Věděli, že vyhrávat bude jen Mercedes. Jak tým stanovil pravidla ještě před startem sezóny
Jak dominantní byl Mercedes v letech 2014 až 2016? I když to Toto Wolff rád popírá, indicie přišly za ty roky ze všech stran. Sebevědomí týmu před startem hybridní éry bylo skutečně nesmírné. Potvrdil to i další bývalý zaměstnanec týmu James Vowles. Ten se po odchodu z Mercedesu přiznal, že před startem sezóny 2014 se stal tvůrcem jednoho klíčového dokumentu, kterého se však Lewis Hamilton a Nico Rosberg ne vždy drželi.
Vowles vedl do konce roku 2022 strategické oddělení Mercedesu. Loni přešel do Williamsu a stal se novým šéfem stáje z Grove. Tam si ho vyhlédli právě pro jeho úspěchy v Mercedesu. Na rozdíl od Tota Wolffa či Lewise Hamiltona patřil k „Brackley Boys“, kteří si pamatovali éru týmů Brawn, Honda nebo BAR. On, Andrew Shovlin a Ron Meadows patřili k tahounům týmu i po jeho přechodu pod hlavičku německé automobilky.
Všechny zkušenosti se mu náramně hodily, když v roce 2014 stál s týmem na prahu velkého úspěchu. V letech 2014, 2015 a 2016 Mercedes prakticky válcoval konkurenci, což znamenalo, že bude nevyhnutelné udělat několik nestandardních kroků.
„S našimi jezdci jsme v roce 2014 museli přistoupit k velkému kroku, například oba – Nico i Lewis – věděli, že závod vyhraje jeden z nich,“ řekl Vowles pro High Performance Podcast. „A mimochodem, věděli jsme to ještě dříve, než jsme poprvé otočili volantem na prvním závodě sezóny.“
Je to další z přiznání, které dobře ilustruje situaci v Mercedesu v té době. Vzpomeňme si například na slova tehdejšího technického ředitele Paddyho Lowea. Ten po odchodu z týmu přiznal, že na technických poradách Mercedesu se v té době diskutovalo i o tom, jak moc inženýři sníží výkon pohonných jednotek, aby jejich dominance nebyla příliš nápadná a nedohnala FIA ke změně technických pravidel. I když tyto slova Toto Wolff později rezolutně popřel, je jasné, koho příběh je uvěřitelnější.
„Mým úkolem bylo vypracovat dokument, který stanoví několik velmi jasných… prostě určí, jak budeme spolupracovat a jak budeme soupeřit na trati. V té době jsme to nazývali pravidla boje, ale později se to změnilo na jiný termín, který byl méně vojenský, ale spíše závodní,“ pokračoval Vowles.
„Stanovili jsme velmi jasné hranice, jak se budeme chovat a jak budeme vystupovat. Bylo toho hodně. Vše začalo etosem, kterému věřím dodnes. Celá první strana byla o tom, jak se má chovat sportovec. Abych to vysvětlil, můžete vyhrát mistrovství světa, ale pokud jste to udělali způsobem, který není férový a sportovní, budete toho litovat do konce života. Máte sice mistrovský titul, ale ten bude pošpiněný,“ řekl Vowles téměř vojenským tónem.
Pravý opak Schumachera a Ferrari
Anglický inženýr vysvětlil, že tato pravidla se vztahovala na všechny v týmu, nejen na jezdce. Byla postavena na touze zvítězit díky tomu, že jste lepší a překonáte ostatní, nikoli prostřednictvím hledání mezer, šedých zón a aplikování přístupu „vyhrát za každou cenu“. To je prý pravý opak filozofie Ferrari z přelomu tisíciletí.
„Michael je neuvěřitelný člověk, ale v mnoha ohledech stále poznamenaný rokem 1997,“ vzpomíná Vowles na kontroverzi v posledním závodě sezóny v Jerezu. „Každý z nás si to bude navždy pamatovat. Nechtěli jsme, aby si nás pamatovali takto a tomu jsme přizpůsobili naše nastavení. Chceme, aby si nás pamatovali jako dominantní sílu, která spolupracovala.“
„Z obou jezdců vyhraje ten, kdo bude nejrychlejší ve dvaceti závodech. Ne rychlejší během jednoho víkendu, ne ten, kterému jeden čin přinese krátkodobý prospěch. Každý dostane stejnou příležitost a my zajistíme, aby vyhrál ten rychlejší ve dvaceti závodech,“ pokračoval dnes již šéf Williamsu.
„Jezdcům se to líbilo a vytvořilo to fungující pracovní prostředí. Neznamená to, že občas nedošlo k selhání. Každý si pamatuje Barcelonu, která i mně utkvěla v paměti, kdy dva sportovci zůstali uzavřeni ve svých mantinelech a byli prostě frustrovaní. Tehdy však nesmíte ustoupit, naopak, musíte ještě zvýšit hlas a říci, že takhle to bude!“ dodal Vowles.
- Štítky
- James Vowles
- Mercedes