logo F1zpravy.czF1online.sk

Podle Verstappena měla být automaticky zkontrolována také auta Russella a Sainze

Max Verstappen a Lewis Hamilton
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 10. 2023

Diskvalifikace Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca z GP USA vyvolala otázky. Pravidla jsou pravidla, ale na druhé straně, kolik aut bylo po závodě nelegálních a přesto si jejich piloti mohli body ponechat? FIA po neděli zkontrolovala pouze čtyři auta a dvě z nich nebyla v souladu s pravidly. Každý si však za podobných okolností představuje odlišnou reakci.

Proč nejsou kontrolováni všichni? Proč se nepřihlíží i na sprint? Je správné zamknout všechna nastavení už po jednom volném tréninku? To všechno jsou otázky, které jsou plně na místě, ale odpovědět na ně není úplně jednoduché. Z časového a kapacitního hlediska to není vůbec lehké a přece jen nechceme na definitivní výsledky čekat celý den.

Pilot Red Bullu Max Verstappen však přece jen ještě přišel s jednou myšlenkou. Když FIA odhalila porušení pravidel ve Ferrari a v Mercedesu, tak měla podle názoru nizozemského závodníka automaticky zkontrolovat obě auta tohoto týmu.

„Když zkontrolujete jedno auto a je nelegální, tak byste měli zkontrolovat i to druhé. To je podle mě to jediné, co by se mělo změnit. Když totiž diskvalifikujete jednoho, tak ten druhý se automaticky posune v pořadí výše, přestože za normálních okolností mají oba jezdci jednoho týmu podobné nastavení,“ prohlásil nizozemský závodník.

Ten se tedy nepřidal na stranu některých jezdců, kteří požadují častější nebo důkladnější kontroly všech monopostů. Něco takového by bylo z kapacitního hlediska přímo neudržitelné. „Je nemožné zkontrolovat vše,“ myslí si Nizozemec.

„Nikdo nechce poslat na trať nelegální auto a nikdo ho úmyslně nenastaví tak, aby porušilo pravidla. Samozřejmě tu však máte tyto náhodné kontroly, které se někdy týkají nejlepší čtveřice, někdy týmů ze středu pole a někdy kluků z chvostu startovního pole. Takto to prostě chodí, nemůžete zkontrolovat každé auto a každou jeho součástku. Kdybyste to chtěli udělat, potřebovali byste o sto lidí více,“ prohlásil Verstappen.

„Nemyslím si, že to někdo udělal záměrně. Se sprintovým formátem máte jen jeden volný trénink, abyste se pokusili trefit ideální nastavení. Když se vám to nepodaří, tak s tím už nemůžete nic dělat. Můžete jen maximálně zvýšit tlak v pneumatikách, ale pak jedete na balónech,“ říká Max.

„Něco takového nevidíte rádi a, samozřejmě, nižší světlá výška zlepšuje výkonnost, ale podle mě za to může i celý tento formát. Nemyslím si, že během normálního víkendu by se něco takového stalo,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze