logo F1zpravy.czF1online.sk

Verstappen zmírnil kritiku nových pravidel: Jejich podobu určily motory

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 6. 2024

V roce 2026 projde Formule 1 zásadními změnami. Budou však pozitivní? Max Verstappen měl z nové generace monopostů takové obavy, že dokonce vyhrožoval odchodem z F1. Po zveřejnění nových pravidel však svou kritiku poněkud zmírnil, i když výhrady přetrvávají.

Podoba nových pohonných jednotek byla schválena již před asi dvěma lety. Tehdy si možná nikdo neuvědomil, jak těžké bude sestrojit kolem těchto motorů nová auta. Předpisy pro rok 2026 tak získaly podobu, ze které je zřejmé, že aerodynamika a šasi se musely přizpůsobit pohonným jednotkám.

„Pokud mám být upřímný, tak teď jsem více uprostřed,“ řekl novinářům na margo předpisů. „Nová pravidla jsou taková, jaká jsou, ale myslím si, že jejich podobu určily zejména motory. Zavedení aktivní aerodynamiky bylo nezbytné, aby se snížil odpor vzduchu a dosáhlo se slušného kola. V opačném případě by nestačila energie z baterie. Sami na to nakonec přišli.“

Byl to právě Verstappen, který v posledních měsících se svým týmem upozorňoval, že monopostům bude docházet energie na konci dlouhých rovinek a budou muset podřazovat. FIA však provedla nezbytné úpravy, které tomu zabrání, ale stále čelíme více otazníkům.

„Trochu změnili způsob, jakým využíváte energii na rovinkách. Myslím si, že nebudeme podřazovat, ale změnila se rychlostní křivka. Podle mě potřebují všichni více simulací, aby to dobře pochopili. Aktivní aerodynamika je v první řadě nezbytná k vyřešení problémů na rovinkách,“ konstatoval Max.

Jsou zde však i další aspekty. Prvním je konec DRS, které má nahradit více energie z baterie pro pronásledující monopost. Zní to zajímavě a odlišně, ale bude to fungovat? „Doufejme, že to nebude příliš komplikované a umělé,“ říká Verstappen. „Práce stále pokračuje a potřebujeme více simulací. Uvidíme, jaké to bude v autě. Proto mám poněkud neutrální postoj. Koneckonců, musíme jezdit s tím, co máme.

Nizozemský závodník byl také velkým zastáncem menších a lehčích aut. FIA se vydala touto cestou, ale vzhledem k přirozeným omezením se daleko nedostala. Hmotnostní limit se snížil o 30 kilo, ale už nyní mnozí upozorňují, že snižování hmotnosti bude téměř neřešitelný úkol. „Auta by měla být o 100 nebo 150 kilogramů lehčí,“ prohlásil Verstappen bez okolků.

„V současnosti to však není možné a hlavním důvodem je motor. Baterie je velmi velká, velmi dlouhá a široká, takže odlehčení o sto kilo je jenom sen. Musíme však auta odlehčit, aby byla obratnější a zábavnější. Množství kilo přidala i bezpečnostní opatření, ale já si myslím, že by se to dalo i jinak. Záleží jen na tom, jak napíšete pravidla,“ dodal Verstappen.

Související zprávy

Diskuze