logo F1zpravy.czF1online.sk

Hülkenberg nevzpomíná na Abiteboula a Renault v dobrém: Neměl jsem je poslouchat

Nico Hülkenberg
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 8. 2024

Přelom let 2016 a 2017 se ukázal jako zlomový pro kariéru Nica Hülkenberga. Nečekaný konec tehdy ohlásil Nico Rosberg a pro německou automobilku by měl německý závodník velkou hodnotu. Hulk ale už měl podepsáno s továrním Renaultem a místo v Mercedesu nakonec získal Valtteri Bottas. Kdoví, jak by dnes vypadala jeho kariéra, kdyby měl tehdy více štěstí.

Hülkenberg zahájil novou kapitolu s továrním týmem Renaultu, kde nakonec strávil tři roky pod vedením Cyrila Abiteboula. Francouzský manažer byl známý svými nesmírnými ambicemi, ale ty francouzský tým nikdy nenaplnil. Vrcholem jeho působení byla přestřelka s Red Bullem a následné angažování Daniela Ricciarda na sezónu 2019.

Australan tehdy Hülkenberga porazil a Abiteboul raději sáhl pro rok 2020 po Estebanu Oconovi. „Obecně nebylo náročné být Danielovým týmovým kolegou,“ vzpomíná německý závodník s odstupem pěti let pro magazín GP Racing, na který odkazuje portál PlanetF1.com. „Myslím si však, že v té době se zejména ve vedení týmu děly věci, které pro mě nebyly moc pozitivní.“

„Když podepíšete skvělého závodníka, musíte přesvědčit management a zaplatit spoustu peněz, ale když vaše výkonnost není na potřebné úrovni – nebo na úrovni, jakou jste slíbili vedení –, tlak narůstá. Kromě toho učinili některá strategická rozhodnutí, která pro mě neskončila dobře,“ řekl Hülkenberg.

K jednomu z nich došlo na Velké ceně Kanady v roce 2019, kdy piloti Renaultu drželi na tehdejší poměry velmi solidní šesté a sedmé místo. Přestože projeli cílem se ztrátou celého kola na vítězného Lewise Hamiltona – ten den vešel do historie zejména kvůli pětisekundové penalizaci Sebastiana Vettela po souboji s pilotem Mercedesu –, byl to pro francouzský tým nejlepší výsledek v dosavadním průběhu sezóny. Aby si ho uchránili, přikázala boxová zeď sedmému Hülkenbergovi, aby neútočil na šestého Ricciarda.

„Nedokázal jsem to pochopit. Byl to jeden z rozhodujících okamžiků. Ano, do té chvíle to pro nás byla náročná sezóna, ale proč jsme měli držet pozice? Mohl jsem ho lehce předjet. Měl jsem mnohem čerstvější pneumatiky a předjel bych ho bez sebemenšího rizika. Jejich vysvětlení jsem považoval za absurdní,“ zlobí se i po letech Hulk.

„Při zpětném pohledu si říkám, že jsem je neměl poslechnout. Samozřejmě, určitě by se jim to nelíbilo a způsobilo by to třenice, ale co s tím? K třenicím v týmech dochází neustále, ale velmi rychle se na to zapomene. Ve druhé polovině sezóny jsem už necítil podporu a uvědomil jsem si, že s vedením už netvoříme jeden tým. To, co jsme vybudovali v předchozích dvou letech, se jaksi rozplynulo. Nebylo to příjemné a samozřejmě to mělo vliv na mé výkony,“ vysvětlil Hülkenberg.

Vláda Cyrila Abiteboula skončila asi o rok a půl později. Ještě na jaře 2020 mu Daniel Ricciardo na začátku globální pandemie poděkoval za asi padesát milionů eur a pro rok 2021 přestoupil do McLarenu. Byla to vhodná metafora Renaultu pod vedením Abiteboula, který, mimochodem, z týmu vyhnal Frédérica Vasseura. Ten si s Hulkem užil obrovské úspěchy v juniorských kategoriích. Dnes jsou oba nadále součástí F1, zatímco Abiteboul na ni už jen vzpomíná.

„Zajímavé je, že za pět let tu už není,“ řekl Hülkenberg na adresu Abiteboula. „I já jsem odešel, ale vrátil jsem se a pořád jsem tady. To něco znamená. Je zde jeden detail, o kterém se obecně neví: ve skutečnosti mě podepsal Fred. On mě přivedl do Renaultu, ale také on měl problémy a rychle odešel.“

Ve skutečnosti se to Hulkovi stalo znovu. Německého závodníka přivedl do Audi Andreas Seidl, který však tým v roce 2025 nepovede a nahradí ho Mattia Binotto a Jonathan Wheatley.

Související zprávy

Diskuze