Proč Norris nedostal penalizaci za brzký start?
Asi tak 99 procent lidí si myslelo, že přijde trest, ale ten nepřišel. Už jsme si v minulosti mysleli, že někdo vystartoval brzdy, ale podle pravidel neznamená každý pohyb před zhasnutím červených světel porušení pravidel. Pokud se jezdec pohne, ale zastaví ještě ve startovacím boxu, tak nejde o porušení pravidel a nenásleduje trest. V tomto případě se však z pohledu na palubní záběry pilota McLarenu zdálo očividné, že je předními koly za bílou čárou. Proč tedy komisaři nereagovali?
Chybný start se obvykle trestá průjezdem boxovou uličkou, což je přibližně dvacetisekundová ztráta. Něco takového vás může připravit o závod a o šanci na body i v tak rychlém monopostu jako McLaren. Britský závodník však z nějakého důvodu vyvázl.
George Russell startující ze sedmého místa si to okamžitě všiml a do vysílačky hlásil týmu, že Norris odjel brzy. Samotný pilot po závodě s úsměvem a slovem „nevím“ reagoval na otázku, co se stalo na startu. Nakonec mu to prošlo, ale zřejmě jen o vlásek.
Norrisův pohyb na startu totiž neaktivoval transpondér FIA. Komisaři vysvětlili, že tento standardní transpondér je jediným platným parametrem pro určení toho, zda pilot vystartoval brzy. A protože Norrisův omezený pohyb vpřed zůstal v rámci existujících tolerancí, Brit vyvázl bez újmy.
„Komisaři prozkoumali data z polohovacího a kontrolního systému, prohlédli si videozáznamy a zjistili, že opakované záběry mohly odhalit monopost s číslem 4, jak se pohybuje před signálem pro start,“ uvádí se ve stanovisku komisařů.
„Transpondér schválený FIA umístěný v monopostu však neuvedl brzký start. Článek 48.1 písm. a) Sportovních pravidel Formule 1 jasně uvádí, že posouzení, zda došlo nebo nedošlo k porušení pravidel při startu se má provést podle transpondéru, který neuvedl brzký start. Za daných okolností jsme nepřijali žádná další opatření,“ vysvětlili komisaři.
Zdá se tedy, že Norris by vyvázl i v případě, že by se transpondér v jeho autě ukázal jako nefunkční nebo nesprávně kalibrovaný. Zjevně neexistuje způsob, jak rozhodnout na základě analýzy videozáznamu a v tomto případě je pro komisaře směrodatný jedině transpondér.
„Nevím, co se stalo. Stalo se to strašně rychle. Trochu jsem se pohnul, pokusil jsem se hned zastavit a pak jsem se opět rozjel. Celkově jsem tím však ztratil, nic jsem tam nezískal,“ řekl Norris po závodě pro televizi Sky.
Vysvětlení tedy máme, ale zřejmě ne každého uspokojí. I komentátoři na televizi Sky Sports si během závodu i po jeho skončení mysleli, že to měla být penalizace. Nikomu nevadilo, že Norris se pohnul před zhasnutím červených světel, problém byl, že opustil startovací box a tedy překročil bílou čáru. Pokud by to tak bylo, z pohledu na opakované záběry se zdá jednoznačné, že porušil pravidla. Dokonalým příkladem toho je krátká analýza bývalého pilota Anthonyho Davidsona pro televizi Sky.
„Tady je okamžik, na který Lando poukazuje, když se pohnul a očividně se nachází mimo startovací box. Podle mých znalostí pravidel, a já nejsem komisař, pokud se jezdec při startu nachází mimo startovací box, znamená to penalizaci. Možná proto, že zastavil a ze sportovního hlediska tím nic nezískal, ve skutečnosti dokonce ztratil, se nad ním slitovali, ale nevím. Rád bych si promluvil s komisaři a vyslechl si jejich teorie a myšlenky za tímto rozhodnutím,“ řekl Davidson.