logo F1zpravy.czF1online.sk

Jak Williams opravil nelegální podlahu? Smirkem 400-vkou

Alex Albon
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala11. 9. 2024

Formule 1 je v motoristickém světě vrcholem nejen ze sportovní, ale i technologické stránky. Někdy je však třeba sáhnout i po řešeních, která fanouška moderních technologií příliš nenadchnou. Williams například upravoval svou podlahu, aby vyhovovala technickým pravidlům, obyčejným smirkem.

Alex Albon byl vyloučen z kvalifikace na VC Nizozemska. Technici FIA zjistili, že podlaha byla v oblasti před zadními koly širší, než povolují pravidla. Britský tým tak přišel o osmou příčku na startu i šanci na zisk bodů. Před nedělí musel navíc vymyslet, jak novou podlahu upravit tak, aby se vešla do předepsaných limitů.

James Vowles prozradil, že k porušení došlo o „desetiny milimetru“ a že „kousek smirku“ problémy vyřešil. „Minuta broušení smirkem 400-vkou a bylo hotovo,“ prohlásil šéf Williamsu. Kdyby nebyla náprava tak jednoduchá, hrozilo by Williamsu, že s novou podlahou vůbec nebude moci jezdit.

Pravidla jsou pravidla a i pár desetinek milimetru rozhoduje. Lewis Hamilton byl například diskvalifikován z kvalifikace na VC Brazílie 2021 pro 0,2milimetrovou odchylku ve štěrbině zadního křídla.

V případě měření štěrbiny zadního křídla mají týmy pro kontrolu připravené válce předepsaných maximálních rozměrů. Pokud válec projde skrz štěrbinu zadního křídla, někde je problém a nastavení zadního křídla je třeba upravit.

Jak se však měří šířka podlahy monopostu? „V továrně máme dvě metody kontroly. První je v podstatě forma, která má šířku legální podlahy. Pokud do ní zapadne, tak je legální,“ vysvětluje Vowles.

Dokáže však test s formou odhalit chyby na úrovni desetiny milimetru? Není to nutné. Každý tým používá i laserové skenery. „Druhá kontrola auta je v továrně, kterou jsme provedli v úterý [před Zandvoortem]. Obě kontroly ukázaly, že auto je v podstatě legální.“

„Ve čtvrtek jsme ji kontrolovali znovu a ukázalo se, že auto je těsně nad limitem. Tím těsně myslím, že šlo o desetiny milimetru,“ pokračuje bývalý stratég Mercedesu. Williams tento problém musel napravit, ale neudělal to dostatečně. „Udělali jsme dvě věci. Neustále upravujete osazení podlahy, aby byla na správném místě kvůli aerodynamice. Já osobně si myslím, že jedna z těchto úprav posunula podlahu na místo, kde byla těsně nad hranicí legálnosti. To nás dostalo nad limit.“

Týmy chtějí ve všem jít až na doraz. Nemohou si dovolit nechávat si velké rezervy, protože by je to stálo čas na kolo. „Snažíte se přiblížit se až k nule. Nechcete podlézat limit o dva milimetry. Není to důležité na celé podlaze, ale jsou na ní oblasti, kde to podstatné je. Ukázalo se, že na našem nelegálním místě to pro aerodynamiku nebylo vůbec důležité. Snadno jsme se mohli vejít do limitu.“

Williams hned začal upravovat své kontrolní procesy, ale jedno je podle Vowlese jasné: „Při skenování jsme neodvedli dostatečně dobrou práci. Nezajistili jsme, že naše procedury přesně kopírují to, co dělá FIA. Když se bavíte o desetinách milimetru, netřeba toho mnoho, aby došlo k vychýlení z pozice.“

Související zprávy

Diskuze