„Hloupé“ technikality v pravidlech: Proč Ricciardo a Piastri ztráceli jedno kolo?
Daniel Ricciardo a Oscar Piastri odjížděli závod v Sao Paulu jen jako statisté. Ztráta jednoho kola znamenala, že jejich neděle se proměnila v jakýsi testovací den. Může za to technikalita v pravidlech, která ředitelství závodu neumožnila je vrátit do kola lídrů.
Zatímco nám režie přímého přenosu pustila opakované záběry ze startu, přeživší pokračovali za bezpečnostním vozidlem. Před vyvěšením červené vlajky stihli odjet více než jen úvodní kolo. Závod byl oficiálně přerušen až ve chvíli, kdy se vláček monopostů dostal do druhého sektoru druhého kola. Následně auta zamířila do boxů a protože přejela cílovou čáru znovu, počítadlo kol se navýšilo na číslo 3.
V té době Oscar Piastri a Daniel Ricciardo čekali ve svých garážích tušíc, že jejich cesta v Sao Paulu skončila. Plány mechaniků se však za chvíli změnily. Týmy si uvědomily, že budou mít minimálně pár minut na opravu, než maršálové „zeškrábou“ z trati zbytky monopostů a opraví bariéru.
Mechanici AlphaTauri a McLarenu to nakonec stihli, ačkoliv jejich práce do velké míry vyšla naprázdno. Ředitelství závodu oznámilo, že budou muset startovat z boxové uličky, a kromě toho se ztrátou jednoho kola. Daniela Ricciarda mrzelo, že jim FIA nedovolila vyjet z boxů dříve a tuto ztrátu si vymazat.
„Byli jsme připraveni vyjet, když mi řekli, že s Oscarem budeme ztrácet jedno kolo. V té chvíli to ve mně zabilo veškeré vzrušení z toho, že budu moci znovu závodit,“ přiznal Daniel Ricciardo. „Pod zelenými vlajkami se neodjelo ani jedno kolo. Nevím, jak jsme mohli startovat se ztrátou jednoho kola, takže je to frustrující. V pravidlech je něco hloupého.“
Ztratit kolo se dá i během červené vlajky
Podle článku 57.3 Sportovních pravidel F1 má FIA při restartu povinnost seřadit auta podle posledního okamžiku, kdy bylo možné jednoznačně stanovit pořadí v poli. Kdy nastal tento okamžik? V momentě vyvěšení červené vlajky byla auta v těchto pozicích:
Jak vidíme, Oscar Piastri a Daniel Ricciardo stojí v boxech a Nico Hülkenberg právě opouští výjezd z pit lane. Který okamžik tedy splňuje definici „posledního okamžiku, kdy bylo možné určit pozice všech monopostů“? Můžeme argumentovat, že takovým okamžikem byl závěr prvního kola, protože cílovou čárou projeli i Piastri s Ricciardem a Hülkenbergem, prostě všichni.
Ve skutečnosti však v pravidlech není uvedeno, že tento okamžik musí předcházet červené vlajce. „Ve všech případech bude pořadí určeno podle posledního okamžiku, kdy bylo možné určit pozice všech aut.“ To je vše.
FIA proto vzala jako referenční bod až konec druhého kola. V tomto okamžiku skutečně věděla spolehlivě určit pořadí, vždyť auta byla seřazena za bezpečnostním vozidlem, a pořadí Ricciarda s Piastrim se určilo podle toho, kdo z nich jako první dorazil do pit lane.
Ricciardo s Piastrim tedy opravdu zaostávali o celé kolo. Proč je tedy FIA nepustila, aby si ho vymazali? Zde máme odpověď: Dvě minuty před restartem se má podle článku 58.3 Sportovních pravidel F1 stát následující: „Všem autům mezi safety carem a lídrem, spolu s auty, která lídr předjel o kolo v době přerušení sprintu nebo závodu, bude povoleno opustit boxy a bez předjíždění odjet jedno kolo, vjet do boxů a zařadit se na konec řady monopostů za bezpečnostním vozidlem.“
V době přerušení sprintu Ricciardo s Piastrim ještě neztráceli jedno kolo, de facto ho ztratili až později pod červenou vlajkou. Zní to trochu hloupě, jak to okomentoval i Daniel Ricciardo, ale taková jsou pravidla. Pokud se jich FIA chtěla držet, smutnou dvojici musela nechat o kolo pozadu.
Ricciardo poukázal na absurdnost tohoto pravidla tím, že popsal extrémní případ. „Jde mi o to, že kdyby mělo stejný problém jako my patnáct aut, tak by patnáct aut nechali startovat z boxů se ztrátou jednoho kola a na roštu by bylo pět aut? Ne. To neudělají,“ prohlásil pilot AlphaTauri. „Podle mě bychom měli používat zdravý rozum a být trochu otevřenější. Je to frustrující, protože nám to pokazilo den už na jeho začátku.“
A co Austrálie 2023 nebo Velká Británie 2022?
V této chvíli si můžeme vzpomenout například na Grand Prix Velké Británie 2022 a nehodu Kuan-Jü Čoua v první zatáčce. Auta se tehdy na restartu seřadila podle původního pořadí ze startu, protože to byl podle FIA poslední bod, kdy bylo možné spolehlivě určit pozice všech monopostů. No a téměř identická situace nastala i po restartu v Melbourne, kdy došlo k hromadné kolizi v první zatáčce.
Proč se i tehdy závod nerestartoval podle pořadí, v jakém auta dorazila do boxů během červené vlajky? No, toto pořadí neodpovídalo skutečnému umístění jezdců v závodě. Auta byla v době přerušení na trati i mimo ni, a než se vrátila na trať, stihla se ještě trochu promíchat.
V Sao Paulu však nastal jiný případ. Nejprve FIA vyvěsila žluté vlajky, vzápětí povolala bezpečnostní vozidlo a až poté následovalo přerušení. Právě fáze SC byla mezistupněm, díky kterému nebyl s určením pořadí nejmenší problém.