logo F1zpravy.czF1online.sk

Flörschová kritizuje fungování F1 Akademie: Nestačí zveřejnit pěkné tiskové prohlášení

Sopha Flörschová
© X/Sophia Floersch
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 12:06

Ženská F1 Akademie v pondělí zveřejnila kalendář na následující sezónu. Jeho součástí je sedm soutěžních víkendů a patnáct testovacích dnů, které mají zvýšit prostor pro přípravu závodnic. Sophia Flörschová, jedna z nejhlasitějších kritiček šampionátu, však opět upozorňuje na problémy série, která podle ní nedělá maximum pro podporu žen v motorsportu.

V roce 2025 bude F1 Akademie doprovázet královnu motorsportu na sedmi podnicích: Šanghaj, Saúdská Arábie, Miami, Montreal, Nizozemsko, Singapur a Las Vegas. Vedení série si od tohoto kalendáře s více atraktivními velkými cenami slibuje zvýšení zájmu. Kromě toho má napomoci také ženská verze dokumentární série Drive to Survive, která vyjde v novém roce.

Šéfka šampionátu Susie Wolffová považuje za velmi důležité zvyšovat atraktivitu ženské série, rozšiřovat fanouškovskou základnu a získávat více investic od sponzorů. „Jsou odvážní, mění zažité vzorce a umožňují nám změnit vnímání tohoto sportu,“ uvedla na margo partnerů F1 Akademie. „Tohle je skutečné a autentické. Nevedla bych to tady, kdyby to bylo jen povinné cvičení k diverzitě.“

Díky penězům od sponzorů se série mohla pochlubit tím, že vítězka letošního šampionátu získá plně hrazený ročník v britské sérii GB3 na příští sezónu, včetně 20 testovacích dnů. Je to však dostatečná podpora ze strany F1 Akademie, která si dává za cíl dostat ženu do Formule 1?

Závodnice Formule 3 Sophia Flörschová si to nemyslí. F1 Akademii vnímá spíše jako zmíněné cvičení Formule 1 na vylepšení jejího obrazu a splnění povinnosti v souvislosti s diverzitou ve sportu, přičemž však chybí skutečná podpora žen. Naznačuje, že peníze od sponzorů se ztrácejí cestou k závodnicím, a že šampionát už vůbec nezajímá, co se s úspěšnými dívkami děje po jejich přestupu do jiných kategorií. Přitom právě to by mělo být měřítkem úspěchu série.

„Stále je to segregace. Je to nesprávný přístup. Viditelnost není známkou úspěchu ve sportu, tento termín pochází z marketingu,“ zareagovala Sophia Flörschová na zveřejnění příštího kalendáře a propagaci 15denního testovacího programu jako velkého kroku vpřed.

Německá závodnice poukazuje na to, že ženy se nikdy nebudou moci vyrovnat mužům, pokud nebudou mít stejně mnoho příležitostí – patnáct testovacích dnů to jen stěží zachrání. „Seriózní média by se měla ptát, kolik závodů ve skutečnosti odjedou kluci během sezóny F4? Kolik mají testovacích dnů v top týmech (bez omezení testování)? Toto je základní laťka při tréninku, ne jen pěkné tiskové prohlášení.“

Zatímco šampionáty F4 a juniorské série F3 a F2 se z velké části konají na evropské půdě, F1 Akademie čeká v Evropě pouze jeden podnik. Na zbývající bude nutné cestovat, což ještě více prohlubuje rozdíly mezi muži a ženami, míní Flörschová. Ženám to totiž odčerpává finance, které by jinak mohly využít na testování.

Kdo má více peněz, odjede více závodů, nasbírá více zkušeností a rychleji se rozvíjí. Pokud však budou ženy utrácet své rozpočty na cestování, dohnat chlapce bude běh na dlouhou trať.

„V F1 Akademii je to stejné jako v jiných závodních sériích: Rozpočet kompenzuje talent. F1 Akademie je v tomto směru alespoň upřímná. Není překvapením, že dívky, které zároveň trénují v jiných sériích, jezdí v čele,“ poukazuje například na Abbi Pullingovou, která suverénně vede šampionát F1 Akademie. Kromě něj však absolvovala i přes 20 závodů v britské F4, kde na sobě mohla pracovat. To si nemůže dovolit každá.

„Jen samotné cestovní náklady se snadno dostanou na hranici 100 tisíc eur. Co myslíte, kdo to platí? Média by se měla ptát, zda se peníze od sponzorů vůbec dostanou k závodnicím, zda mají dostatečné rozpočty na trénování,“ upozornila 23letá Němka. „Pokud máte dobré auto a dobrý tým, inženýry a strategie, tak je to ve Formuli 4 a F3 hodné jedné až 2,5 sekundy. Pokud za chlapci konzistentně zaostáváte o 2–3 sekundy, stojí za to zamyslet se, zda má smysl pokračovat.“

Největší šanci uspět tak má mistryně, která získá jeden celý ročník v jiném šampionátu. Nejde však o Formuli 3, ale o sérii GB3, která je v žebříčcích níže. Co se ale stane po tomto dalším roce?

„Po F1 Akademii už nenásleduje žádné financování! Měli byste si udělat průzkum, kam putují sponzorské peníze F1 Akademie. Samotné náklady na cestování se rychle vyšplhají na 100 tisíc eur. Hodně peněz na takovou naději. Mají závodnice povoleno poskytnout informace o tom, co dostávají od sponzorů? Kam ty peníze jdou?“ upozornila Flörschová. „Informovala F1 Akademie o výsledcích dívek ve FRECA? Měla ještě F1 Akademie zájem o Martu Garcíovou?“

Garcíová po zisku titulu pokračovala v šampionátu FRECA, ale postup do Formule 3 je zatím v nedohlednu. Namísto toho, aby vítězka získala plně hrazený rok ve F3, který je přímým postupem směrem ke královně motorsportu, se F1 Akademie vydává levnější cestou, která však neplní svůj účel.

„F1 Akademie je jen marketing, nic víc. Další krok je FRECA. Závodí v týmu Iron Dames, takže auto by mělo být velmi dobré, ale je to daleko od Formule 3. Formule 3 však stojí dva miliony, chcete-li závodit v dobrém týmu a absolvovat i nějaké přípravné testovací dny,“ dodala.

Související zprávy

Diskuze