se na nic nevymlouval. Pilot to jednoduše zhodnotil tak, že vyšel z garáže pozdě, spěchal při svém přípravném kole a neměl nachystané pneumatiky. V tomto případě mu provozní chyba týmu měla být odpuštěna a měl dostat šanci zabojovat o Q3, ale to se nestalo.
„Měli jsme jet na trať čtyři minuty před koncem, ale skončili jsme zaseknutí v zácpě na konci boxové uličky,“ řekl po kvalifikaci zklamaně Albon. „Stáli jsme tam několik minut a teploty pneumatik klesly o dvacet až pětadvacet stupňů. Pak jsme spěchali, abychom vůbec stihli začít poslední pokus.“
„Museli jsme na to tlačit, předjet pár aut a kolo jsme začali na studených pneumatikách. Je to spíše procedurální záležitost. Řekl bych, že po zbytek roku to musíme učesat. V těchto situacích obvykle nejsme nejhorší, ale potřebujeme to zanalyzovat, aby se to příště už nestalo,“ dodal Albon.