Ukázal Ocon svého „týmového ducha“? Zpomalování si soupeři neuměli vysvětlit
Závěr sprintové kvalifikace byl napínavý nejen z hlediska boje o pole position, ale také na chvostu elitní desítky. Sergio Pérez a Pierre Gasly téměř nestihli poslední pokus, pod což se podepsala také pomalá jízda Estebana Ocona. Dvojice si neuměla vysvětlit, proč Francouz tak zpomalil.
V poslední části kvalifikace si všichni odložili měkké pneumatiky na jediný pokus. Na konci boxů se seřadili do vláčku a postupně se připravovali na své ostré kolo. Všichni před Estebanem Oconem to příkladně zvládli a nechali si mezi sebou přiměřené rozestupy. Francouz byl výjimkou i přesto, že mu inženýr přibližně sedmkrát přikázal jet rychleji. Ocon jakoby v kokpitu ohluchl.
Sergio Pérez se těsně před vstupem do svého kola ptal inženýra, jestli by mohl zvolnit, protože byl velmi blízko za Oconem, a to by mělo negativní dopad na jeho čas. Francouz před ním totiž procházel druhým sektorem velmi pomalu. Boxová zídka to Pérezovi zatrhla, protože už tak to bylo o chlup. Nakonec závěrečný pokus odjel v těsném závěsu za Alpinem. Sergio Pérez po kvalifikaci na něj nadával, že mu pokazil výjezd.
Hugh Bird: Nevím, co tam Ocon dělal. Nevím, proč si Ocon nechal čtrnáctisekundový odstup. Leclerc nestihl poslední kolo.
Sergio Pérez: Člověče, koho to zajímá? Koho to zajímá? Tento chlápek je takový idiot!
Bird: Ani bůh neví, co Ocon dělal.
Christian Horner: V kvalifikaci jsi ho porazil. Netuším, proč tě Ocon natlačil k jeho týmovému kolegovi.
Pérez: Nevím, co to hrají za hry.
— Valeria’s Media (@ValeLovesCheco) June 28, 2024
Sergio Pérez měl podle všeho jen smůlu, že se ocitl v nesprávný čas na nesprávném místě. Všechno nasvědčuje tomu, že pokud měl Ocon něco za lubem, tak jeho cílem nebyl Sergio Pérez. Jinak si to neumíme vysvětlit, jen tak, že Mexičan se jednoduše ocitl v křížové palbě, jejímž skutečným terčem měl být Pierre Gasly.
Vzpomínáte si ještě na Velkou cenu Maďarska 2007, kdy Fernando Alonso vyčkával v boxech, aby Lewis Hamilton nestihl vstoupit do posledního kola? Situace z kvalifikace se náramně podobala této velmi známé kauze.
Esteban Ocon velmi dobře věděl, že stihnout poslední kolo před šachovnicovou vlajkou bude velmi těsné. Inženýr ho o tom opakovaně informoval a kázal mu přidat. Ovšem tím, že Péreze s Gaslym za sebou brzdil, zvyšoval šanci, že to vůbec nestihnou. Pokud by to náhodou stihli, museli by jezdit v turbulentním vzduchu za autem před sebou.
Ani Pierrovi Gaslymu se v přípravném kole nezdálo, proč jeho kolega jede tak pomalu. „Co to Esteban dělá?“ zkoumavě se zeptal týmu, ale ten si Estebanovu taktiku neuměl vysvětlit. „To nevím, musíme zatlačit.“
— Valeria’s Media (@ValeLovesCheco) June 28, 2024
Ať už byla motivace Estebana Ocona jakákoli, kvalifikace mu nakonec vyšla. Ve sprintu bude startovat před svým úhlavním nepřítelem Pierrem Gaslym, který v rámci pokvalifikačních rozhovorů konstatoval, že závěrečné výjezdové kolo bylo třeba zvládnout lépe.
„Celkově to byla dobrá kvalifikace, že se nám podařilo dostat oba monoposty do třetí části. Bohužel ta SQ3 byla špatná,“ prohlásil Pierre Gasly. „Špatně jsme to zvládli a téměř jsme nestihli poslední kolo. Ve výjezdovém kole jsme museli na to tlačit, abychom stihli projet cílovou čárou. V baterii mi už nic nezbylo a byl jsem nalepený na Checově převodovce. Musíme to prozkoumat, protože toto je situace, ze které jsme mohli vytěžit více.
Z vysílačky Estebana Ocona ve výjezdovém kole
Josh Peckett: Takže do šachovnicové vlajky nám zbývá minuta a 30 sekund. Bude to podobně těsné jako dříve.
Peckett: 1:25 do šachovnicové vlajky. Můžeme jet.
Peckett: Pojďme prosím!
Peckett: 1:10 do šachovnice.
Peckett: Estebane, minuta do šachovnice. S teplotami pneumatik jsme spokojeni.
Peckett: Auto za námi tlačí…
Esteban Ocon: Zopakuj to?
Peckett: Jeď rychleji, prosím tě. Jeď rychleji.
Peckett: Teploty pneumatik vypadají dobře. Můžeme přidat.
Peckett: Auta vzadu budou na to tlačit v souboji o pozici. Potřebujeme přidat, drž si tuto pozici.
Ocon: Jak velkou [máme mezeru]?
Peckett: Máme velkou mezeru, můžeme jet.
Peckett: 33 sekund do šachovnice.
Peckett: Prosím, jeď rychleji. Další auta jsou dvě vteřiny za námi. Jsme jen ve výjezdovém kole, ale musíme jet rychleji.
Peckett: 25 sekund do šachovnice.
Peckett: Teď jeď, prosím. Jeď!
Jak vysvětlil poslední kolo Esteban Ocon, který si nechal od Maxe Verstappena ještě větší odstup než ostatní, přestože ho inženýr stále hnal vpřed a říkal mu, že teploty jeho gum jsou v ideálních hodnotách?
Ocon uvedl, že šel na maximum, aby týmovému kolegovi pomohl. „Bylo to velmi těsné a zřejmě jsme neměli ideální výjezdové kolo. Spolu s Pierrem jsme byli dost daleko ve vláčku a musel jsem na to tlačit, aby Pierre stihl projet cílovou čarou. Nebyl to ideální konec kvalifikace, ale z hlediska pozic jsme získali maximum.“
Ocon toho víc skutečně nemohl dosáhnout, Pierre Gasly ano. Nakonec se tedy nabízí otázka, zda dnes Esteban Ocon upřímně na to tlačil a ve výjezdovém kole chtěl pomoci kolegovi, nebo jen ukázal přesně toho samého „týmového ducha“, kterým se hrdil v Kanadě, když týmovou režii uposlechl po jeden a půl kole?