logo F1zpravy.czF1online.sk

Tajné testy v Imole: Red Bull chtěl Verstappenovi oživit vzpomínky na rok 2022

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala22. 6. 2024

Před víkendem nás trochu překvapily zprávy o tom, že Red Bull ve středu absolvoval tajné testy v Imole s monopostem RB18. Čeho jimi vlastně chtěl dosáhnout? Šéfinženýr červených býků Paul Monaghan prozradil, že cílem bylo oživit Verstappenovy vzpomínky na to, jak se choval monopost v roce 2022.

Poslední velké ceny nebyly pro Red Bull moc snadné. Rakouský tým se proto vydal na pátrací akci s cílem odhalit hlavního viníka a co nejdříve problémy odstranit. Podle tvrzení Maxe Verstappena z briefingů to však nemusí být tak složité a stačí se jen podívat do nedávné minulosti. Pokud monopost z roku 2022 zvládal obrubníky i hrboly, dnes se to musí dát také.

Paul Monaghan v pátek naznačil, že možná tomu tak vůbec nebylo a i v posledních dvou sezónách měl podobné problémy, jen je nebylo vidět, protože konkurence byla vždy o tři kroky pozadu. „Pokusili jsme se dát Maxovi jakousi referenci s ohledem na předchozí auto. Když se snažíte hodnotit silné a slabé stránky současného monopostu, jeho referencí je současné auto.“

„Padají však vyjádření ‘v předchozích letech to bylo tak a tak’. Opravdu? Protože nejezdili jsme v obou autech ve stejnou dobu. Takže tím, že jsme vytáhli daný monopost na trať, jsme se pokusili Maxovi dát nový referenční bod, podle kterého bude moci věci posuzovat. Na základě toho nám bude moci poskytnout zpětnou vazbu,“ vysvětlil myšlenkové pochody za vycestováním do Imoly.

Velká cena Emilia Romagna navíc nebyla tak dávno, čili dojmy z ní jsou ještě poměrně čerstvé. Red Bull má také z víkendu velké množství dat. Nebylo to tedy užitečné cvičení jen pro Verstappena, ale také pro podpůrný tým v garáži.

Monaghan konstatuje, že dojmy jezdce někdy zcela nekorespondují s realitou. Tým se tehdy musí zamyslet, proč se vyjadřuje k danému aspektu monopostu tak pozitivně nebo negativně. „Samotná zpětná vazba se tím nezmění, jen jsme mu chtěli dát jinou referenci. Slabiny a silné stránky auta samozřejmě umíme posoudit relativně ke konkurenci. My však spojujeme jeho poznámky s Checovými a sami sebe se ptáme, jestli jsme na tom dobře nebo ne.“

„Pak se podíváme na data a zjišťujeme, zda jsou platná tvrzení, že jsme na tom lépe nebo hůře než někteří jiní, jaký je jeho pohled a proč to říká? A co s tím vlastně budeme dělat?“ přiblížil 56letý Brit.

Testovací jízdy kromě toho poskytly stáji prostor pracovat na slabinách monopostu na obrubnících a nerovnostech. Jak vysoko je to na seznamu priorit Red Bullu? „Máme v úmyslu řešit každou formu deficitu našeho auta. Neděláme mezi nimi rozdíly.“

„Veřejnost vidí karoserii, ale nevidíte, co do ní ukrýváme, pokud to udržíme dostatečně daleko od zvědavých očí. Je to ustavičný vývoj a budeme v něm pokračovat tak rychle, jak se reálně mezi jednotlivými závody dá. Toto místo nebude pro nás tak špatné. Pár jich má Maďarsko, Rakousko má zase několik obrubníků, které se nám vždy líbily,“ nakoukl do kalendáře Monaghan. „Neoddechujeme. Potřebujeme mít monopost, který adekvátně zvládne projet celé kolo. Nejsme-li nejrychlejší, neznamená to, že končíme. Pokusíme se toho najít víc.“

Související zprávy

Diskuze