logo F1zpravy.czF1online.sk

Colapinto brzdí očekávání. V Argentině ho však už přirovnávají k Messimu

Franco Colapinto
© X/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala30. 8. 2024

Dnes uvidíme na trati nové jméno. Ve Williamsu se představí Franco Colapinto, kterého čeká debut ve Formuli 1. Přichází poměrně nečekaně a doprovází ho množství emocí nejen u mladého Argentince, ale také v jeho domovině. Pro argentinský motorsport je to tak obrovský milník, že se u něj skloňuje i jméno Lionel Messi.

James Vowles už definitivně ztratil trpělivost s Loganem Sargeantem. Po nehodě v prvním tréninku na VC Nizozemska začal zkoumat možnosti a nakonec přijal nečekané rozhodnutí. Mladíci v jezdecké akademii Williamsu a potenciální zájemci o vstup do ní jsou však nadšeni: šanci dostal jeden z nich.

Nikdo to ale nečekal. Ani Franco Colapinto dopředu nevěděl, jak se Williams rozhodne. Verdikt přišel takříkajíc na poslední chvíli, což dokazuje i fakt, že ještě v pondělí seděl na simulátoru svého týmu MP Motorsport, aby se připravil na závod Formule 2 v Monze.

„Takže si dovedete představit, jak pozdě to přišlo,“ pousmál se Franco Colapinto, kterého cituje portál motorsport-total.com. „Nevím, kdy nad tím uvažovali, ale tohle je příležitost, na kterou jsem byl připraven a na kterou jsem čekal už velmi dlouho. Už od dětství jsem snil o tom, že se mi tento sen splní. Mám radost, že dnes tady můžu stát a povídat si o tom s vámi. Jsem velmi vděčný Williamsu za příležitost. Šílené je už jen to, že mi dali tuto šanci.“

X/Franco Colapinto

Franco Colapinto je opravdu zajímavou volbou i vzhledem k tomu, že Williams si mohl vybrat Liama ​​Lawsona nebo Micka Schumachera. Oba mají řadu zkušeností z juniorských šampionátů a dokonce i z Formule 1.

Na druhé straně Colapinto je v průběžném hodnocení šampionátu F2 na šesté příčce a mezi nováčky je třetí. Avšak vzhledem k tomu, že za sebou nemá ani jednu celou sezónu ve Formuli 2 a okamžitě má přesedlat do královny motorsportu, si i sám uvědomuje, že čelí nesmírně velké výzvě.

„Nemám velká očekávání. Chci postupovat krok po kroku a koncentrovat se sám na sebe,“ stojí pevně na zemi Colapinto. „Nejdůležitější je soustředit se na svou práci a udělat to, co ode mě tým očekává. Jsem si více než jistý, že to dokážu. Neumím se dočkat chvíle, kdy si v pátek sednu do monopostu.“

Pro Colapinta je tato situace poněkud nešťastná. I kdyby zazářil jako nejjasnější hvězda na nebi, v příští sezóně se bude muset vrátit do Formule 2. Williams má už obě sedačky obsazené a i ostatní týmy začínají mít plno.

Argentinec bere těchto devět velkých cen spíše jako bonus. „Samozřejmě, že nečekám, že budu v roce 2025 závodit ve Formuli 1, ale já jsem dostal šanci v roce 2024. Dovedete si představit, jak jsem z toho šťastný. Oběma rukama se chopím této šance a pokusím se co nejvíce si to užít.“

X/Williams

Williams jeho debut načasoval ideálně, ale jaký bude Singapur?

Monza je snad nejméně náročný okruh v kalendáři, takže z tohoto pohledu je Colapintova premiéra načasována dokonale. Na dlouhých rovinkách bude mít dostatek času se seznámit s procedurami, tlačítky na volantu a okruhem. Již brzy se však královna motorsportu přesune na závodní dvojici do Ázerbájdžánu a Singapuru. Závod v Marina Bay je považován za téměř nejnáročnější v sezóně; dvě hodiny v horku a sevření bariér prověří kondici každého pilota.

„Tvrdě jsem trénoval,“ znějí slova do bitvy 21letého rodáka z Pilaru, který své sebevědomí opírá o tvrdou přípravu i zkušenosti z prvního tréninku na VC Velké Británie. „Dokonce i o tom svém prvním tréninku jsem se dozvěděl pozdě. V Rakousku jsem jezdil ve Formuli 2 a řekli mi, že v Silverstone se představím v prvním tréninku. Myslím, že po stránce přetížení jde o jeden z nejnáročnějších okruhů, ale dobře jsem to zvládl.“

Colapinto už dávno doufal, že by se mohl představit ve Formuli 1, a tak by měl mít dostatečně natrénováno. „Naštěstí jsem na tom pracoval už od začátku roku, takže cítím, že jsem připraven. Katar bude náročnější, ale před Singapurem se cítím dobře. Katar přijde na řadu poté.“

Mladík však nemyslí tak daleko dopředu. „Zatím jsou to jen dva dny. Nejprve pojďme do Monzy a pak uvidíme, jak na tom budeme.“

Formulový Lionel Messi?

V Argentině se mezitím strhlo velké šílenství. Není se čemu divit, vždyť posledním zástupcem této jihoamerické země ve Formuli 1 byl Gastón Mazzacane v roce 2001. Poslední vítězství však pro Argentinu vybojoval Carlos Reutemann ještě na VC Belgie 1981.

Argentinci velebí své sportovní hvězdy a už dlouho jim v nejvyšší motoristické třídě jedna chyběla. Místní se proto tak nechali strhnout, že Franca Colapinta přirovnávají k Lionelu Messimu. Mezi nimi však můžeme najít i nejednu spojitost; například, oba už ve velmi mladém věku museli opustit svou rodnou hroudu a vycestovat do Evropy. Otázkou zůstává, zda Colapintova hvězda může jednou zářit stejně jako ta Messiho ve fotbale.

Colapinto má před takovými srovnáními respekt. „Vidím, že někdy mě fanoušci k němu přirovnávají, ale já si jen pomyslím: Kluci, vy jste blázni! Messi je bůh, jak mě s ním můžete srovnávat? Argentina však už 23 let neměla pilota ve Formuli 1. Argentince to proto naplňuje radostí, protože toto je výjimečná chvíle pro všechny včetně mě.“

Jeho krajané šíleli už tehdy, když se dostal do Formule 2. „Teď je to posunuto ještě na jiný level. Jsem extrémně pyšný na to, že mám v mé domovině takovou podporu. Není mnoho jezdců, kteří ji mají. Po tolika letech bez závodníka jsou fanoušci o něco rozpálenější. Sledují každý příspěvek, každý závod, každý moment mé cesty.“

Vítěz závodů F2 poděkoval i za jejich obrovskou podporu, bez které by se nedostal ani do F2 a nemohl by zůstat v akademii Williamsu. „Neměl jsem rozpočet na Formuli 2, tak mi na sociálních sítích pomohli najít nové sponzory, což je podle mě fantastické. Nevidí se často, že by fanoušci dělali něco takového pro své sportovce. Mají nesmírnou vášeň a vstávají brzy, aby mohli sledovat závody. Jsem na Argentinu hrdý.“

Této obrovské kampani na sociálních sítích musí být Colapinto vděčný i za svou šanci ve Formuli 1. Podle zákulisních informací místenka ve Williamsu stála jeho sponzory 4,5 milionu dolarů – 500 tisíc na jeden závod. Na start mu měl přispět argentinský autoklub a minimálně čtyři partneři.

Z Argentiny do Itálie ve čtrnácti letech

Chcete-li ve světovém motorsportu něco znamenat, nutně se musíte přestěhovat do Evropy. V minulosti se na tuto cestu vydali Júki Cunoda, Kuan-jü Čou a jako čtrnáctiletý se musel na starý kontinent přestěhovat i Franco Colapinto.

Jinak to zkrátka nešlo, pokud toužil jednou se dostat do Formule 1. „Proto jsem se jako malý začal učit italsky. Být bez rodiny byla velká oběť, ale bylo to něco, co jsem chtěl dělat. Už jako dítě jsem měl v hlavě jasnou představu a věděl jsem, že tato cesta vede přes Evropu.“

Začátky byly nesmírně obtížné. Malý chlapec ve velkém světě se musel naučit obracet. „Nevěděl jsem si navařit, neuměl jsem si vyprat. Uměl jsem mluvit italsky, ale byla to hotová katastrofa. A byl jsem docela sám. Bylo to tvrdé,“ zavzpomínal si Colapinto, kterému však tyto zkušenosti pomohly dozrát. „Protože jsem musel dělat věci, které jsem v životě nedělal.“

„A když pocházíte z Jižní Ameriky, vždy je to náročnější. Musíte toho obětovat více než Evropané, kteří se po závodě mohou vrátit za rodinou, nebo hodinu cestovat letadlem či autem a následně spát doma ve své posteli. My jsme byli 12 tisíc kilometrů od rodiny. Bylo to tvrdé,“ uzavřel Argentinec, který si však na startu pátečního prvního tréninku bude moci říci, že to dokázal a že to stálo za to.

Související zprávy

Diskuze