Piloti Red Bullu o pochybném zařízení věděli. Odmítají však, že by ho mohli použít
Formule 1 se po třítýdenním spánku probudila do obrovské kontroverze. Monopost Red Bull RB20 podle všeho disponoval zařízením, které umožňovalo změnu nastavení světlé výšky mezi kvalifikací a závodem, což pravidla parc fermé přísně zakazují. Tým přiznal, že tímto systémem disponoval, ale podle jejich verze příběhu ho jezdci nemohli použít.
Během 24 hodin jsme dostali zločin, obžalovaného i přiznání. Změna nastavení světlé výšky, pravděpodobně přímo z kokpitu, nemá mnoho společného se zkoumáním šedých zón v pravidlech. I když slovo „podvádění“ zatím nepadlo – dokonce i Lando Norris se mu vyhnul – možná si jen musíme počkat, až se chopí mikrofonu Toto Wolff nebo Zak Brown a přijde i na tuto největší urážku, které se můžete ve Formuli 1 dopustit.
V dnešní době plné politické korektnosti a milionových sponzorských smluv totiž nemůžete být označeni jako podvodník. Něco takového může mít na image vaší značky dalekosáhlý dopad. V případě poslední kontroverze se však pravděpodobně nevyhneme ani otázce: podváděl Red Bull?
Nuže, ze žádného porušení pravidel usvědčen nebyl a ani nebude. Tým se k inkriminovanému zařízení přiznal, přepracoval svůj monopost a odmítl, že by se dalo použít za jízdy. Nastavování světlé výšky nebylo určeno pro piloty, světlá výška nebyla nastavována během kvalifikace a závodu, a tím pádem se tým nedopustil žádného porušení pravidel. Taková je verze příběhu Red Bullu a tuto verzi nyní potvrdili i piloti stáje.
„Nikdy jsme nic takového nedělali, ve skutečnosti jsme o tom ani nemluvili. Ne, něco takového není možné,“ začal s popíráním celé kauzy Sergio Pérez. „Vzpomínám si, jak jsme tady loni jezdili během sprintového víkendu a nastavili jsme naši světlou výšku až někam na Měsíc. Naše auto bylo velmi vysoko, protože jsme se obávali, že budeme diskvalifikováni jako Ferrari a Mercedes pro nadměrné opotřebování desky pod podlahou.“
Novinářům to však nedalo a zeptali se mexického závodníka, zda věděl o existenci tohoto zařízení. „Věděl jsem o tom, ale neměli jsme ho k dispozici pro použití,“ odpověděl Checo.
Pravděpodobně se už nikdy se stoprocentní jistotou nedozvíme, zda mluví pravdu. Týmu už dnes nelze dokázat porušení předpisů. Red Bull v tuto chvíli musí jen popírat, popírat a popírat, protože trestu se jistě vyhne. Tým ani jeho jezdci prý zařízení nepoužívali pro získání výkonnostní výhody, a tuto verzi potvrdil i Max Verstappen.
„Informace pocházejí z otevřeného zdroje, že?“ zeptal se nizozemský závodník. „Každý se na to může podívat. Šlo o jednoduchý nástroj pro použití a úpravu, když byly z vozu odmontovány všechny díly.“
„Když je však celý monopost poskládaný dohromady, nemůžete se toho nástroje ani dotknout. Pro nás se tím tedy nic nemění. Když jsem si o tom přečetl, přemýšlel jsem, které týmy to asi dělaly. Potom jsem zjistil, že píší o nás. Na našich poradách přitom o tomto zařízení nepadla ani zmínka,“ prohlásil Verstappen.