Problémy s ohříváním a opotřebením. I o tom bude závod v Las Vegas
Nadcházející Velká cena Las Vegas bude náročná na řízení pneumatik. Očekává se, že piloti budou mít kvůli nízkým teplotám na trati a profilu okruhu problém s jejich ohříváním, a zároveň také paradoxně s opotřebením. Jedním slovem fantazie.
Pirelli při tvorbě jednotlivých specifikací pneumatik myslí na vše, včetně nízkých teplot panujících na trati. Přesto šéf společnosti přiznává, že neví úplně, co od závodů v Las Vegas očekávat.
Totiž, kdyby se víkendové závody konaly třeba v Barceloně, kde Pirelli začátkem roku testuje pneumatiky za relativně nízkých teplot, vše by šlo jako po másle. Ptáte se, jak je to možné? Proč třeba Barcelona za chladných podmínek problém nepředstavuje a Las Vegas ano? Nuž, rozdíl tkví v profilu trati.
Okruh Catalunya je celkem klikatý, zatímco Las Vegas se skládá většinou z rovinek – a to je kámen úrazu. I když se na rovinkách pohybujete velkou rychlostí, pneumatiky se na nich neohřívají, ale chladnou, což se po čase projeví v tom, že se “gumy” prostě začnou drobit.
„V Barceloně jsme absolvovali několik testů s podobnými teplotami, ale Barcelona je okruh, který je na pneumatiky náročnější (díky čemuž si udržují pneumatiky teplotu, pozn. red.). Asfalt byl tehdy (v době, kdy se uskutečnily poslední ´chladné´ testy) dost agresivní, ale to bylo ještě předtím, než byl vyměněn. Domnívám se proto, že ve srovnání s našimi historickými údaji dojde v Las Vegas k celkem jedinečné situaci,“ uvedl šéf Pirelli Mario Isola.
„Jsme schopní udržet pneumatiky teplé? Tyto faktory by totiž mohly způsobit určité drobení. Se simulacemi, díky kterým porozumíme tomu, jaký je okruh náročný, jsme začali dříve, než je běžné. Potvrdilo se, že okruh je vysokorychlostní, ale není náročný, pokud jde o zatáčky, protože tu nejsou vysokorychlostní zatáčky jako ve Silverstone.“
Drobení pneumatik podle Isoly ještě podporuje fakt, že místní asfalt není zrovna drsný, ale naopak jemný. „Místní asfalt sice není stejně hladký, jako silniční, ale měl by mít poměrně nízkou drsnost. Nízká drsnost, profil trati a nižší teploty mají za následek, že se pneumatiky příliš neohřívají. To znamená, že se pneumatiky na dlouhé rovince ochlazují.“
Pirelli přistoupilo ve snaze pomoci jezdcům překlenout problémy s pneumatikami k několika opatřením. Za prvé, na akci nominovalo tři nejhebčí směsi: C3, C4 a C5. Za druhé, samotné pneumatiky budou natlakované více, než obvykle, což dodá bočním stěnám pneumatik určitou tuhost. V neposlední řadě byl na stole i návrh zvýšit teplotu ohřívacích dek nad současných 70 stupňů, avšak tato myšlenka nakonec dostatečnou podporu nezískala.
„Rozhodli jsme se vybrat tři nejhebčí směsi, a to jednoduše proto, že se očekávají velmi nízké teploty,“ vysvětlil Isola. „Diskutovali jsme i o dekách, ale domnívám se, že v tomto případě není třeba měnit nic. Ohřátí na úroveň 70 stupňů zajistí, že na trať vyjedete na pneumatikách, které mají dostatečně dobrý grip,“ dodal Ital.