logo F1zpravy.czF1online.sk

Alpine ukázal soupeřům zkratku k úspěchu. O inženýry z Viry se strhla bitva, píše AMuS

Pierre Gasly, Alpine zozadu
© Renault SAS
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 09:26

Kdysi průkopník na poli pohonných jednotek se z Formule 1 vytratí. Renault po 40 letech ukončí svůj motorový projekt, nad čím truchlí fanoušci francouzského týmu, ale každý smutek někomu přinese radost. Ve Ferrari, Red Bullu a Audi už odstartovali lov na inženýry Renaultu.

Zaměstnanci motorového oddělení ve Viry již od začátku letní přestávky projevovali nesouhlas s ukončením projektu v F1. Klidné protesty s tričky a transparenty však minuly účinek. Alpine v poslední zářijový den oznámil, že motorárna ve Viry doslouží týmu po skončení aktuálního motorového cyklu a zbytek kapacit se přesune na vývoj pohonných jednotek v jiných projektech. Alpine bude místo toho odebírat motory od jednoho ze soupeřů, s pravděpodobností hraničící s jistotou to bude Mercedes.

Na místě továrny má vzniknout „pracovní skupina pro monitorování F1“. Francouzský výrobce to objasnil ve stanovisku pro média. „Účelem zřízení této skupiny bude uchovat znalosti a dovednosti zaměstnanců z tohoto sportu a udržet se v čele inovací v různých projektech značky Hypertech Alpine.“

Jedna věc je však něco prohlásit, ale splnit to je už něco zcela jiného. Konkurence si už totiž při pomyšlení na prakticky volné inženýry mnou ruce. Najednou se na trh dostaly desítky odborníků, kteří dobře znají motorový projekt Renaultu.

Vývoj motoru byl již v pokročilé fázi. Jen pár dní před oznámením definitivního rozhodnutí zaměstnanci na sociálních sítích zveřejnili aktuální zvuk pohonné jednotky vyvíjené pro rok 2026. Inženýři zevnitř společnosti se navíc chlubili tím, že na dynamometrech již překonali výkonnostní úroveň, na kterou se podle plánu měli dostat v tomto období.

Získat tyto inženýry a spolu s nimi i poznatky či nápady Renaultu je nyní pro konkurenci velmi atraktivní. Magazín Auto Motor und Sport prozrazuje, že se toho několik z nich rovnou snaží využít.

„Zejména Ferrari nevyčkávalo příliš dlouho,“ píše AMuS. „Pár desítek inženýrů z Viry-Châtillon již absolvovalo pracovní pohovory ve Ferrari. Ferrari by mohlo získat rozhodující výhodu, pokud by zaměstnalo vysoce postavené inženýry Renaultu.“

Šlo by o jakýsi dvojitý zásah. Na jedné straně by ve Ferrari získali cenné informace, které by mohli použít ve svém vlastním vývoji, na druhé straně by předešli tomu, že se k těmto informacím dostane konkurence.

Ferrari však není jediný tým, který takto uvažuje. Podle německého zdroje už zaměstnance Renaultu začíná lákat i Audi a Red Bull. Pro obě společnosti by to mohla být jakási zkratka k úspěchu, jelikož poprvé vyvíjejí vlastní pohonnou jednotku – navíc Audi už nyní avizuje, že v roce 2026 bude zaostávat za ostatními. Desítky inženýrů se zkušenostmi mohou urychlit přirozený rozvoj motorového oddělení i o několik let.

Také Red Bull by nové posily určitě přivítal. Christian Horner se před pár měsíci chlubil tím, že z motorového oddělení stříbrných šípů už zlákal 220 lidí. Přijmout dalších pár desítek expertů z Renaultu by určitě nebylo na škodu.

Následující týdny a měsíce ukážou, komu se podaří ukořistit ty největší mozky z Viry.

Související zprávy

Diskuze