McLaren se v Las Vegas pokouší kopírovat DRS efekt Red Bullu
McLaren je jedním ze tří týmů, které si do Las Vegas přivezly nové komponenty. Tým z Wokingu nadále naplno maká a tentokrát představil novou koncepci zadního křídla, kterou se pokusí replikovat řešení Red Bullu s jeho mimořádně efektivním DRS.
Možná si ještě vzpomenete na rok 2021 a neuvěřitelně efektivní DRS McLarenu, který na rovinkách získával na konkurenci podobně, jak se to dnes daří červeným býkům. Protože McLaren chce držet krok s těmi nejlepšími, v Las Vegas se pokouší dostat na úroveň úřadujících šampionů i v tomto směru. Pokud se jim to podaří, bude to velmi důležitý krok s ohledem na následující sezónu.
Inženýři britského týmu již vědí, proč DRS přináší Red Bullu takovou výhodu; červení býci mají velmi dobře nastavený poměr generovaného přítlaku mezi hlavním zadním křídlem a jeho menším bratříčkem pod ním, který obvykle sestává ze dvou elementů. Aby byl efekt DRS co největší, zadní křídlo musí být oproti spodnímu také co největší, protože na rovinkách je možné snížit pouze jeho odpor.
Na první pohled to tedy zní velmi jednoduše; spodní křídla stačí prostě zmenšit a to horní zvětšit. Není to však tak snadné, jak se na první pohled zdá, a několik týmů na tom již shořelo. Zkrácení spodního křídla sice pomůže snížit odpor, ale má i dopad na množství generovaného přítlaku a stabilitu zadní části auta. Ve světě monopostů F1 prostě všechno souvisí se vším. Nyní se zdá, že papájoví již mají dostatečnou důvěru v nové řešení, aby ho nasadili na dlouhých nevadských rovinkách.
Na hodnocení si však budeme muset počkat. McLaren v pátek neukázal svou plnou palebnou sílu a Norris s Piastrim skončili až ve druhé desítce. “Momentálně to nevypadá nijak oslnivě,” okomentoval vyhlídky McLarenu Lando Norris. “Myslím, že jsme daleko pozadu ve srovnání s předchozími víkendy. Ale pravděpodobně to odpovídá očekáváním, jsme na tom podobně jako v Monze a na jiných okruzích s nízkým přítlakem.”
“Momentálně je to trápení, ale jsem si jistý, že do zítra najdeme nějaké věci — dost věcí —, na kterých budeme moci pracovat. Ale ano, zatím to nevypadá příliš dobře,” povzdechl si britský jezdec.
Specifické podmínky v Las Vegas si vybírají svou daň. “Není to lehká trať. Přilnavost je slabá a snadno si zničíte pneumatiky, což se nám i dělo. Nemám za sebou nejlepší den, měl jsem problémy dostat se v autě do pohody. Neřekl bych, že jsem se cítil nepohodlně, ale těžko jsme hledali fajn balans a konzistenci. Nebyl to povedený start.”
Oscar Piastri obsadil až čtrnácté místo, ale přesto byl o něco lépe naladěný. V jeho hlasu bylo cítit více optimismu. Ačkoliv Lando Norris naznačil, že McLaren bude v závodním tempu slabší, podle Piastriho je to naopak.
“Ano, myslím, že při dlouhých jízdách jsme byli o něco konkurenceschopnější,” zní hodnocení Oscara Piastriho. “Stále na tom nejsme tak, jak bychom chtěli, ale děláme drobné kroky tímto směrem.”
Podle mladíka z Austrálie nás čeká víkend, jehož výsledky bude dikovat drolení pneumatik, a tak může přinést i nečekaná překvapení. “S pneumatikami je to náročné, velmi se drolí. Na měkké směsi je to horší, ale lidi to zasáhlo různě. Někomu se gumy drolí více, jiným ne.”
“Ferrari vypadá být velmi silné, ale je to dost promíchané. Když si nejdříve trochu pospíme, tak se všichni vrhnou do analyzování. Určitě je to věc, kterou budeme muset zítra řešit,” doplnil.