Mick Schumacher není výjimečný, vysvětluje své rozhodnutí James Vowles
Šéf Williamsu James Vowles se nakonec rozhodl sáhnout po volbě, kterou nikdo nečekal. Franco Colapinto má z trojice vytipovaných jezdců nejméně zkušeností, což ho mělo odsunout za Liama Lawsona a Micka Schumachera, přesto tento mikrosouboj o sedačku vyhrál. Jaké jsou důvody?
„Na stole jsme měli tři možnosti a všichni jste je odhalili,“ přiznal James Vowles v pátek před médii. Těmito volbami byli Liam Lawson z rodiny Red Bullu, rezervní pilot Mercedesu Mick Schumacher a nakonec jezdec z akademie Williamsu Franco Colapinto.
„V Liamově případě mi nevyhovoval postoj Red Bullu z hlediska kontraktu, takže za těchto okolností to jako jedna z možností nepřicházelo v úvahu,“ nepřímo potvrdil spekulace o tom, že Christian Horner chtěl pravomoc si Liama Lawsona okamžitě stáhnout, k čemuž Williams, pochopitelně, nechtěl přistoupit.
Druhou možností byl Mick Schumacher, který má dva roky zkušeností z Haasu, navíc působí na pozici rezervního jezdce Mercedesu, a tudíž zná i pohonnou jednotku. Ralf Schumacher proto zkritizoval Jamese Vowlese, a rozhodnutí opomenout jeho synovce označil za „absurdní“.
Vowles uznal, že Mick Schumacher je „schopný pilot“, od svého působení v Haasu se zřejmě změnil a zlepšil, ale nepatří do světové extra třídy. „Stáli jsme před rozhodnutím: Posadíme do auta Micka? Myslím si, že Mick by odvedl slušnou práci.“
„Nebo druhá možnost: Investujeme do jezdce z naší vlastní akademie, který na simulátoru odjel stovky až tisíce kol, jezdil v našem monopostu a je jediným pilotem, který v něm letos absolvoval první trénink?“ zeptal se sám sebe. Nakonec před Schumacherem upřednostnil Colapinta. „Před námi bylo rozhodnutí: Investujeme do budoucnosti, nebo investujeme do někoho jiného? Myslím si, že oba spadají do kategorie dobrých, ale ne výjimečných jezdců.“
„V této věci musíme být k sobě upřímní. Mick není výjimečný, byl by jen dobrý,“ zní hodnocení Jamese Vowlese. „Měl by mnohem více zkušeností než Franco, ale budoucnost Williamsu není v tom, že budeme investovat do minulosti. Je v investování do talentů, které nám umožní pohnout se dopředu. Když do akademie naléváte tolik peněz, musíte si za tím stát.“
Britský inženýr vysvětloval své rozhodnutí ještě před startem prvního pátečního tréninku. V něm havaroval Andrea Kimi Antonelli, který je oslavován jako další hvězda světového motorsportu. Havaroval však už ve svém druhém ostrém kole.
Vowles vyzdvihl Colapinta ještě před touto nehodou. „Franco je v šampionátu F2 před Antonellim. Je před Bearmanem. Jezdí v MP [Motorsport], který při vší úctě k MP není žádná PREMA, není to ART, ale odvádí dobrou práci,“ chválí svého jezdce. „Hodili jsme ho do hluboké vody? Rozhodně, to je stoprocentní. Poslechněte si však Francova slova: Říká, že je na tuto výzvu připraven. Ví, co ho čeká.“