logo F1zpravy.czF1online.sk

Bizarní chyba Williamsu ukončila Albonovu neporazitelnost. Mechanik málem přišel o nohu

Alex Albon
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala14. 9. 2024

I ve Williamsu budou mít po sobotě smíšené pocity. Na jedné straně se oba jejich monoposty dostaly do třetí části kvalifikace a Franco Colapinto podal vynikající výkon, na druhé straně Alex Albon neskončil výše kvůli bizarní chybě mechaniků. Na konci Q3 mu nestihli z monopostu sundat chlazení.

Režie přímého přenosu nám na konci třetí části kvalifikace nabídla pohled na výjezd z boxů. Nejprve nebylo jasné, proč Alex Albon pouštěl auta před sebe, ale velmi rychle jsme si mohli všimnout velkého žlutého objektu nad jezdcovou hlavou, který tam rozhodně neměl co dělat.

Albon proto zastavil a pokusil se ventilátor se suchým ledem sejmout, aby ještě stihl odjet své ostré kolo. Nakonec ho odhodil na levou stranu svého auta, protože maršálové neměli povoleno vyjet na trať. Toto zdržení však znamenalo, že Williams už nestihl odjet ostré kolo.

„Stává se. Všichni to dělají nejlépe, jak umí. Udělali jsme chybu. Ve třetí části kvalifikace jsme spěchali, abychom se stihli dostat do zákrytu, jak to tady vždy chodí,“ vysvětloval Alex Albon příčiny tohoto selhání. „Ventilátor zůstal nasazený. Určitě si všichni budou bouchat hlavu o zeď, ale stane se. Jsem raději, že se to stalo v Q3 a ne v Q1 nebo Q2, kdy bychom nepostoupili.“

Zapomněli mechanici na ventilátor? Video z garáže Williamsu odhalilo, že Albon téměř přejel nohu mechanika, který se ho na poslední chvíli pokusil sundat.

Rodák z Londýna svému týmu nic nevyčítá, protože nemá ani čeho litovat. Mnohem výše než na desáté příčce by neskončil, ačkoli si mohl udržet interní kvalifikační neporazitelnost, která začala po VC Velké Británie 2022.

Dalo se něco získat, kdyby vše proběhlo bez problémů? „Možná jednu, maximálně dvě pozice, pokud by se mi podařilo přeskočit Fernanda. Jsme však ve hře a snad budeme startovat z první desítky. Musím se podívat, jestli všechno bylo podle pravidel.“

„Existuje pravidlo, že maršálové se nesmí dotknout auta. Nejsem si však jistý tím, jestli je v pořádku vyhodit z auta ventilátor. Jaká na to máme pravidla?“ ptal se pobavený Albon. „Myslím si, že na papíře je to OK — je-li legální vyhodit fólii z helmy, proč ne ventilátor? Doufám, že si desáté místo udržím. Komisaři si mě asi zavolají, takže asi bude nejlepší nechat to na nich.“

„V tu chvíli jsem se však nezlobil, jen jsem se chtěl rozjet. To je jediná věc, která se mi honila hlavou. Bavili jsme se o tom, že ventilátor vyhodíme, maršálové se nedotknou auta ani ventilátoru a pojedeme dál. Vlajka mi utekla o tři vteřiny, téměř jsme to stihli,“ povzdechl si.

Albon si nakonec desáté místo udržel. Komisaři však udělili Williamsu pokutu ve výši 5000 eur za zapomenutý ventilátor. „Obecně se po nebezpečném vypuštění z boxů očekává zastavení při nejbližší možné příležitosti,“ píší zástupci FIA. „Vyhazovat přes palubu komponenty, které pak maršálové musí vzít, není normální.“

„Nicméně v tomto případě tým a jezdec svým počínáním předešli tomu, aby byly nějak ovlivněny kvalifikační jízdy ostatních jezdců, protože kdyby monopost zůstal na svém místě nebo vyjel do výběhové zóny, byly by vyvěšeny žluté vlajky. V tomto jedinečném případě vyhození komponentu přes palubu znamenalo předejít žluté vlajce. Jak se o tom diskutovalo během výslechu, ukázalo se, že toto byla ‚nejméně špatná možnost‘,“ vysvětlují pokutu Tim Mayer, Matteo Perini, Johnny Herbert a Danil Solomin.

Jak se však říká, všechno špatné je k něčemu dobré. Albon totiž v tomto nestandardním výjezdovém kole spatřil něco, co by jeho týmu mohlo pomoci do budoucna. „Měl jsem velké problémy dostat pneumatiky do provozní teploty. Ve třetím tréninku se zahřívaly mnohem lépe než v kvalifikaci. Co je však zvláštní, během výjezdového kola, když jsem měl za zády led, byly na tom gumy mnohem lépe! Musíme zjistit, proč se to stalo.“

V neděli chce Williams bojovat o body. „V pátek jsem měl dobré závodní tempo. Během mého stintu jsem dokonce předjel Fernanda a vzdálil se mu. Neznáme množství paliva a motorové režimy, ale měli jsme dobrou rychlost a na svém autě jsem měl i fajn degradaci. Jsem optimista. Snad si udržíme to desáté místo.“

Související zprávy

Diskuze