logo F1zpravy.czF1online.sk

Za 25 let jsem nic takového neviděl, říká Vowles o škodách na monopostu

Alex Albon
© X/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 11. 2024

Není to tak dávno, co se tým Williams pohyboval na samotné hraně své existence. Ani po prodeji stáje do rukou Dorilton Capital neměli v týmu peněz nazbyt. Formule 1 se však nadechla k nevídané ekonomické prosperitě a pod vedením Jamese Vowlese našel Williams stabilitu. Během této sezóny však v Grove schytávali jednu ránu za druhou.

Po úspěšné minulé sezóně patřil tento tým k černým koním letošního ročníku. Srážely ho však obrovské problémy. Inženýři provedli na monopostu zásadní změny a potřebovali nové šasi. Williams před sezónou neuspořádal tradiční filmovací den, téměř nestihl předsezónní testy a na začátku sezóny měl k dispozici jen dvě šasi.

Tady však problémy teprve začaly. Četné nehody Alexe Albona, Logana Sargeanta a také jeho nástupce Franca Colapinta stály Williams obrovské částky, a závěr sezóny zvládají jen díky setrvačnosti. Jeho šéf James Vowles dokonce přiznal, že jeho tým si doslova nemůže dovolit další nehodu, protože na závěrečné závody má ve skladu jen jedno náhradní přední křídlo. Albon a Colapinto mají každý jedno a dělí se o jeden náhradní kus.

„Snažíme se to co nejvíce omezit a neublížit našemu programu na příští rok,“ řekl šéf Williamsu televizi Sky. „Když však vidíte ta čísla – oficiálně jsme měli přesně patnáct velkých nehod –, znamená to, že se nesoustředíte na zlepšování výkonnosti a budoucnost, jen opravujete status quo. Je to frustrující.“

„Za 25 let práce v tomto odvětví si nepamatuji nic tak špatného. Je to náročné, opravdu náročné,“ povzdychl si Vowles.

V důsledku své těžké nehody v Las Vegas jezdí Franco Colapinto se starou specifikací zavěšení, což spolu s jedním náhradním předním křídlem ilustruje, v jak zoufalé situaci se tým nachází. Tato situace neohrožuje jen budoucí vývoj Williamsu – přitom se nacházíme v naprosto klíčovém období, kdy týmy budou vyvíjet v podstatě dva monoposty současně –, ale také nákladnou restrukturalizaci pod vedením nového šéfa.

„Většina nehod se stala ke konci sezóny, kdy se snažíte více soustředit na příští rok. Nezpomalilo to však transformaci, o kterou se interně snažíme. Už jsme přidělili dostatek zdrojů na vývoj monopostu pro rok 2026,“ ujišťuje Vowles.

„Nehody však způsobily, že jsme do oprav museli investovat velkou část letošního rozpočtu, což je frustrující. Museli jsme se odklonit od postupného zlepšování některých věcí a zaměřit naši pozornost jinam,“ dodal šéf Williamsu.

Související zprávy

Diskuze