logo F1zpravy.czF1online.sk

Jste blázni! Zaměstnanci McLarenu nepochopili rozhodnutí Toro Rosso jezdit s Hondou

Peter Bayer a Franz Tost
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 11. 2023

Honda zažila v roce 2015 návrat do Formule 1, na který v Japonsku dodnes neradi vzpomínají. Tovární dohoda s týmem McLaren přinesla obrovské strádání a neúspěchy. V roce 2017 to vypadalo, že návrat japonské automobilky do F1 bude nejdražším fiaskem v historii. Díky Toro Rosso a Red Bullu se to však podařilo obrátit na jeden z největších úspěchů.

V roce 2018 přešel McLaren k pohonným jednotkám Renault a Honda uzavřela spolupráci s Toro Rosso. Budoucnost japonské automobilky v F1 tehdy doslova visela na vlásku, ale tato spolupráce rychle odhalila potenciál a možnosti spolupráce s Red Bullem. V Milton Keynes věděli, že s Renaultem nikdy nezískají titul a Honda jim může nabídnout tovární dohodu, na základě které budou mít přímý vliv na design a architekturu pohonné jednotky, což pozitivně ovlivní i aerodynamiku monopostu.

Po jedné sezóně s Toro Rosso začal v roce 2019 odebírat motory Hondy i Red Bull, který s japonskou automobilkou oslavoval tituly mistra světa v letech 2021, 2022 a 2023. Na začátku této cesty však stálo Toro Rosso pod vedením šéfa Franza Tosta, který dodnes s nostalgií vzpomíná, jakou reakci vyvolalo jejich rozhodnutí v garáži McLarenu.

„Když jsme v roce 2018 podepsali smlouvu s Hondou, stali jsme se vlastně jejich továrním týmem,“ vzpomíná šéf AlphaTauri, který se tento víkend loučí s kariérou ve Formuli 1. „Řekl bych, že skoro celý paddock se nám smál. Lidé z McLarenu přišli za mnou a řekli mi, že jsme se úplně zbláznili, když chceme pracovat s Hondou.“

Tost však měl podle vlastních slov připravenou velmi dobrou odpověď, která v sobě zahrnovala i jemnou předpověď. Jak se nakonec ukázalo, mýlil se, protože úspěch přišel mnohem dříve, než rakouský veterán předpovídal. „Řekl jsem jim: ‚Vážení, počkejte, co kdybychom se o tom pobavili za pět let?‘ Nakonec to ale ani netrvalo tak dlouho. Už mnohem dříve bylo jasné, že jsme učinili správné rozhodnutí,“ vzpomíná Tyrolan.

Už na druhém závodě s novými motory zaznamenalo spojení Toro Rosso a Hondy velký úspěch, když Pierre Gasly dojel v Bahrajnu na krásném čtvrtém místě. Až do roku 2022 si stáj s pohonnými jednotkami japonské automobilky užívala skvělé časy, které korunoval neočekávaným vítězstvím v Monze Pierre Gasly. „Spolupráce s Hondou byla fantastická,“ říká Tost. „Velmi jsem si to užil a také jsme byli úspěšní.“

„V roce 2019 jsme skončili dvakrát na pódiu, jednou na Hockenheimringu s Daniiem Kvjatem, podruhé s Pierrem Gaslym v Sao Paulu po krásném souboji s Lewisem Hamiltonem. V roce 2020 přišel další velký krok, když se Dietrich Mateschitz rozhodl vybudovat oděvní značku AlphaTauri. Řekl, že tým se bude jmenovat Scuderia AlphaTauri, protože musíme tuto značku propagovat a staneme se jejími ambasadory. Bylo to zajímavé období, které korunoval Pierre vítězstvím v Monze, což znamená, že to byly opravdu úspěšné časy,“ říká Tost.

Rok 2021 byl co do celkového umístění ještě úspěšnější a Gasly se v Baku opět postavil na pódium. Se změnou technických pravidel v sezóně 2022 však přišel pád. „Minulý rok auto nefungovalo, což mě absolutně šokovalo. Začátkem této sezóny to bylo stejné,“ konstatoval šéf AlphaTauri, který od týmu požadoval okamžitou reakci.

„Inženýři museli vozit vylepšení téměř každý víkend, aby zlepšili výkonnost monopostu. Chci vidět jen dobré časy na kolo a nic dalšího mě nezajímá. Musím říci, že to zabralo. V Silverstone jsme nasadili velký balík vylepšení, potom v Singapuru a také v Austinu. Upgrade jsme nasadili i tady v Abú Zabí, takže doufám, že předvedeme dobrý výkon a zakončíme sezónu na sedmém místě,“ řekl Tost.

Související zprávy

Diskuze