logo F1zpravy.czF1online.sk

Dodavatel brzd Brembo tvrdí, že k pochybení došlo na straně Red Bullu

Mechanici Red Bullu s monopostom Maxa Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala28. 3. 2024

Vyšetřování problémů Maxe Verstappena, které vedly k jeho odstoupení z VC Austrálie, nadále pokračuje. Okruh podezřelých se však postupně zužuje. Dodavatel brzd potvrdil, že k selhání nedošlo na jeho straně.

Čtyřicet minut před startem závodu začíná ostrá kontrola všech systémů. Piloti mají možnost vyrazit z boxů a během následujících deseti minut prověřit svůj monopost i podmínky na trati. Během těchto kol ještě na auta zdánlivě vše fungovalo.

Nizozemec zvládl také první tři kola po zhasnutí červených světel. Ve vysílačce jen konstatoval, že na okamžik ztratil kontrolu nad autem, což mu přišlo podivné. Dokonce i když se na cílové rovince na začátku čtvrtého kola začalo z Red Bullu kouřit, Nizozemec si ničeho nevšiml a ve vysílačce nepromluvil ani jeho inženýr. Teprve když na konci druhého sektoru se ke kouři přidaly i plameny, se Verstappen ozval a informoval inženýra, který si do té doby zřejmě nevšiml rostoucích teplot.

“Vypadá to, že ke kontaktu brzdy docházelo už od úplného startu závodu,” prozradil po nedělní velké ceně Christian Horner. “Proto Max popsal, že to bylo jako mít zataženou ruční brzdu, což mu způsobilo i pár kritických momentů. Nyní jsme už dostali všechny součástky a prozkoumáme poškození. Podíváme se na to a zjistíme, co je přesnou příčinou.”

“Je samozřejmé, že pilot je frustrován, když po odstoupení vyskočí z auta, ale myslím si, že byl k celému týmu a mechanikům velmi vstřícný. Jsme jeden tým a vypadnutí bolí každého z nás stejně. Jde o to se poučit. Dva roky jsme neodstoupili z důvodu mechanických problémů, což je pozoruhodné. Nyní jde o to zjistit, co to způsobilo, poučit se z toho a jít dál,” doplnil šéf Red Bullu.

Rudí býci zatím výsledky svého šetření neprezentovali. Máme však vyjádření mluvčího Bremba, který informoval nejen o Verstappenových problémech v Austrálii, ale souhrnně také o zvláštním chování Ferrari Charlese Leclerca v Bahrajnu.

“Šetření v obou týmech ukázalo, že Leclercovy a Verstappenovy problémy nemají žádnou spojitost s anomáliemi v komponentech Brembo a se selháním materiálu,” konstatoval mluvčí Bremba.

K chybě mělo dojít při instalaci, případně selhaly součástky, které nepatří dodavateli. “V obou případech problém spočíval v chybném nastavení, resp. v rozhodnutí týmu ohledně konfigurace auta (nedisponujeme větším množstvím detailů, jde o informace týmů). Brembo proto nenese žádnou přímou zodpovědnost za problémy obou aut.”

Getty Images/RB Content Pool

Expert na techniku Formule 1 Craig Scarborough ve své pozávodní analýze dospěl k závěru, že selhat mohla suchá rychlospojka brzdy, která umožňuje výměnu brzdového třmenu bez nutnosti odvzdušnit celý systém. “Rychlospojka by po selhání umožnila funkčnost brzdy, ale neuvolnila by tlak.” Po stlačení pedálu by se brzda zakousla, ale po jeho uvolnění by se nevrátila do původní polohy. Tření by způsobilo další hromadění tepla, kouř a nakonec i plameny.

Není to však jediná teorie. Druhou (a ne nutně poslední) možností je nesprávné zapojení, resp. nedostatečné utažení třmenu v pravé zadní brzdě, ke kterému před závodem teoreticky mohlo dojít, pokud mechanici po kvalifikaci rozebírali a kontrolovali celý systém.

Na oficiální závěry vyšetřování Red Bullu ještě čekáme.

Související zprávy

Diskuze