Verstappen si myslí, že Red Bull má to nejhorší už za sebou
Na Velké ceně Bahrajnu Max Verstappen znechutil začátek nového ročníku většině fanoušků Formule 1, když dorazil do cíle s 22sekundovým náskokem. Od té doby se však rozložení sil dramaticky změnilo a dnes rakouská stáj hledá cestu ven z problémů. Verstappen konstatuje, že problémy si začal všímat už dříve.
Z prvních sedmi velkých cen Verstappen vyhrál pět, a to závod v Melbourne nedokončil. V Red Bullu tak nikdo nebil na poplach, ale zřejmě by udělal lépe, kdyby s tím začal. Ukázalo se totiž, že tým se řítil problémům přímo do náruče.
Max Verstappen v rozhovoru pro motorsport.com přiznal, že při vývoji se něco muselo pokazit. „Na začátku jsem byl také překvapený, ale pokud se podívám, jaké jsme měli problémy, tak to plně chápu,“ pustil se do vysvětlování. „V jistém bodě jsme se vydali nesprávným směrem. Ostatní týmy se buď ještě do toho bodu nedostaly, nebo auto vyvíjely trochu jiným způsobem. Těžko se to hodnotí.“
Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera se tým poprvé začal odchylovat od ideálního kurzu už v předchozí sezóně. Čím více vylepšení na auto nasadil, tím bylo chování monopostu horší. Nikdo to však příliš neřešil, protože u Verstappena byli zvyklí na to, že jeho týmový kolega má s vyvážením problémy, a Nizozemec přece stále vyhrával.
„Už ve velmi rané fázi jsem pocítil, že toto auto se po stránce balancu výrazně liší od loňského,“ prozradil Verstappen. „Naše auto bylo v té době stále mnohem rychlejší než auta soupeřů, nebo bych měl říct, že ostatní tehdy ještě nebyli tak dobří. V té době jsme ještě dokázali kompenzovat naše problémy. V následujících závodech se to však zhoršovalo a zhoršovalo. V jistém momentě se už v autě jezdilo velmi těžko, a zároveň s tím ostatní dosáhli skutečných pokroků.“
Podezření padlo na více vylepšení monopostu RB20 včetně zúžení otvoru chlazení v bočnicích či na „bazuky“ na obou stranách krytů motoru. „Nemyslím si, že byste zvenčí dokázali říct, co se pokazilo, o to nešlo. Problémem není to, jak vypadá monopost zvenčí.“
Zkoumavé pohledy se proto automaticky přesunuly na podlahu, která během letošní sezóny pokazila náladu více týmům. Ferrari po nasazení nové specifikace ve Španělsku několik dlouhých týdnů hledalo cestu ven z bludiště, do kterého se samo dostalo. Mercedes si tím samým prošel po Belgii.
„Je to náročnější, než si všichni myslí. V tuto chvíli dokonce i McLaren vyčkává s nasazením nové podlahy, protože si jí nejsou stoprocentně jisti. Vylepšení jsou mnohem citlivější než za předchozích pravidel,“ upozornil obhájce titulu.
Verstappen si proto nemyslí, že by byl problém ve starém větrném tunelu Red Bullu, který pochází ještě z dob studené války, přestože hledání řešení určitě neusnadnil. Helmut Marko otevřeně přiznal, že vývojové nástroje Red Bullu do jisté míry klamou, protože se objevují odchylky mezi daty z trati a těmi z továrny. To se však pravděpodobně týká zejména simulátoru.
„Tohle je velmi těžké téma. Trefit to správně je komplikovanější než u starých aut,“ pokračoval Verstappen. „Je pravda, že máme poměrně starý větrný tunel, ale až do letošního roku v něm vše fungovalo správně. Některé věci je zkrátka těžší pochopit. Vidíme to i u jiných týmů s výjimkou McLarenu. Každý měl své problémy, včetně těch s moderními větrnými tunely.“
„Myslím si, že je prostě velmi obtížné doladit detaily do dokonalosti, nebo z toho dostat správná data. Může to způsobovat spoustu věcí ve větrném tunelu, nebo v tom, jak korelují data s tratí,“ uvažuje sedmadvacetiletý Nizozemec.
To nejhorší je za námi
V Milton Keynes se však blýská na lepší časy. Továrna využívá podzimní přestávku, aby dotáhla do konce balíček vylepšení určený pro závod v Austinu. Ten by měl reagovat na problémy auta s balancem a vrátit jej do konkurenceschopné formy.
Viditelným zlepšením byla už nová podlaha v Baku, která naznačila, že nyní se inženýři vydali správným směrem. „Ano, měl jsem z ní lepší pocit. Už i ona představovala dobrý krok vpřed. Myslím si, že se vydáváme správným směrem, ale chce to čas. Něco takového se nedá zcela otočit během jednoho nebo dvou týdnů. Myslím si však, že i tým je spokojený s tím, co viděl v Baku.“
Uvidíme, zda to bude stačit na McLaren, který rovněž chystá balíček vylepšení, ale v jednom Verstappen věří: že to nejhorší má už za sebou. „Ano, pokud mám říct pravdu, myslím si to. Snad se nám podaří v tom pokračovat.“
- Štítky
- Max Verstappen
- Red Bull