logo F1zpravy.czF1online.sk

Náš progres v roce 2024 zůstal neviditelný, říká Vowles

Logan Sargeant
© FOM/Screenshot
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 17:06

Williams byl před startem minulého ročníku mnohými považován za černého koně. Mezi lety 2018 a 2022 skončil tento tým čtyřikrát na posledním místě Poháru konstruktérů, ale v sezóně 2023 se pod vedením nového šéfa Jamese Vowlese vyšvihl na sedmou příčku a vše se zdálo být na správné cestě. Rok 2024 však přinesl katastrofu.

Williams skončil navzdory několika dobrým zábleskům předposlední, měl problémy s druhým jezdcem a hlavně s obrovským počtem nákladných nehod, které připravily stále jeden z nejchudších týmů na roštu o přibližně patnáct milionů dolarů. To vám při rozvoji týmu, který dobrých patnáct let strádal, určitě nepomůže.

Podle slov šéfa stáje je však nejdůležitější, že tým pokračoval v „neviditelné“ práci. Investice prý nadále přitékají a tým postupně zlepšuje své zázemí. V roce 2024 rozhodně přišel o nezanedbatelné zdroje – v důsledku nehod i propadu na celkové deváté místo –, ale s hvězdnou jezdeckou dvojicí Sainz-Albon nespouští oči z cíle.

„Nejdůležitější je velký počet velmi pozitivních dílků, které vnější svět nevidí,“ prohlásil šéf stáje James Vowles. „Mohu se projít po budově a vidím excelentní tým s vítězným rodokmenem, vidím změny v infrastruktuře, kultuře, lidech a dokonce i na obchodním oddělení – je to nový svět.“

Nezapomeňme, že James nezahálí ani po personální stránce. Z Alpinu přivedl dva kdysi nejdůležitější muže jejich technického oddělení, Pata Frya a Matta Harmana, hlavním inženýrem pro počítačovou vědu se stal Fabrice Moncade z Ferrari a hlavním inženýrem Angelos Tsiaparas z Red Bullu. Všechno jsou to důležité posily pro tým, který se v těchto dnech již naplno soustředí na vývoj nového monopostu pro rok 2026.

„Vždy jsem říkal, že roky 2023, 2024 a 2025 představují cestu. Je to pokrok, přičemž výsledky na trati nebudou nutně odrážet velké změny za oponou,“ řekl Vowles.

„Myslím si, že celkové deváté místo odráží vše, čeho jsme dosáhli? Ne. Získali jsme dobré technologické zisky a budoucnost skrývá některé opravdu skvělé věci. Na to jsem se soustředil. Frustruje mě deváté místo? Určitě ano, protože vždy chci přijít na závodní víkend a vytěžit z něj maximum. To se nám letos nepodařilo,“ pokračoval šéf Williamsu.

„Opravdu nám uškodilo dost výrazné opotřebování dílů. Ublížila nám změna našich technologií, která způsobila, že monopost se nedostal na hmotnostní limit a my jsme nemohli ukázat světu, co dokážeme,“ uvedl James.

Jeho tým přitom během uplynulé sezóny pravidelně dokazoval, že má na víc než jen deváté místo a sedmnáct bodů. Doplácel však na zpožděný vývoj, nedostatečné výkony a chyby jezdců a škody, které v konečném důsledku způsobily další zpoždění vývoje. Je to škoda, protože v Grove měli na lepší výsledek.

„Zažili jsme víkendy, kdy lidé mohli vidět, že Williams se víceméně pravidelně může dostávat do Q3, ale my jsme to nezvládli. Z toho bude vždy pramenit frustrace, ale tu převyšují pozitivní zprávy ze zákulisí. Jediný způsob, jak to světu skutečně můžeme dokázat, je pokrok v letech 2025, 2026 a 2027,“ vzkázal Vowles.

Související zprávy

Diskuze