logo F1zpravy.czF1online.sk

Odmítnutí zavěšení Red Bullu byla chyba, přiznávají v AlphaTauri

F1 Grand Prix of United States – Practice & Qualifying
© AUSTIN, TEXAS – OCTOBER 20: Yuki Tsunoda of Japan driving the (22) Scuderia AlphaTauri AT04 leads Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Scuderia AlphaTauri AT04 on track during practice ahead of the F1 Grand Prix of United States at Circuit of The Americas on October 20, 2023 in Austin, Texas. (Photo by Chris Graythen/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202310200950 // Usage for editorial use only //
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 12. 2023

Co se skrývá v zadním zavěšení Red Bullu? Tato otázka už dlouho zaměstnává mnohé chytré mozky. Renesance AlphaTauri na konci letošní sezóny posunula tuto otázku na novou úroveň. Dlouhodobě se trápící tým posypali závěrečná vylepšení živou vodou a podle některých názorů měl velký podíl na oživení stáje z Faenzy i tento komponent.

AlphaTauri bude nově odebírat od Red Bullu všechny součástky, které jim umožňují pravidla. V letech 2022 a 2023 se tato stáj snažila o určitou nezávislost, ale stěhování jejich vývoje do Milton Keynes a nákup všech komponentů od hlavního týmu vyvolávají u konkurence obavy. V Singapuru nasadil tým zadní zavěšení Red Bullu, což pomohlo stabilizovat zadní část monopostu a podniknout nakonec neúspěšný útok na sedmé místo v Poháru konstruktérů.

„Rozhodnutí vydat se vlastní cestou s těmito klíčovými komponenty byla prostě chyba. Lidé, kteří ho udělali, už v tomto týmu nejsou,“ prohlásil pro Motorsport.com generální ředitel AlphaTauri Peter Bayer.

„Myslím, že inženýři mají vždy množství argumentů, proč byste měli udělat některé věci. Dnes však už všichni v paddocku vědí, že s novými pravidly je po podlaze právě zavěšení druhou nejdůležitější věcí. Pokud tyto dvě věci nefungují společně, ani nemusíte vycházet na trať,“ dodal Bayer.

Proč to však v AlphaTauri vlastně udělali. To si ve Faenze mysleli, že přejdou přes rozum mocnému Red Bullu? „Myslím, že je to pro nás velké ponaučení,“ řekl s úsměvem Bayer. „Pro nás jako zákazníka je to však zároveň složité. Dostanete díl, ale musíte ho zprovoznit, což je velmi náročné. Podívejte se na některé jiné týmy, které si najaly bývalé aerodynamiky a inženýry Red Bullu. Dosáhli nějaké rychlé úspěchy, ale dlouhodobý vývoj není tak jednoduchý, jak to vypadá.“

„V Singapuru jsme viděli, že to, zdá se, fungovalo o něco lépe, ale nebyli jsme si úplně jisti. Technický ředitel Jody Egginton se svým týmem vynaložil velké úsilí na pochopení celého konceptu. Jak je vlastně možné, že auto Red Bullu je tak stabilní a disponuje kombinací rychlosti v pomalých zatáčkách, rychlých zatáčkách a na rovinkách? Právě zde Jody a kluci zažili jakýsi průlomový okamžik,“ prohlásil Bayer.

Tam to však nekončí. V roce 2024 bude AlphaTauri – už pod novým názvem – používat zadní zavěšení Red Bullu a také přední zavěšení tohoto týmu z roku 2023. „Od roku 2019 jsme v rámci naší synergie zkoušeli vždy něco jiného. Někdy toho bylo více, jindy zase méně. Do příští sezóny si přeneseme naši zadní část a převezmeme také přední zavěšení jejich letošního auta. Budeme tedy o rok pozadu,“ vysvětlil technický ředitel týmu Jody Egginton.

„V minulých letech jsme se rozhodli z různých důvodů dělat vždy něco trochu jiného. Máme však možnost udělat, co nám předpisy umožňují, takže to uděláme tak, jak to dělá množství jiných týmů,“ řekl šéf technického oddělení AlphaTauri.

Na otázku, zda je náročné, aby zavěšení Red Bullu fungovalo v monopostu jiného týmu, Egginton dodal: „Ano, ale má to hodně pozitiv. Na příští rok navrhneme a vyrobíme nové šasi, takže máme možnost převzít některé části.“

Související zprávy

Diskuze