logo F1zpravy.czF1online.sk

Vowles opěvuje Mercedes, který k vývoji pohonné jednotky přistoupil „velmi chytře“

Lewis Hamilton
© Sam Bloxham/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 16:13

Podaří se Mercedesu v roce 2026 stejný husarský kousek, jaký předvedl na začátku současné motorové éry? Ve Williamsu tomu upřímně věří. Šéf stáje James Vowles naznačuje, že Mercedesu by se opět mohlo podařit uzurpovat pozici motorového lídra, jelikož s investicemi začal dříve než konkurence.

Mercedes již v roce 2014 dokázal, že začít s vývojem a investicemi mnohem dříve se vyplatí. I díky nadřazené pohonné jednotce kraloval konstruktérskému šampionátu Formule 1 až do roku 2021. Soupeři ho zkrátka nedokázali zastavit.

Před námi je další velká změna na poli pohonných jednotek, která znamená příležitost dostat se do vedení pro všechny výrobce. Přesněji řečeno, téměř pro všechny. Alpine nedávno oznámil ukončení motorového programu a Mattia Binotto otevřeně přiznal, že Audi bude muset v úvodu roku 2026 dohánět jisté manko. Jak velké bude, to vedení projektu zatím nedokáže předpovědět, ale motory Audi prý budou tahat za kratší konec.

Očekává se, že na druhé straně se ocitne Mercedes. Naznačuje to i James Vowles, který v podcastu Beyond the Grid mluvil o tom, že Mercedes je na nejlepší cestě vytvořit si jistý náskok před ostatními motoráři. „Myslím si, že Mercedes odvádí fenomenální práci. To je také důvod, proč jsem tak rád prodloužil náš kontrakt.“

„Domnívám se, že opět uvidíme rozdíly mezi pohonnými jednotkami, které dnes neexistují. Dnes jsou všechny pohonné jednotky téměř na stejné úrovni. V roce 2026 se to změní a opět uvidíte rozdíly mezi jednotlivými motory, ačkoli si nemyslím, že to bude až tak výrazné jako v roce 2014, kdy bylo pole dost roztahané,“ uznává šéf tradiční britské stáje.

Rozdíly budou menší i díky tomu, že tvůrci pravidel vyškrtli jednotku MGU-H, čímž se celý systém zjednoduší. „Je pravda, že pokud to zjednodušíte, bude to více záviset na tom, co už děláte dnes. Uvidíme však zcela jiný design, s jakým se setkáte v elektrickém světě, a také jiný přístup k tomu, jak ze spalovacího motoru dostat maximální výkon.“

Sezóna 2024 je výjimečná tím, že o vítězství dokážou bojovat až čtyři týmy. S velkou pravděpodobností bude stejný trend pokračovat i v následujícím roce, který bychom si proto měli vychutnat. Na začátku nové éry budou totiž způsobovat zmíněné rozdíly mezi týmy i šasi, i paliva, i pohonné jednotky.

Ve Williamsu věří, že Mercedes k vývoji přistoupil „velmi chytře“. „Tohle je příležitost. V případě Mercedesu platí, že byli velmi chytří a vložili do toho prostředky dříve než ostatní, včetně investic do různých technologií.“

První verze motorových pravidel pro rok 2026 byla zveřejněna již v srpnu 2022, ale jednání probíhají již delší dobu. Pokud Mercedes začal v zákulisí s vývojem už tehdy, teoreticky mohl získat náskok. Při vývoji motorů totiž neexistovala žádná startovní čára, kdy by se všichni mohli pustit do práce, jak je tomu při vývoji šasi: U něj platí, že před 1. lednem 2025 se inženýři nesmí takříkajíc ani dotknout nového šasi, protože v konečném důsledku před pár dny ještě neznali ani konečnou podobu pravidel. Týmy se totiž shodly na tom, že FIA měla do konce září odstranit četné problémy v pravidlech.

Na zasedání Komise F1 ve středu 2. října byly týmy odsouhlaseny změny v technických pravidlech v oblasti výkonnosti, aerodynamiky a bezpečnosti. FIA reagovala na obavy z toho, že monoposty nové generace budou v zatáčkách na úrovni juniorských kategorií — cílem bylo totiž podpořit pohonné jednotky minimalizováním odporu monopostu, ale s tím klesl i přítlak. Předložené úpravy mají opět zvýšit aerodynamický výkon aut a tím pádem i rychlost v zatáčkách.

Na druhé straně se však spolu s tím zřejmě zvýší odpor auta, a tak se vracíme k otázce, zda elektrická část motoru bude mít dostatek „šťávy“, aby auta nemusela dobíjet baterii přímo spalovacím motorem. Detaily změn však zatím neznáme; FIA na svém webu ještě nezveřejnila aktualizovanou verzi technických pravidel.

Ale zpět k Mercedesu: Povedený start vývoje je zřejmě také důvodem, proč se z něj stal takový odpůrce úprav parametrů pohonných jednotek. O tomto kroku se intenzivně mluvilo zejména na jaře letošního roku, když vysvitlo, že spalovací motor je poddimenzovaný a elektrická část zase příliš výkonná vzhledem k tomu, kolik energie dokáže rekuperovat z jednotky MGU-K. Pokud v Mercedesu věří, že jejich systém bude nejefektivnější, navýšením výkonnostního podílu spalovacího motoru by šli sami proti sobě.

Navíc ani samotný spalovací motor nebude přímou kopií současného. Motorová oddělení ho budou muset připravit tak, aby splňoval několik drobných, ale ve světě F1 nezanedbatelných změn v parametrech, a zejména pracoval s biopalivy, které mají při spalování jiné vlastnosti než dnešní směsi E10.

Vowles dostal také otázku, jakou roli sehraje přechod na ekologická paliva. „Nebude to největší faktor. Určitě budou hrát roli, ale ne tu největší. Mimochodem, myslím si, že udržitelná paliva jsou skvělý nápad. Je to něco nového, nad čím může svět uvažovat. Dříve se o tom nepřemýšlelo, že by se i takto mohla budoucnost vyvíjet.“

„Myslím si, že se objeví výkonnostní rozdíly [mezi palivy], ale nebudou tak velké, jak se budou lišit jednotlivé pohonné jednotky,“ zhodnotil nakonec britský inženýr.

Související zprávy

Diskuze