logo F1zpravy.czF1online.sk

Williams se chce vrátit na body a chystá rozsáhlá vylepšení

Alex Albon
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 8. 2024

Jak se na podzim vyvine souboj ve druhé polovině startovního pole? Karty se zdají být rozdány jasně, VCARB a Haas jsou v těsném boji o šesté místo, Alpine je dnes poněkud v území nikoho a Williams bojuje se Sauberem o devátou příčku. Stejně jako v čele však ještě není rozhodnuto a stáj Jamese Vowlese chystá ofenzívu na podzimní část sezóny.

Forma Williamsu patří k méně příjemným překvapením letošního ročníku. Rozrůstající se tým pod vedením ambiciózního mladého šéfa loni zaujal. I když měl na trati v podstatě jen jednoho jezdce, vytáhl to na hezké sedmé místo se ziskem 27 bodů, což byla vzhledem k výkonům týmu v posledních pěti letech hotová sklizeň.

V této sezóně však Williams trpí některými strategickými rozhodnutími a jezdeckými chybami z úvodu sezóny. Inženýři provedli zásadní změny konstrukce monopostu, což znamenalo, že tým neabsolvoval před předsezónními testy žádné filmovací dny – obvykle jsou zkouškou všech systémů – a jen s problémy stihl zkompletovat auto na předsezónní testy.

Williams následně přibrzdily nehody. Jak se ukázalo, tým měl v úvodu hotové jen dvě šasi a výrobní linka se po nehodách obou pilotů musela popasovat s nemalými výzvami při výrobě náhradních dílů. To vše mělo negativní dopad na rozpočet a v konečném důsledku i na vývoj stále poměrně málo disponovaného týmu. Jeho šéf James Vowles však slibuje, že na podzim všechno doženou.

„Na podzimní část sezóny připravujeme vylepšení – doufám, že do Zandvoortu a pak i do Baku, případně Singapuru,“ řekl médiím šéf Williamsu. „Mohu vám říci, že máme v rukou slušná čísla, která by nás měla vrátit do boje o bodované příčky.“

„Dokážeme to díky několika zlepšením. Nasadíme upgrady aerodynamiky, uvidíte vylepšení zavěšení a také snížíme hmotnost monopostu. V podstatě se tedy jedná o tři základní cesty. Ve světě Formule 1 jsou to velké kroky, ale zůstávám zdrženlivý, protože jsme viděli, jak týmy RB a Mercedes v posledním období stáhly ze svých monopostů vylepšení. To se jen tak nevidí, protože stáje mají důvěru ve svou práci,“ konstatoval Vowles.

Vrátit se na body však znamená porážet i Aston Martin, ač ten nemá v posledním období fantastickou formu, ale stále jde o mocný tým, jehož vývoj také nespí. Kromě toho nesmíme zapomínat, že se dostáváme do fáze, kdy stáje začínají uzavírat letošní vývoj a soustředí se na sezónu 2025.

„Investujeme i do auta pro rok 2025,“ ujišťuje Vowles. „Ve větrném tunelu nevyvíjíme letošní monopost, už pár měsíců tam máme ten pro příští rok. Důvodem není moje důvěra směrem k roku 2025, ale monopost pro rok 2026 chci dostat do větrného tunelu co nejdříve a zároveň odjet slušnou sezónu 2025.“

„S dodatečnými zdroji máme zaměstnance rozdělené do projektů na rok 2024, 2025, 2026 a dokonce i na 2027. To je pro Williams velká změna, protože jsme byli zvyklí pracovat maximálně na rok dopředu. Jak si ale asi dokážete představit, adaptace chce čas,“ dodal Vowles.

Související zprávy

Diskuze