Jordan by Sargeanta do svého auta nepustil: Váhal bych, i kdyby přinesl hodně peněz
Startovní rošt na sezónu 2024 máme kompletní. Je to dost netradiční, ale jezdecké složení na Velké ceně Bahrajnu 2024 bude stejné jako na Velké ceně Abú Zabí 2023. V tomto roce byl přestupový trh nevídaně klidný. Jako poslední se svému týmu upsal Logan Sargeant, jehož setrvání ve Williamsu však provází prudce rozporuplné názory. Fanouškům amerického mladíka rozhodně není ani Eddie Jordan.
I když se to rodákovi z Floridy nebude líbit, nemalá část odborné i laické veřejnosti se stavěla proti jeho setrvání. Je otázka, zda jeho nahrazení dalším nováčkem, který nezná polovinu okruhů současného kalendáře, by bylo pro Williams šťastným řešením, zejména když tento tým zřejmě bude pro rok 2025 pošilhávat po generačním talentu jménem Andrea Kimi Antonelli.
Ať se vám to líbí nebo ne, Logan Sargeant zůstává ve Formuli 1. Americký závodník měl ve své kariéře velké problémy s finanční podporou a rozhodně nepatří k jezdcům, kterým místo ve Formuli 1 koupil otec. Samozřejmě, jeho americký pas rozhodně není na škodu, ale předpokládá se, že do juniora akademie Williamsu vkládal velkou důvěru bývalý šéf Jost Capito, který ho posunul výše právě pro jeho výsledky v nováčkovské sezóně Formule 2.
Ke konci roku 2023 se o Sargeantově budoucnosti spekulovalo, ale šéf stáje James Vowles ho nakonec v sedačce podržal. Prý kdyby seděl na jeho křesle Eddie Jordan, rozhodl by se jinak. „Talent je především něco, co si nekoupíte,“ prohlásil Ir. „Zda bych ho posadil do auta, kdyby neměl žádné peníze? Rozhodně ne. A kdyby s sebou přinesl hromadu peněz? Nejsem si vůbec jistý, jak bych se rozhodl.“
Šéf a majitel někdejšího stejnojmenného týmu vybral pro srovnání několik příkladů z minulosti vlastní stáje. „Byli tu jezdci jako Jarno Trulli, Ralf Schumacher, Eddie Irvine a Rubens Barrichello. I když si lidé možná mysleli, že nám šlo především o peníze, existovala tenká hranice,“ říká Jordan.
„Ano, potřebovali jsme někoho, kdo nám pomůže zaplatit účty, ale nebylo to absolutně nevyhnutné. Eddie Irvine je toho příkladem. Pomohl nám přilákat sponzory a také s dalšími věcmi. Sargeant by tedy v mém autě neseděl. Nemůžete se spoléhat jen na jednoho jezdce. Samozřejmě, byly chvíle, kdy jsme se spoléhali na jednoho pilota, ale chcete, aby měla vaše jednotka silného týmového kolegu,“ dodal Eddie.
Druhý z moderátorů podcastu Formula for Success, David Coulthard, má na tuto otázku podobnou odpověď. Sargeantovo srovnání s týmovým kolegou Alexem Albonem, který podle vlastních slov zažil nejlepší sezónu v životě, skončilo absolutně jednoznačně. „V kvalifikaci ztratil v průměru na Albona půl sekundy,“ prohlásil vicemistr světa z roku 2001.
„Logana je mi líto. Upřímně přeji všem těmto klukům úspěch, protože být profesionálním sportovcem je privilegium. Zdá se však, že mu to prostě nevyšlo. Pro některé jezdce, kteří uspěli v juniorských sériích, je Formule 1 prostě úplně jiné zvíře. I když měl skvělou kvalifikaci ve Vegas a tuším, že v Zandvoortu odvedl také velmi dobrou práci, stále tam bylo příliš mnoho promarněných příležitostí,“ řekl Coulthard.