logo F1zpravy.czF1online.sk

Vowles o Colapintovi: Tato změna maximalizuje naše šance na zisk bodů

James Vowles a Franco Colapinto
© X/Franco Colapinto
Milan Kubala
Milan Kubala27. 8. 2024

Formulová kariéra Logana Sargeanta skončila o devět závodů dříve, než bylo uvedeno v jeho kontraktu s Williamsem. Britská stáj se rozhodla pro tuto změnu z prostého důvodu: v šampionátu má jen čtyři body a ve zbytku sezóny jich chce nasbírat více, což půjde snáze s Francem Colapintem za volantem, vyplývá ze slov šéfa týmu Jamese Vowlese.

Mladý Argentinec bude prvním zástupcem své země ve Formuli 1 od roku 2001, kdy čtyři velké ceny absolvoval Gastón Mazzacane za tým Prost Acer, ve kterém se na konci sezóny objevil i dosud jediný Čech v F1, Tomáš Enge.

Pro Williams je angažování Franca Colapinta risk, ale James Vowles věří, že se vyplatí. „Vyměnit jezdce uprostřed sezóny není rozhodnutí, které bychom brali na lehkou váhu. Věříme však, že to maximalizuje šance Williamsu na zisk bodů ve zbývající části sezóny.“

„Na monopostu jsme představili velké vylepšení a uprostřed tohoto těsného boje ve středu pole potřebujeme z každé příležitosti na body vytěžit maximum,“ zdůrazňuje šéf tradiční britské stáje, který za Colapintovou premiérou vidí i dlouhodobý přínos, jenž může učinit akademii Williamsu atraktivnější.

Zatímco v jiných týmech mladíci čekají na šanci i několik let, Williams chce ukázat, že se nebojí dát příležitost svým juniorům. „Věříme také v investice do našich mladých jezdců v Jezdecké akademii Williamsu. Franco dostane na posledních devíti podnicích sezóny šanci prokázat, co v něm je.“

Colapinto si vysloužil pochvalu už po Silverstonu

Colapinto už dvakrát seděl v monopostu F1. Nejdříve na loňských posezónních testech a také v prvním tréninku na VC Velké Británie. V něm se představilo několik mladíků, ale Colapinto se předvedl v lepším světle než Isack Hadjar a budoucí pilot Alpinu Jack Doohan.

Sportovní ředitel Williamsu a šéf jezdecké akademie Sven Smeets v rozhovoru pro The Race zhodnotil výkon Franca Colapinta, který v tréninku ztratil na Alexe Albona jen čtyři desetiny. „Když jsem viděl Franca ve čtvrtek, když přišel za námi na briefing s inženýry, jak pracoval s Loganovým inženýrem, jak zvládl celý týden od pondělního rána, musím říct, že si vedl velmi dobře. Ohromilo nás, jak byl klidný. Velmi se mu dařilo a jsem velmi spokojený.“

„Odjel celý program, všechny procedury zvládl správně, všechny změny, o které jsme ho žádali během tréninku, a jeho časy byly velmi dobré, vzhledem k tomu, že jezdil jen na simulátoru a v monopostu F1 seděl jen v Abú Dhabí,“ podotkl Smeets.

Reportér Scott Mitchell-Malm pozoroval Colapintovou jízdu a zhodnotil, že se nejen svými časy v porovnání s týmovým kolegou prezentoval lépe (ztráta 0,429 sekundy) než Jack Doohan proti Estebanu Oconovi (ztráta 0,761 s) či Oliver Bearman proti Nicu Hülkenbergovi (ztráta 0,454 s). Porovnávat časy Isacka Hadjara s časy Maxe Verstappena by zřejmě nebylo docela fér, ale „za volantem působil mnohem proaktivněji a sebevědoměji než Isack Hadjar — lídr šampionátu F2 po Silverstonu — v Red Bulle Sergia Péreze.“

Malm poznamenal, že Hadjarova chybějící sebedůvěra poukázala na to, jak pilota F2 může vyděsit monopost Formule 1. „Colapinto však vůbec nepůsobil roztřeseně. Na Albona mu chybělo velmi málo; pár desetin při brzdění v Brooklands; menší ubrání plynu přes Copse, kde Albon jel na plný plyn; jemné zpomalení přes Stowe a opět o trochu větší rezerva při brzdění a na plynu přes poslední úsek.“

Při tak obrovském rozdílu ve zkušenostech je to pochopitelné. Colapinto však nejezdil opatrně. „Když seděl za volantem, útočil a zejména v rychlých sekcích se do auta opíral. Ba co víc, začal na slušné úrovni jen vteřinu od Albona a dobře reagoval na zpětnou vazbu týmu.“

Smeets byl s jeho progresem ve zkráceném 45minutovém tréninku — kvůli červeným vlajkám — spokojen. „Jsme velmi spokojeni s tím, jak začal trénink a jak ho ukončil. Celou dobu se zlepšoval, každým ostrým kolem a na konci i v závodním stintu. Zvládl to velmi dobře.“

Pozitivně můžeme vnímat i fakt, že Colapinto měl dostatečné rezervy na to, aby rozsáhle komunikoval se svým inženýrem. Když ho přerušil, aby ho informoval o provozu, argentinský pilot plynule navázal na předchozí téma, což značí, že jízdou v kokpitu nebyl zaměstnán až příliš. Smeets konstatoval, že jeho reakce mohly být i o něco stručnější, ale to přijde se zkušenostmi.

I tento volný trénink Jamese Vowlese přesvědčil, že dát šanci Colapintovi bude perspektivnější než například Micku Schumacherovi. „Vím, že Franco má rychlost, obrovský potenciál a těším se, až uvidím, co dokáže ve Formuli 1.“

A přestože se Williams zatím se Sargeantem loučí, určitě to není ve zlém, ujistil britský inženýr. „Je to bezpochyby nesmírně tvrdé vůči Loganovi, který během svého působení ve Williamsu šel naplno, a my mu chceme poděkovat za jeho tvrdou práci a pozitivní přístup. Logan je i nadále talentovaným jezdcem a do budoucna ho budeme podporovat v jeho závodní kariéře.“

Související zprávy

Diskuze