logo F1zpravy.czF1online.sk

Abiteboul: Za současnou dominanci nemůže Red Bull, ale jejich konkurenti

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull
Tomáš Masár
Tomáš Masár15. 12. 2023

Současná dominance Red Bullu Formule 1 neprospívá – odráží se totiž na číslech sledovanosti, menším přílivu nových fanoušků a v neposlední řadě nudě skalních příznivců, kteří by si na týmu z Milton Keynes nejraději vybili vztek. Někdejší šéf Renaultu Cyril Abiteboul však zdůrazňuje, že rakouský celek z úspěchu a dominance obviňovat nelze. Ti, kteří za současný stav hegemonie ve Formuli 1 skutečně mohou, jsou jednotlivé stáje startovního pole, které jednoduše při vývoji neodvedly dostatečně dobrou práci.

Red Bull předváděl – zejména zásluhou Maxe Verstappena – v uplynulé sezóně výkony jak z jiné galaxie. Dvaadvacet příležitostí přetavil na vítězství až ve dvaceti jedna případech, díky čemuž získal dvakrát více bodů než v pořadí druhý Mercedes.

Navzdory této skutečnosti bylo v průběhu ročníku o zábavu postaráno – tedy alespoň podle Cyrila Abiteboula. Francouz totiž tvrdí, že vítěz závodu byl sice zpravidla jasný už před jeho započetím, ale na nižších příčkách se toho dělo víc než dost, což se například za dob kralování Michaela Schumachera říct nedalo.

„Ferrari dominovalo v době, kdy byla F1 mnohem méně vyrovnaná než nyní,“ nechal se slyšet Cyril Abiteboul pro France Info. „Ferrari dominovalo díky rozpočtu a struktuře, které se ostatní týmy ani nepřibližovaly. Red Bull je na druhé straně prestižní tým, velmi dobře organizovaný a financovaný, ale není jediným takovým týmem. Dominují v prostředí, kde ostatní nejsou slabí.“

A to je podle Abiteboula největší rozdíl mezi dominancí Ferrari a nadvládou Red Bullu. Zatímco za dob Schumachera, Todta a Brawna neměl kdo tým z Maranella vyzvat, nyní se „červeným býkem“ nabízí vyzyvatelů víc než dost. Problém tkví v tom, že ani jeden z těchto uchazečů o Pohár konstruktérů nepředstavuje pro Rakušany skutečnou hrozbu.

„Když dojde ke změně pravidel, může se stát, že jeden z týmů bude nad ostatními vyčnívat, ale v roce 2023 už byla pravidla plně etablována. Ostatní týmy proto měly být konkurenceschopnější,“ zhodnotil letošní počínání celků Abiteboul, který zároveň objasnil, co stojí za úspěchem Red Bullu.

„Red Bull se vybudoval díky schopnosti generovat aerodynamický přítlak, a to s pomocí velmi dobrých modelovacích nástrojů a díky velmi dobrému a přesnému aerodynamickému tunelu. Také se (v Milton Keynes) nebáli zainvestovat (do infrastruktury) a zaměřit se na to, co přesně potřebovali. Nemuseli si totiž lámat hlavu nad motorem, který jim jistý čas dodával Renault a poté Honda,“ vysvětlil 46letý Pařížan.

Související zprávy

Diskuze